Citra,perjuangan dan status wanita dalam kumpulan cerpen Ko.Punniavan

<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti citra wanita, menganalisis perjuangan wanita dan menghuraikan status wanita dalam kumpulan cerpen Ko.Punniavan. Oleh itu, pendekatan kualitatif yang merangkumi kaedah kepustakaan dan kaedah analisis teks di samping teori feminisme budaya yan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Saravanan Perumal
Format: thesis
Language:tam
Published: 2020
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8689
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:8689
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language tam
topic
spellingShingle
Saravanan Perumal
Citra,perjuangan dan status wanita dalam kumpulan cerpen Ko.Punniavan
description <p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti citra wanita, menganalisis perjuangan wanita dan menghuraikan status wanita dalam kumpulan cerpen Ko.Punniavan. Oleh itu, pendekatan kualitatif yang merangkumi kaedah kepustakaan dan kaedah analisis teks di samping teori feminisme budaya yang dipelopori oleh Brooke Williams pada tahun 1975 digunakan untuk menjalankan kajian ini. Feminisme budaya ialah fahaman bahawa wanita akan mencapai emansipasi melalui budaya wanita alternatif. Dapatan kajian mendapati bahawa hanya sebanyak 17 buah cerpen daripada 48 cerpen yang telah diterbitkan dalam tiga buah kumpulan cerpen Ko.Punniavan berjudul Nijam, Cirai, Ethirvinaikal mencerminkan feminisme budaya. Cerpen-cerpen tersebut dipilih sebagai korpus kajian kerana penulisnya Ko. Punniavan merupakan seorang penulis feminis yang popular di Malaysia. Dalam 17 buah cerpen tersebut, aspek citra, perjuangan dan status kaum wanita dapat dikesan pada watak isteri dalam lima buah cerpen, ibu dalam empat buah cerpen, kekasih serta pekerja wanita masing-masing dalam dua buah cerpen dan anak perempuan, kakak, pelakon wanita dan ibu tunggal masing-masing dalam sebuah cerpen. Kesemua wanita tersebut dicitrakan sebagai watak yang bersifat mematuhi ciri-ciri feminisme budaya; diemansipasikan sebagai pejuang untuk mencapai kejayaan dan status sebagai wanita yang berjaya dalam perjuangan mereka. Kesimpulan kajian ini menunjukkan bahawa ciri-ciri feminisme budaya masih kukuh dalam kalangan wanita kaum Tamil Malaysia. Implikasi kajian ini berfaedah kepada penggubal dasar pada masa hadapan yang dapat memahami peranan wanita dalam keluarga dan masyarakat di samping membantu mereka berdikari.</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Saravanan Perumal
author_facet Saravanan Perumal
author_sort Saravanan Perumal
title Citra,perjuangan dan status wanita dalam kumpulan cerpen Ko.Punniavan
title_short Citra,perjuangan dan status wanita dalam kumpulan cerpen Ko.Punniavan
title_full Citra,perjuangan dan status wanita dalam kumpulan cerpen Ko.Punniavan
title_fullStr Citra,perjuangan dan status wanita dalam kumpulan cerpen Ko.Punniavan
title_full_unstemmed Citra,perjuangan dan status wanita dalam kumpulan cerpen Ko.Punniavan
title_sort citra,perjuangan dan status wanita dalam kumpulan cerpen ko.punniavan
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Bahasa dan Komunikasi
publishDate 2020
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8689
_version_ 1776104555252023296
