Amalan pembelajaran pelajar tahfiz model Ulul Albab (TMUA) di Negeri Selangor

<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap kesediaan pelajar TMUA sebelum,</p><p>semasa dan selepas menghafaz al-Quran, menganalisis perbezaan perlaksanaan</p><p>amalan murajaah berdasarkan demografi serta mengkaji hubunga...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Norafidah Md Yusup
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8700
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap kesediaan pelajar TMUA sebelum,</p><p>semasa dan selepas menghafaz al-Quran, menganalisis perbezaan perlaksanaan</p><p>amalan murajaah berdasarkan demografi serta mengkaji hubungan amalan murajaah</p><p>dengan pencapaian hafazan al-Quran pelajar berdasarkan teori al-Qabisi. Kajian ini</p><p>menggunakan kaedah kuantitatif menerusi pengedaran soal selidik kepada seramai</p><p>230 orang pelajar lelaki dan perempuan tingkatan dua dan empat yang dipilih secara</p><p>rawak daripada sebuah sekolah berasrama penuh beraliran Tahfiz Model Ulul Albab</p><p>di Selangor. Soal selidik dengan skala likert lima mata telah digunakan dan data</p><p>kajian telah dianalisis secara deskriptif menerusi min, ujian-T dan korelasi Pearson.</p><p>Dapatan menunjukkan nilai min tahap persediaan pelajar sebelum dan semasa</p><p>menghafaz al-Quran berada pada tahap tinggi iaitu min 2.77 (.428) dan 2.70 (.468).</p><p>Manakala dapatan kesediaan pelajar selepas menghafaz al-Quran melalui amalan</p><p>murajaah juga berada pada tahap tinggi dengan nilai min 2.22 (.540). Analisis ujian-</p><p>T menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan (t=2.06, p<0.05) pada tahap</p><p>perlaksanaan amalan murajaah berdasarkan jantina, apabila pelajar perempuan</p><p>mempunyai tahap perlaksanaan amalan murajaah lebih tinggi berbanding pelajar</p><p>lelaki dengan nilai min 3.39 (.65). Hubungan signifikan yang positif di antara amalan</p><p>murajaah dengan pencapaian hafazan pelajar (r=0.798, p<0.01) turut diperoleh</p><p>melalui korelasi Pearson. Ini bermaksud amalan murajaah yang dilaksanakan dapat</p><p>meningkatkan pencapaian hafazan pelajar. Dapatan kajian menunjukkan bahawa</p><p>murid-murid mempunyai tahap kesediaan yang tinggi dan keupayaan yang baik</p><p>untuk melaksanakan amalan murajaah. Kajian ini memberi implikasi bahawa</p><p>persediaan sebelum, semasa menghafaz al-Quran dan perlaksanaan amalan murajaah</p><p>ternyata memberi kesan positif pada pencapaian hafazan pelajar secara keseluruhan.</p><p>Oleh itu, amalan murajaah yang dilakukan perlu diteruskan secara konsisten bagi</p><p>memberi impak yang positif terhadap pencapaian hafazan pelajar.</p>