Amalan pembelajaran pelajar tahfiz model Ulul Albab (TMUA) di Negeri Selangor
<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap kesediaan pelajar TMUA sebelum,</p><p>semasa dan selepas menghafaz al-Quran, menganalisis perbezaan perlaksanaan</p><p>amalan murajaah berdasarkan demografi serta mengkaji hubunga...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8700 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:8700 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
BP Islam Bahaism Theosophy, etc |
spellingShingle |
BP Islam Bahaism Theosophy, etc Norafidah Md Yusup Amalan pembelajaran pelajar tahfiz model Ulul Albab (TMUA) di Negeri Selangor |
description |
<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap kesediaan pelajar TMUA sebelum,</p><p>semasa dan selepas menghafaz al-Quran, menganalisis perbezaan perlaksanaan</p><p>amalan murajaah berdasarkan demografi serta mengkaji hubungan amalan murajaah</p><p>dengan pencapaian hafazan al-Quran pelajar berdasarkan teori al-Qabisi. Kajian ini</p><p>menggunakan kaedah kuantitatif menerusi pengedaran soal selidik kepada seramai</p><p>230 orang pelajar lelaki dan perempuan tingkatan dua dan empat yang dipilih secara</p><p>rawak daripada sebuah sekolah berasrama penuh beraliran Tahfiz Model Ulul Albab</p><p>di Selangor. Soal selidik dengan skala likert lima mata telah digunakan dan data</p><p>kajian telah dianalisis secara deskriptif menerusi min, ujian-T dan korelasi Pearson.</p><p>Dapatan menunjukkan nilai min tahap persediaan pelajar sebelum dan semasa</p><p>menghafaz al-Quran berada pada tahap tinggi iaitu min 2.77 (.428) dan 2.70 (.468).</p><p>Manakala dapatan kesediaan pelajar selepas menghafaz al-Quran melalui amalan</p><p>murajaah juga berada pada tahap tinggi dengan nilai min 2.22 (.540). Analisis ujian-</p><p>T menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan (t=2.06, p<0.05) pada tahap</p><p>perlaksanaan amalan murajaah berdasarkan jantina, apabila pelajar perempuan</p><p>mempunyai tahap perlaksanaan amalan murajaah lebih tinggi berbanding pelajar</p><p>lelaki dengan nilai min 3.39 (.65). Hubungan signifikan yang positif di antara amalan</p><p>murajaah dengan pencapaian hafazan pelajar (r=0.798, p<0.01) turut diperoleh</p><p>melalui korelasi Pearson. Ini bermaksud amalan murajaah yang dilaksanakan dapat</p><p>meningkatkan pencapaian hafazan pelajar. Dapatan kajian menunjukkan bahawa</p><p>murid-murid mempunyai tahap kesediaan yang tinggi dan keupayaan yang baik</p><p>untuk melaksanakan amalan murajaah. Kajian ini memberi implikasi bahawa</p><p>persediaan sebelum, semasa menghafaz al-Quran dan perlaksanaan amalan murajaah</p><p>ternyata memberi kesan positif pada pencapaian hafazan pelajar secara keseluruhan.</p><p>Oleh itu, amalan murajaah yang dilakukan perlu diteruskan secara konsisten bagi</p><p>memberi impak yang positif terhadap pencapaian hafazan pelajar.</p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Norafidah Md Yusup |
author_facet |
Norafidah Md Yusup |
author_sort |
Norafidah Md Yusup |
title |
Amalan pembelajaran pelajar tahfiz model Ulul Albab (TMUA) di Negeri Selangor |
title_short |
Amalan pembelajaran pelajar tahfiz model Ulul Albab (TMUA) di Negeri Selangor |
title_full |
Amalan pembelajaran pelajar tahfiz model Ulul Albab (TMUA) di Negeri Selangor |
title_fullStr |
Amalan pembelajaran pelajar tahfiz model Ulul Albab (TMUA) di Negeri Selangor |
title_full_unstemmed |
Amalan pembelajaran pelajar tahfiz model Ulul Albab (TMUA) di Negeri Selangor |
title_sort |
amalan pembelajaran pelajar tahfiz model ulul albab (tmua) di negeri selangor |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Sains Kemanusiaan |
publishDate |
2021 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8700 |
_version_ |