spelling oai:ir.upsi.edu.my:86892023-02-14 Citra,perjuangan dan status wanita dalam kumpulan cerpen Ko.Punniavan 2020 Saravanan Perumal <p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti citra wanita, menganalisis perjuangan wanita dan menghuraikan status wanita dalam kumpulan cerpen Ko.Punniavan. Oleh itu, pendekatan kualitatif yang merangkumi kaedah kepustakaan dan kaedah analisis teks di samping teori feminisme budaya yang dipelopori oleh Brooke Williams pada tahun 1975 digunakan untuk menjalankan kajian ini. Feminisme budaya ialah fahaman bahawa wanita akan mencapai emansipasi melalui budaya wanita alternatif. Dapatan kajian mendapati bahawa hanya sebanyak 17 buah cerpen daripada 48 cerpen yang telah diterbitkan dalam tiga buah kumpulan cerpen Ko.Punniavan berjudul Nijam, Cirai, Ethirvinaikal mencerminkan feminisme budaya. Cerpen-cerpen tersebut dipilih sebagai korpus kajian kerana penulisnya Ko. Punniavan merupakan seorang penulis feminis yang popular di Malaysia. Dalam 17 buah cerpen tersebut, aspek citra, perjuangan dan status kaum wanita dapat dikesan pada watak isteri dalam lima buah cerpen, ibu dalam empat buah cerpen, kekasih serta pekerja wanita masing-masing dalam dua buah cerpen dan anak perempuan, kakak, pelakon wanita dan ibu tunggal masing-masing dalam sebuah cerpen. Kesemua wanita tersebut dicitrakan sebagai watak yang bersifat mematuhi ciri-ciri feminisme budaya; diemansipasikan sebagai pejuang untuk mencapai kejayaan dan status sebagai wanita yang berjaya dalam perjuangan mereka. Kesimpulan kajian ini menunjukkan bahawa ciri-ciri feminisme budaya masih kukuh dalam kalangan wanita kaum Tamil Malaysia. Implikasi kajian ini berfaedah kepada penggubal dasar pada masa hadapan yang dapat memahami peranan wanita dalam keluarga dan masyarakat di samping membantu mereka berdikari.</p> 2020 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8689 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8689 text tam closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Bahasa dan Komunikasi <p>Achee Subramaniam. (2001). Wanita dalam Kesusasteraan Melayu dan Tamil Klasik. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.</p><p>Achee Subramaniam. (1995). Wanita dalam novel Tamil Malaysia (1910-1970). Kuala Lumpur: Universiti Malaya.</p><p>Akilan. (2002). Kathai Kalai. Chennai: Dhagam Publication.</p><p>Akilan Rajathurai. (1970). Valarum Tamil Illakiyam. Chennai: Kristava Ilakiyac Cankam.</p><p>Aranggathan, S. (1976). Tamil Ilakiyattil Penmai. Myshore: Inthia Moligal Niruvanam.</p><p>Arangga Malliga. (2002). Penniya Kuralathirvum Talith Panniya Udal Moliyum. Chennai: Kavya.</p><p>Ananthy, S. (2004). Sumbangan pergerakan kaum wanita terhadap perkembangan peradaban India sebelum kemerdekaan. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.</p><p>Annadurai. (2007). Peravaikkathaikal(1986 -2004). Kuala Lumpur: Universiti Malaya.</p><p>Azizah Kassim. (1985). Wanita dan Masyarakat. Kuala Lumpur: Percetakan Okid Sdn.Bhd.</p><p>Balasubramaniam, S. (1983). Chankaka:la Magalir. Chennai: Narumalarp pathipagam.</p><p>Barati. (1993). Pen Va:rpum valarpum. Chennai: Poonjolai Pathipagam.</p><p>Balu, S. (2008). Cerpen karya Puspaleevathi(Pavai);satu kajian tema. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.</p><p>Bavani, S. (2008). Pala Eddikkal Anparasanin Chirukkathai Padaiputh Thiran. Tanjore:Universiti Tamil.</p><p>Bathmavathy. (2008). Muruke:canin Padaaippa:ttal. Tanjore: Universiti Tamil.</p><p>Chris Beasly. (1999). What is Feminism?. London: Sage Publications.</p><p>Cott, Nancy F. 1987. The Grounding of Modern Feminism Yale University Press.</p><p>Ilangkumaran. (2009). Kedudukan wanita dalam karya-karya kreatif M.A.Ilanchelvan dari Perspektif Feminisme. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.</p><p>Jabatan Perangkaan Malaysia, 2014</p><p>Jenainati Cathia dan Judy Groves. (2007). Introducing Feminism. Malta: Gutenberg Press.</p><p>Jayanthi, P. (2011). Pemindahan Laxis Bahasa Inggeris dalam cerpen Tamil. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.</p><p>Jeshuthas. (2010). Cerpen-Cerpen karya M.Shanmugasiva satu kajian dan Struktur. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.</p><p>Kunaseelan. (2010). Tema dan Persoalan dalam cerpen-cerpen M.A. Ilanchelvan. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.</p><p>Karthigeyan, A. (2008). Ve:la:yuthaththin Citukathaaippuththitan. Tanjore: Universiti Tamil.</p><p>Manonmani Devi. (2008). Citra wanita dalam novel-novel R.Kartigesu. Kuala Lumpur: University Malaya.</p><p>Nadarajah, D. (1969). Women In Tamil Society The Classical Period. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.</p><p>Othman Lebar. (2009). Penyelidikan Kualitatif: Pengenalan Kepada Teori Dan Metod. Tanjong Malim: UPSI.</p><p>Poopathy Nadarajah. (1969). Women In Tamil Society. Hong Kong: Cathay Press.</p><p>Pama, P. (2013). Stereotaip gender dalam novel terpilih Ramani Chandran. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.</p><p>Puspa Nathan, N. (2012). Wanita dalam cerpen-cerpen R.Karthigesu. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.</p><p>Palani. (2011). Pemikiran Feminisme dalam Sajak Tamil Moden di Malaysia. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.</p><p>Pakkia letchumy,P.K. (2012). Balamuruganin Chirukataikal Vazhi Malesia Thamizharkalin Va:lkai. Tanjore: Universiti Tamil.</p><p>Ramesh Kumar. (2008). Ko.Punniavanin Chirukkathai Thiran. Tanjore: Universiti Tamil.</p><p>Ravindaran. (2012). Penggambaran Citra Wanita dalam Cerpen Tamil Malaysia 1970 2010. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.</p><p>Rajaswary Vairan. (2008). Feminisme dalam Epik Tamil Malaysia. Kuala Lumpur:Universiti Malaya.</p><p>Rajeswary. (2018). Reflection of Feminism in the Anthology of Short Stories Peravaik kathaikal, Tanjung Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p>Rajaswary, (2015). Feminisme dalam Novel Tamil Malaysia Abad Ke-21, Tanjung Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p>Saravanan Veeramuthu. (2010). Citra identiti kebudayaan masyarakat India penulisan sastera Melayu dan India. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.</p><p>Saravanan, P. (2013). M.varathara:sanar Na:valil penniyam. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.</p><p>Saravanan,V. (2010). Citra Identity Budaya Masyarakat India Satu Pembicaraan Cerpen Melayu Karya Cerpenis India. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.</p><p>Siti Khairiah Bt.Mohd Zubir. (2004). Citra Wanita dalam Novel-novel Melayu daripada Perspektif Pengarang. Universiti Putra Malaysia.</p><p>Siti Norlaila Bt.Zamzuri. (2008). Peranan Wanita dalam Novel TEGUH, Tanjong Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p>Subramaniam. (1980). A critical study of Malaysian Tamil short stories. Jabatan Pengajian Tamil. Universiti Malaya.</p><p>Umadevi Brabaharan. (2011). Isu-isu Semasa dalam Cerpen Malaysia dari Tahun 1990-2006).Kuala Lumpur:Universiti Malaya.</p><p>Umar Junus. (1986). Konsep Dan Pendekatan Sastera. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p>Vadiveloo,S. (1978). Perkembangan Cerpen Tamil sebelum Merdeka. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.</p>