1776104556809158656 |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:87002023-02-15 Amalan pembelajaran pelajar tahfiz model Ulul Albab (TMUA) di Negeri Selangor 2021 Norafidah Md Yusup BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc <p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap kesediaan pelajar TMUA sebelum,</p><p>semasa dan selepas menghafaz al-Quran, menganalisis perbezaan perlaksanaan</p><p>amalan murajaah berdasarkan demografi serta mengkaji hubungan amalan murajaah</p><p>dengan pencapaian hafazan al-Quran pelajar berdasarkan teori al-Qabisi. Kajian ini</p><p>menggunakan kaedah kuantitatif menerusi pengedaran soal selidik kepada seramai</p><p>230 orang pelajar lelaki dan perempuan tingkatan dua dan empat yang dipilih secara</p><p>rawak daripada sebuah sekolah berasrama penuh beraliran Tahfiz Model Ulul Albab</p><p>di Selangor. Soal selidik dengan skala likert lima mata telah digunakan dan data</p><p>kajian telah dianalisis secara deskriptif menerusi min, ujian-T dan korelasi Pearson.</p><p>Dapatan menunjukkan nilai min tahap persediaan pelajar sebelum dan semasa</p><p>menghafaz al-Quran berada pada tahap tinggi iaitu min 2.77 (.428) dan 2.70 (.468).</p><p>Manakala dapatan kesediaan pelajar selepas menghafaz al-Quran melalui amalan</p><p>murajaah juga berada pada tahap tinggi dengan nilai min 2.22 (.540). Analisis ujian-</p><p>T menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan (t=2.06, p<0.05) pada tahap</p><p>perlaksanaan amalan murajaah berdasarkan jantina, apabila pelajar perempuan</p><p>mempunyai tahap perlaksanaan amalan murajaah lebih tinggi berbanding pelajar</p><p>lelaki dengan nilai min 3.39 (.65). Hubungan signifikan yang positif di antara amalan</p><p>murajaah dengan pencapaian hafazan pelajar (r=0.798, p<0.01) turut diperoleh</p><p>melalui korelasi Pearson. Ini bermaksud amalan murajaah yang dilaksanakan dapat</p><p>meningkatkan pencapaian hafazan pelajar. Dapatan kajian menunjukkan bahawa</p><p>murid-murid mempunyai tahap kesediaan yang tinggi dan keupayaan yang baik</p><p>untuk melaksanakan amalan murajaah. Kajian ini memberi implikasi bahawa</p><p>persediaan sebelum, semasa menghafaz al-Quran dan perlaksanaan amalan murajaah</p><p>ternyata memberi kesan positif pada pencapaian hafazan pelajar secara keseluruhan.</p><p>Oleh itu, amalan murajaah yang dilakukan perlu diteruskan secara konsisten bagi</p><p>memberi impak yang positif terhadap pencapaian hafazan pelajar.</p> 2021 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8700 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8700 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains Kemanusiaan <p>Abdul Hafiz Abdullah & Hasimah Muda. (2004, Disember). Kaedah hafazan al-Quran yang sistematik dan</p><p>praktikal dalam melahirkan para huffaz yang rasikh. Kertas kerja dibentangkan di Seminar</p><p>Antarabangsa Pemikiran Islam, Malaysia: Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Abdul Hafiz Abdullah & Hasimah Muda. (2008). Kedah sistematik dan praktikal dalam melahirkan wanita</p><p>penghafaz al-Quran yang berkualiti, Johor: UTM Press.Sistem pengajaran</p><p></p><p>Abdul Hafiz Abdullah & Norhanan Abdul Rahman. (2009). Kaedah hafazan al-Quran sistem Turki: Kajian</p><p>di Tahfiz al-Quran Darul Tuba. Laporan penyelidikan, Johor: Universiti Teknologi Malaysia</p><p></p><p>Abdul Hafiz Abdullah dan Hasimah Muda. (2003). Kaedah hafazan al-Quran yang sistematik dan</p><p>praktikal dalam melahirkan para huffaz yang rasikh. Pusat Pengajian Islam dan Sosial. Universiti</p><p>Teknologi Malaysia.</p><p></p><p>Abdul Hafiz Abdullah, Ajmain Safar, Mohd Ismail Mustari, Azhar Muhammad & Idris Ismail. (2003).</p><p>Keberkesanan kaedah hafazan di Pusat Tahfiz. Laporan penyelidikan, Pusat Pengajian Islam &</p><p>Pembangunan Sosial, Johor: Universiti Teknologi Malaysia</p><p></p><p>Abdul Hafiz Abdullah, Hussin Salamon, Azmi Shah Suratman, Sulaiman Shakib Mohd Noor, Kamarul Azmi</p><p>Jasmi & Abdul Basit Samat @ Darawi. (2005). Sistem pembelajaran dan kaedah hafazan al-Quran yang</p><p>efektif: Satu kajian di Kuala Lumpur dan Terengganu. Laporan penyelidikan, Pusat Pengajian Islam &</p><p>Pembangunan Sosial, Johor: Universiti Teknologi Malaysia. Diakses 20 April 2019 daripada</p><p>http://eprints.utm.my/2844/1/75184</p><p></p><p>Abdul Hafiz Abdullah, Hussin Salomon, Azmi Shah Suratman & Sulaiman Shakib Mohd Noor. (2005).</p><p>Sistem Pembelajaran Dan Kaedah Hafazan Al-Quran Yang Efektif: Satu Kajian Di Kuala Lumpur Dan</p><p>Terengganu. Universiti Teknologi Malaysia.</p><p></p><p>Abdul Hafiz Bin Haji Abdullah, P.M. Dr. Hussin Bin Salamon, Ustaz Azmi Shah Bin Suratman, Ustaz</p><p>Sulaiman Shakib Bin Mohd Noor, Ustaz Kamarul Azmi Bin Jasmi, Ustaz Abdul Basit Bin Samat @ Darawi.</p><p>(2005) Sistem Pembelajaran Dan Kaedah Hafazan Al-Quran Yang Efektif. Universiti Teknologi Malaysia.</p><p></p><p>Abdul Hafiz Bin Haji Abdullah, Prof. Madya Ajmain Bin Safar, Ustaz Mohd Ismail</p><p>Bin Mustari, Ustaz Azhar Bin Muhammad, Ustaz Idris Bin Ismail. (2003).</p><p>122</p><p>Keberkesanan Kaedah Hafazan Di Pusat Tahfiz. Universiti Teknologi Malaysia.</p><p></p><p>Abdul Hafiz, Ajmin, Mohd Isail & Azhar. (2003). Keberkesanan Kaedah Hafazan di Pusat Tahfiz.</p><p>Universiti Teknologi Malaysia.</p><p></p><p>Abdul Jalil. (2008). Tahfiz al-Quran (studi tentang sejarah dan metode tahfiz al-Quran dan</p><p>pra-kodifikasi Abu Bakar). Laporan penyelidikan, Indonesia: Universitas Islam Negeri. Diakses 20</p><p>April 2019 daripada http://digilib.uinsuka.ac.id/1232/.</p><p></p><p>Abu Al-Fida, Muhammad Izzat. (2006). Kaifa nahfazul Quran. Kaherah: Darul Salam.</p><p></p><p>Abu Mazaya. (2010). Kaedah mudah dan cepat menghafaz al-Quran: Selangor: Al-</p><p>Hidayah Publication.</p><p></p><p>Abu Najihat al-Hafiz. (2001). Panduan Bagi Hafiz-Hafizah & Qari-Qari'ah. Selangor: Penerbitan Darul</p><p>Iman Sdn. Bhd.</p><p></p><p>Abu Najihat al-Hafiz. (2002). Panduan Bagi Hafiz-Hafizah & Qari-Qari'ah. Selangor: Penerbitan Darul</p><p>Iman Sdn. Bhd.</p><p></p><p>Afaf Abdul Ghafor Hameed. Dr., Adel M. Abdulaziz. Dr., Mohamed Abdullahi Nur.Dr., Muhammad Mustaqim</p><p>Mohd Zarif. (2003). Isu Semasa Pengajian: QuranDan Sunnah. Siri 1, Sidang Editorial, KUIM: Fakulti</p><p>Pengajian Quran dan Sunnah.</p><p></p><p>Ahmad al-'Ayyid & Dawud 'Abduh. Dr. (1989). al-Mu'jam al-'Arabi al-Asasi.</p><p>alMunazimah al-'Arabiyyah: t.tp.</p><p></p><p>Ahmad Atabik. (2010). The living Quran potret budaya Tahfidz Al-Quran di Nusantara. ADDIN, 2(2): 1,</p><p>0854-0954. Diakses 20 April 2019 daripada</p><p>http://journal.stainkudus.ac.id/index.php/Addin/article/view/4</p><p></p><p>Ahmad Faqihuddin. (2015). Faktor-faktor ketertarikan menghafaz al-Quran pada mahasiswa Universitas</p><p>Muhammadiyah Surakarta. Laporan penyelidikan, Fakultas Psikologi dan Fakultas Agama Islam,</p><p>Indonesia: Universitas Muhammadiyah Surakarta. Diakses 20 April 2019 daripada</p><p>http://eprints.ums.ac.id/38078/1/02.</p><p></p><p>Ahmad Johari Bin Sihes & Norbaizura Binti Sani. (2010). Perlaksanaan E- Pembelajaran dikalangan</p><p>Pelajar Fakulti Pendidikan dan Fakulti</p><p>Kejuruteraan Mekanikal. Universiti Teknologi Malaysia</p><p></p><p>Ahmad Napelan. (2015, Jun). Pendekatan tradisional dalam menyaingi arus</p><p>pemodenan pendidikan tahfiz al-Quran. Kertas kerja dibentangkan di</p><p>Simposium Pendidikan Tahfiz Nusantara. Malaysia: Institut Latihan Islam</p><p>Malaysia.</p><p></p><p>Ahmad Sonhadji Mohamad. (1997). Tafsir Al-Quran di Radio; Juz 21. Kuala Lumpur:</p><p>Pustaka Salam Sdn. Bhd.</p><p></p><p>Al Masyailah Majdi Sulaiman. (2010). Tauzif ibhath al-dimagh fi hifz ayat al-Quran</p><p>al-Karim, al-TabaaT al-Ula: Yarmouk: Dar al-Fik</p><p></p><p>Al-Habash, al-Shaykh Muhammad. 1987. Kayfa Tahfaz al-Quran. Bayrut: Dar</p><p>alKhayr.)</p><p></p><p>Al-Khalidi, SolahAbd. Fatta. (1994). Panduan bergaul dengan al-Quran. (terjemahan</p><p>oleh Muhammad Ichsan daripada Mafatih Li Taamul Maa Quran. Selangor:</p><p>Penerbitan Kintan Sdn.Bhd.</p><p></p><p>Al-Kilani, Ibrahim Zaid. (2006). Iana al-marid li-hif al-Quran. Yarmouk: Jamiat</p><p>al-Muafazat ala al-Quran al-Karim fil Urdun.</p><p></p><p>Al-Nawawi, Muhy al-Din, Abu Zakariya Sharif.1997. Sahih Muslim bi Syarh</p><p>alNawawi. Cetakan ketiga. al-Qahirah: Dar al-Hadith.</p><p></p><p>Al-Qabisi Abi Hasan Ali Muhammad Khalaf. 1955. Ar-Risalah al-mufassolah li ahwal</p><p>al-muaallimin wa ahkam almuallimin wal mutaallimin. Kaherah: Dar Ehya</p><p>al Kutub al Arabiyyah.</p><p></p><p>Al-Qardawi (1999). Berinteraksi dengan al-Quran. (terjemahan oleh Abdul Hayyi Al-</p><p>Kattani dari Kaifa nataamalu maa al-Quran al-Azim, 1999). Jakarta: Gema</p><p>Insani Press.</p><p></p><p>Al-Qattan, Khalil Manna. (2000). Mabhith fi ulum al-Qurn. Kaherah: Maktabah al-</p><p>Maarif.</p><p></p><p>Al-Suyuti, Jalaluddin cAbd al-Rahman. 1987. al-Itqan fi c ulum al-Quran. Maktabah</p><p>Mustafa al-Bab al-Halabi</p><p></p><p>Amirullah Syarbani dan Lis Nuraeni. (2003). 5 Cara Dahsyat Menjadi Muslim Dan</p><p>Muslimah Hebat. Jakarta: PT Elex Media Komputindo</p><p></p><p>Anas Ahmad KAizun, Dr., (1995), Wasaya wa al-Tanbihat fi al-Tilawah wa al-Hifz wa</p><p>al-Muraja'ah, Qaherah: Muassasah al-Tiba'ah wa al-Sohafah wa al-Nashr.</p><p></p><p>Anis Syahirah Fauzan1 & Sabri Mohamad2. (2017). Kesan Hafazan al-Quran dan</p><p>Hubungannya dengan Pencapaian Akademik Pelajar. Fakulti Pengajian Islam.</p><p>Universiti Kebangsaan Malaysia</p><p></p><p>Arif Rahman Hakim. (2013). Metode tahfidzul Quran di sekolah dasar Islam tahfidzul</p><p>Quran (SDITQ) Al-Irsyad Desa Butuh Kecamatan Tengaran. Laporan</p><p>penyelidikan, Indonesia: Fakultas Tarbiyah, Sekolah Tinggi Agama Islam</p><p>Negeri, Salatiga. Diakses 20 April 2019 daripada</p><p>http://eprints.perpus.iainsalatiga.ac.id/815/</p><p></p><p>Arniyuzie binti Mohd Arshad. (2015). Ulasan Sistematik: Program Ulul Albab Dalam</p><p>Sistem Pendidikan Di Malaysia. Bil. 3 Isu 4, Fakulti Pendidikan. Universiti</p><p>Kebangsaan Malaysia</p><p></p><p>Ary, D., Jacobs, L. C. & Asghar Razavieh. (2002). Introduction to research in</p><p>education: Wadsworth: Sydney</p><p></p><p>Azhar, A. (2006) Strategi pembelajaran pengaturan kendiri pendidikan islam dan</p><p>penghayatan akhlak pelajar sekolah menengah di Sarawak. Tesis Ijazah Doktor</p><p>Falsafah, Fakulti Pendidikan. Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Azmil Hashim & Abdul Halim Tamuri. (2012). Persepsi pelajar terhadap kaedah</p><p>pembelajaran tahfiz al-Quran di Malaysia. Journal of Islamiahc and Arabic</p><p>Education, 4(2): 2012 1-10.</p><p></p><p>Azmil Hashim (2010). Penilaian pelaksanaan kurikulum tahfiz al-quran di darul uran</p><p>JAKIM dan maahad tahfiz negeri. Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi,</p><p>Selangor.</p><p></p><p>Azmil Hashim, Abdul Halim Tamuri & Misnan Jemali. (2013) Latar Belakang Guru</p><p>Tahfiz dan Amalan Teknik Pengajaran Tahfiz Al-Quran Di Malaysia. The</p><p>Online Journal of Islamic Education. Vol. 1 Issue 1 28-39.</p><p></p><p>Azmil Hashim. (2014). Kaedah pembelajaran tahfiz dan hubungannya dengan</p><p>pencapaian hafazan pelajar. Journal of al-Quran and Tarbiyyah, 1(1), 9-16.</p><p></p><p>Badrul Hisham Sulaiman. (2008), 10 Ciri al-Hafiz Cemerlang. Johor Bahru: Jahabersa.</p><p></p><p>Baharin Abu, Othman Md Johan, et al (2007). Kepelbagain Gaya Pembeajaran dan</p><p>Kemahiran Belajar pelajar Universiti di Fakulti Pendidian, UTM Johor.</p><p>Universiti Teknologi Malaysia</p><p></p><p>Bartlett, J. E., Kotrlik, J. W., & Higgins, C. C. (2001). Organizational research:</p><p>Determining appropriate sample size in survey research. Information</p><p>Technology, learning, and Performance Journal, 19(1), 43-50.</p><p></p><p>Bogdan, R.C & Biklen, S.K. 2003. Qualitative research for education : An introduction</p><p>to theories and methods. 4th Edition. New York : Pearson Education Group.</p><p></p><p>Brophy, J. (1998). Motivating students to learn. New York: Mc Graw-Hill.</p><p></p><p>Bunda Fathi. (2011). Mendidik Anak Dengan Al Quran Sejak Janin. Bandung: Pustaka</p><p>Oasis</p><p></p><p>Darul Quran. (2016). Diakses 20 Oktober 2019 daripada Unit Rekod Web Site:</p><p>http://www.darulquran.gov.my Darul Quran.</p><p></p><p>Ee, Ah Meng. (1987). Pedagogi Untuk Bakal Guru. Petaling Jaya: Fajar Bakti.</p><p></p><p>Elly Ermawati (2009). Metode Pembelajaran Tahfiz Juzamma di Taman Kanak- kanak</p><p>Islam Terpadu (TKIT) Imam SyafiI Yogyakarta.</p><p></p><p>Farah Ilyani Zakaria, Mohd Aderi Che Noh & Khadijah Abd Razak. (2018). Amalan</p><p>Pembelajaran Pelajar Tahfiz di Institusi Tahfiz Swasta. Jurnal Pendidikan</p><p>Malaysia 43(3): 141-148</p><p></p><p>Fifi Lutfiah. (2011). Hubungan antara hafalan al-Quran dengan prestasi belajar al-</p><p>Quran Hadits mahasiswa MTS Asy-syukriyyah Cipondoh, Tangerang. Tesis</p><p>sarjana yang tidak diterbitkan. UIN Syarif Hidayatullah, Jakarta. Diakses pada</p><p>10 Januari 2021 daripada</p><p>http://repository.uinjkt.ac.id/dspace/bitstream/123456789/1719/1/102333-</p><p>FIFI%20LUTFIAH-FITK.pdf</p><p></p><p>Gall, J.P : Gall, M.D & Borg, W.R 2005. Applying education research a practical</p><p>guide. Boston : Allyn and Bacon.</p><p></p><p>Heri Saptadi. (2012). Faktor-faktor pendukung kemampuan menghafal al-Quran dan</p><p>implikasinya dalam bimbingan dan kaunseling. Jurnal Bimbingan dan</p><p>Kaunseling, 1(2): 117-121. Diakses 7 Januari 2020 daripada</p><p>https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jubk/article/view/853/877</p><p></p><p>http://www.utusan.com.my/mega/agama/cabaran-menjaga-8232-hafalan-al-quran-</p><p>1.431088</p><p></p><p>https://quranic.stiq.com.my/bengkel_temuduga/tahfiz-model-ulul-albab/ - 23 mei 2019</p><p></p><p>https://www.academia.edu/4939879/KAEDAH_MENGINGAT_PEMPROSESAN_M</p><p>AKLUMAT_4_JAM</p><p></p><p>Hyren Lim : 14 Ogos 2019</p><p></p><p>Intan Zakiah Binti Jamaluddin (2018), Pengaruh Kesediaan Dalaman, Strategi</p><p>Pembangunan Dalaman, Strategi Latihan Dan Strategi Menghafaz Al-Quran</p><p>Terhadap Pencapaian Subjek if Al-Quran Pelajar Tahfiz Di Malaysia,</p><p>Universiti Utara Malaysia.</p><p></p><p>Intan Zakiah Jamaluddin & Munif Zarirruddin Fikri Nordin. (2015, Mei). Strategi</p><p>menghafaz al-Quran dalam kalangan pelajar tahfiz: Satu analisis di Marsah,</p><p>Johor. Kertas kerja dibentangkan di Persidangan Antarabangsa Tahunan al-</p><p>Quran Ke-5. Malaysia: Universiti Malaya.</p><p></p><p>Ir Amjad Qasim. t.th. Hafal al-Quran dalam Sebulan. Indonesia: Jundi Resources.</p><p>2008)</p><p></p><p>Ismail Masyhuri al-Hafiz. (1993). Fadhilat Membaca Dan Menghafal al-Quran Serta</p><p>Panduan Menghafalnya. Kuala Lumpur: Syarikat Nurul Has.</p><p></p><p>Kamarul Azmi Jasmi, Mohd Aderi Che Noh. (2016). Sejarah, Kaedah, Serta Model</p><p>Pengajaran Dan Pembelajaran Al-Quran (History, Methods, And Models Of</p><p>Teaching And Learning Of The Quran) Fakulti Pendidikan. Universiti</p><p>Pendidikan.</p><p></p><p>Kamus Dewan Edisi Keempat. 2005. http://prpm.dbp.gov.my/</p><p></p><p>Kamus Pelajar Edisi Kedua. 2015. http://prpm.dbp.gov.my/</p><p></p><p>Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining Sample Size for Research</p><p>Activities, Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610.</p><p></p><p>Mardhiah, Mohd Shaiful &Kalthom. (2017). Persepsi Pelajar Terhadap Program Ulul</p><p>Albab (Tahfiz di MRSM Ulul Albab). Journal Qiraat Tahun Petama.</p><p></p><p>Mazaayaa, A.H.A (2006) Panduan Menghafaz al-Quran</p><p></p><p>Misnan Jemali & Ahmad Sadadi Hafidz. (2003). Hubungan antara kaedah menghafaz</p><p>Al-Quran dengan pencapaian kursus tahfiz waal-qiraat pelajar semester empat</p><p>dan lima di Maahad TahfizWal Qiraat di Perak.Seminar Kaedah Pengajaran</p><p>Tahfiz al-Quran Peringkat Kebangsaan. Kolej UniversitiIslam Malaysia.</p><p></p><p>Mohamad Khairudin Bajuri1, Rohaida Mohd. Saat, M. Y. Zulkifli Mohd. Yusoff, Noor</p><p>Naemah Abdul Rahman, Durriyyah Sharifah Hasan Adli. (2014). Pendekatan</p><p>Peneguhan Bagi Aktiviti Hafalan Al-Quran Dalam Kalangan Pelajar di</p><p>Peringkat Menengah Rendah. Fakulti Pendidikan. Universiti Malaya.</p><p></p><p>Mohamad Marzuqi Abdul Rahim dan Azmil Hashim (2016). Tinjauan terhadap faktorfaktor</p><p>yang mempengaruhi penulisan ayat hafazan al-Quran dalam kalangan</p><p>pelajar tahfiz: Universiti Sultan Idris</p><p></p><p>Mohamad Marzuqi Abdul Rahim. (2008). Pengajaran Mata Pelajaran Hafazan Al-</p><p>Quran: Suatu Kajian Maahad Tahfiz Al-Quran Zon Tengah. Kertas Projek</p><p>Sarjana: Fakulti Sains Kognitif dan Pembangunan Manusia: Universiti</p><p>Pendidikan Sultan Idris.</p><p></p><p>Mohammad Asraff Ayob. (2015). Mudahnya Hafal Al-Quran Menggunakan Kaedah</p><p>Jibril. Batu Caves: PTS Millennia Sdn Bhd.</p><p></p><p>Mohd Aderi Che Noh. (2017, Februari). Pelaksanaan pendidikan tahfiz di Malaysia.</p><p>Kertas kerja dibentangkan di Seminar Kumpulan Penyelidikan Kajian Pelan</p><p>Induk Pendidikan Islam Sepanjang Hayat (PISH). Malaysia: Putrajaya.</p><p></p><p>Mohd asri Mohamad Ghazali (2018) http://www.utusan.com.my 16 Mac 2018</p><p></p><p>Mohd Fazri Ahmad Murad (1999), Metode-Metode Penghafalan al-Quran: Kajian</p><p>Khusus di Maahad Tahfiz al-Quran Wal Qiraat Negeri Sembilan, Maahad</p><p>Ahmadi, Gemenceh, Negeri Sembilan, Universiti Malaya: Tesis Ijazah Sarjana</p><p>Muda.</p><p></p><p>Mohd Majid Konting (2004), Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur; Dewan</p><p>Bahasa dan Pustaka.</p><p></p><p>Mohd Mawardi Che Hassan. (2010). Faktor yang mendorong pelajar mengikuti aliran</p><p>Tahfiz sepenuhnya: Kajian di Pusat Kebajikan Tahfiz Al-Quran dan Pengajian</p><p>Agama Islam (PKTAQPAI), Banggol Kulim, Rantau Panjang, Kelantan.</p><p>Laporan penyelidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Johor: Skudai</p><p></p><p>Mohd Nazri Jamaluddin. (2010). Cara menghafaz al-Quran kaedah alMunawwar.</p><p>Kertas kerja dibentangkan di Seminar Kaedah Menghafaz al-Quran. Peringkat</p><p>Negeri Johor. Malaysia: Jabatan Agama Johor</p><p></p><p>Mohd Shahril Ahmad Raimi. (2013, 14-16 Jan). Intergrating ulul-Albab education and</p><p>science education in development insan Tadibi generation: A case study of</p><p>Mara Junior Science College (MJSC). Kertas kerja dibentangkan di WEI</p><p>International Academic Conference Proceedings, The West East Institute.</p><p>Antalya: Turkey</p><p></p><p>Mohd Yusuf Ahmad. (2002). Sejarah dan Kaedah Pendidikan al-Quran, Kuala</p><p>Lumpur. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia</p><p></p><p>Mokhamad Zamroni. (2011). Penerapan metode wahdah dalam meningkatkan hafalan</p><p>al-Quran santri pondok Pesantren Nurul Furqon Brakas Desa Terkesi</p><p>Kacamatan Klambu Kabupaten Grobagan tahun 2010/2011. Laporan</p><p>penyelidikan, Fakultas Tarbiyah, Indonesia: Institut Agama Islam Negeri</p><p>Walisongo. Diakses 10 Januari 2021 daripada</p><p>http://library.walisongo.ac.id/digilib/files/disk1/114/jtptiain-gdl-mokhamadza-</p><p>5651-1-093911326.pdf</p><p></p><p>Morris, C. G. & Maisto, A. A. (2001). Understanding psychology. USA: Prentice Hall.</p><p></p><p>Muhammad Ihr Arif Muhammad Kassim. (2015, Mei). Al-baad al-akhlq</p><p>limallim al-Quran al-karm, Kertas kerja dibentangkan di Persidangan</p><p>Antarabangsa Tahunan al-Quran Ke-5. Malaysia: Universiti Malaya</p><p></p><p>Muhammad Omer Iqbal. (2013). The Quran as a literacy masterpiece within its</p><p>historical and religious milieus. Tesis sarjana yang tidak diterbitkan. USA,</p><p>University of Washington.</p><p></p><p>Muhammad Omer Iqbal. (2013). The Quran as a literacy masterpiece within its</p><p>historical and religious milieus. Tesis sarjana yang tidak diterbitkan. USA,</p><p>University of Washington.</p><p></p><p>Muhammad Saleem Patel. (2012). Hifz; memorization of the Quran importance,</p><p>methods, & modern techniques quickest ways for beginners & elders. Karachi:</p><p>Pakistan.</p><p></p><p>Muhammad Syafee Salihin, Ikmal Zaidi Hashim, Nik Mohd Nabil Nik Hanafi, Fatin</p><p>Nazmin Mansor & Mawaddah Ahmad Mahir. (2018). Penghayatan Murajaah</p><p>Al-Quran Dalam Kalangan Pelajar Tahfiz Al-Quran Dan Al-Qiraat Kolej</p><p>Universiti Islam Antarabangsa Selangor (Kuis). Kolej Universiti Islam</p><p>Antarabangsa Selangor, KUIS</p><p></p><p>Murihah Abdullah, Abdul Hafiz Abdullah, Arieff Salleh Rosman & Mohd Faeez Ilias.</p><p>(2015, Mei). Strategi awal menghafaz al-Quran menurut Abu Dzar al-</p><p>Qalamuni. Kertas kerja dibentangkan di Persidangan Antarabangsa Tahunan al-</p><p>Quran Ke-5. Malaysia: Universiti Malaya.</p><p></p><p>Nik Md Saiful Azizi Nik Abdullah, dan Rabi'atul Athirah Muhammad Isa. (2020).</p><p>Sejarah Dan Kaedah Pelaksanaan Tahfiz Model Ulul Albab, Kementerian</p><p>Pendidikan Malaysia: Kajian Di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala</p><p>Lumpur. Kuala Kubu Baru: Darul Quran JAKIM.</p><p></p><p>Nisrina Nur Amelia. (2015). Upaya Mengatasi Kejenuhan Siswa Dalam Menghafal al-</p><p>Quran Juz 30 (Studi kasus di SDIT al-Kahfi Gudang Air Jakarta Timur).</p><p>Laporan penyelidkan, Falkultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Indonesia:</p><p>Universiti Islam Negeri Syarif Hidayatullah, Jakarta.</p><p></p><p>Noor Hisham Md Nawi. (2011). Pengajaran Dan Pembelajaran; Penelitian Semula</p><p>Konsep-Konsep Asas Menurut Perspektif Gagasan Islamisasi Ilmu Moden 1.</p><p>Pusat Pembangunan Insaniah Kubang Kerian. Universiti Malaysia Kelantan.</p><p></p><p>Noor Najihan Jaafar. (2014). Pengaruh efikasi kendiri dan faktor persekitaran terhadap</p><p>kualiti guru Pendidikan Islam Sekolah Menengah Kebangsaan. Tesis PhD yang</p><p>tidak diterbitkan. Fakulti pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi</p><p></p><p>Nor Musliza Mustafa. Dr. Mokmin Basri (2014). Perbandingan Kaedah Hafazan Al-</p><p>Quran Tradisional Dan Moden: Satu Kajian Awal.Research gate, Fakuti Sains</p><p>dan Teknologi Maklumat. Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor</p><p></p><p>Noraini Idris. (2010). Penyelidikan dalam pendidikan. Kuala Lumpur: McGraw Hill</p><p>Education.</p><p></p><p>Norhazriah Mohamed@Ismail. (2012, April). Program Ulul Albab Sebagai Suatu</p><p>Proses Transformasi Pendidikan Malaysia. Kajian Kes: Sek. Men. Imtiaz,</p><p>Terengganu. Paper Pembentangan dalam Bengkel Antarabangsa</p><p>PembangunanBerteraskan Islam V(WAPI-5), Medan. Diakses dari</p><p>http://www.academia.edu/8050819/PROGRAM_ULUL_ALBAB_SUATU_P</p><p>ROSES_</p><p></p><p>Rashidi Abbas dan Azhar Jaafar @ Ramli (2018). Pendidikan Tahfiz dan Kemahiran</p><p>Insaniah. Pahang: Universiti Malaysia Pahan</p><p></p><p>Riswandi. (2013). Budaya menjaga hafalan al-Quran bagi hafidz dan hafidzah di</p><p>lingkungan Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta. Laporan</p><p>penyelidikan, Jurusan Sejarah dan Kebudayaan Islam, Indonesia: Universitas</p><p>Islam Negeri Sunan Kalijaga, Yogyakarta. Diakses 10 Januari 2021 daripada</p><p>http://digilib.uin-suka.ac.id/9030/</p><p></p><p>Rohani, A., Hazri, J. & Nordin, A. R. (2010). Hubungan guru-pelajar dan kaitannya</p><p>dengan komitmen belajar pelajar: Adakah guru berkualiti menghasilkan</p><p>perbezaan pembelajaran antara jantina pelajar? Dlm. Jurnal Pendidikan</p><p>Malaysia 35(2): 61-69</p><p></p><p>Rowe, K. J. (2000). Exploring Real Effects from Evidence-based Research in Teacher</p><p>and School Effectiveness. The Educational Performance of Males and Females</p><p>In School And Tertiary Education. Paper presented at Educational Attainment</p><p>andLabour Market Outcomes: Factors Affecting Boys and Their Status in</p><p>Relation to Girls. Melbourne, Australia.</p><p></p><p>Sarah Risha. (2013). Education and curricular perspectives in the Quran. Tesis PhD</p><p>yang tidak diterbitkan. USA: Ariona State University.</p><p></p><p>Sedek Ariffin, Mohd Yakub@ Zulkifli Mohd Yusoff, fauzi Deraman, Ishak Suliaman,</p><p>Khadher Ahmad, Munirah Abd Razak, Faizal Ahmad Shah & Norhidayah</p><p>Yusoff. (2014). Modul penghafalan al-Quran berdasarkan tempoh 30 minit</p><p>sehari. Kertas kerja dalam Tajdid in Quranic studies, Department of al-Quran</p><p>and al-hadith, Academy of Islamiahc studies, University of Malaya.</p><p></p><p>Sedek Ariffin, Mohd Zaini Zakaria, Muhamad Ali Hanafiah Norasid, Khadher Ahmad,</p><p>Mohd Murshidi Mohd Nor & Amin Maulana. (2012). Membaca hafalan 30 juz</p><p>al-Quran dalam masa 15 jam tanpa melihat muaf: Praktikal di Pusat Tahfiz</p><p>al-Quran. Kertas kerja dibentangkan di Persidangan al-Quran Antarabangsa</p><p>Tahunan kedua. Malaysia: Universiti Malaya.</p><p></p><p>Sedek Ariffin. (2012). Kaedah menghafal al-Quran di Institusi Tahfiz al-Quran di</p><p>Malaysia: kajian perbandingan di antara kaedah Darul Quran, Jakim dengan</p><p>kaedah al-Huffaz. Tesis PhD yang tidak diterbitkan. Universiti Malaya, Kuala</p><p>Lumpur, Malaysia.</p><p></p><p>Sekaran, U. (2000). Research methods for business: A skill building approach. New</p><p>York: John Wiley and Sons, Inc.</p><p></p><p>Shahrifah Noorhidayah Binti Syed Aziz (2017). Aplikasi Sistem Turki Uthmani Dalam</p><p>Kaedah Hafazan Al-Quran: Kajian Kes Di Maahad Tahfiz Sulaimaniyah.</p><p>Universiti Kebangsaan Malaysia Bangi.</p><p></p><p>Shahrulkarnain Mohamad Nazir. (2013). Program sijil tahfiz Darul Quran</p><p>JakimUIAM: analisis terhadap pencapaian hafazan dan permasalahannya.</p><p>Tesis Sarjana yang tidak diterbitkan. Universiti Malaya, Kuala Lumpur.</p><p></p><p>Siti Rashidah et.al. Isu Pendidikan Guru Tahfiz: Satu Sorotan Di Pusat Tahfiz</p><p>Persendirian di Selangor. e-Prosiding Persidangan Antarabangsa Sains Sosial</p><p>dan Kemanusiaan 2018, Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor.</p><p></p><p>Siti Solehah Ibrahim, Umi Kalthom Abdul Manaf (2016). Ciri-ciri Sahsiah Bagi</p><p>Kemasukan Pelajar Ke MRSM Ulul Albab dari Perspektif Pihak Pentadbir. Di</p><p>terima untuk International Journal of Education & Training (Injet).</p><p></p><p>Syed Arabi Aidid. (2002). Kaedah Penyelidikan Komunikasi dan Sains Sosial. Kuala</p><p>Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p></p><p>Tang Geok Ling. (2005) Meningkatkan Keupayaan Pelajar Mengingat Fakta Sejarah</p><p>Dengan Menggunakan Kaedah Mneumonik. SMK Engkilili. Prosiding Seminar</p><p>Penyeidikan Tindakan.</p><p></p><p>Thorndike, E. L. (2001). Education Psychology: London: Taylor & Francis Group.</p><p></p><p>Umu Hani. (2014). Peran pengasuh dalam meningkatkan prestasi menghafal al-Quran</p><p>Santri PP. Nurul Ummahat Kotagede Yogyakarta. Laporan penyelidikan,</p><p>Jurusan Bimbingan dan Konseling Islam, Indonesia: Universitas Islam Negeri,</p><p>Sunan Kalijaga, Yogyakarta. Diakses 7 Januari 2020 daripada http://digilib.uinsuka.</p><p>ac.id/13837/</p><p></p><p>Wan Khalijah binti Wan Jusoh, Ahmad bin Hj. Abdul Rahman, Wan Nasyruddin bin</p><p>Wan Abdullah, Nur Hanisah binti Mohammad Nor Affandi. (2013) Kaedah</p><p>Menghafaz Al-Quran Yang Diaplikasi Oleh Para Pelajar Darul Quran, Jakim</p><p></p><p>Wan Zailan Kamarudin Wan Ali. (2007). Siapa Itu Nabi-Nabi. Batu Caves: PTS</p><p>Millennia Sdn Bhd.</p><p></p><p></p> |