Amalan pembelajaran pelajar tahfiz model Ulul Albab (TMUA) di Negeri Selangor

<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap kesediaan pelajar TMUA sebelum,</p><p>semasa dan selepas menghafaz al-Quran, menganalisis perbezaan perlaksanaan</p><p>amalan murajaah berdasarkan demografi serta mengkaji hubunga...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Norafidah Md Yusup
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8700
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:8700
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic BP Islam
Bahaism
Theosophy, etc
spellingShingle BP Islam
Bahaism
Theosophy, etc
Norafidah Md Yusup
Amalan pembelajaran pelajar tahfiz model Ulul Albab (TMUA) di Negeri Selangor
description <p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap kesediaan pelajar TMUA sebelum,</p><p>semasa dan selepas menghafaz al-Quran, menganalisis perbezaan perlaksanaan</p><p>amalan murajaah berdasarkan demografi serta mengkaji hubungan amalan murajaah</p><p>dengan pencapaian hafazan al-Quran pelajar berdasarkan teori al-Qabisi. Kajian ini</p><p>menggunakan kaedah kuantitatif menerusi pengedaran soal selidik kepada seramai</p><p>230 orang pelajar lelaki dan perempuan tingkatan dua dan empat yang dipilih secara</p><p>rawak daripada sebuah sekolah berasrama penuh beraliran Tahfiz Model Ulul Albab</p><p>di Selangor. Soal selidik dengan skala likert lima mata telah digunakan dan data</p><p>kajian telah dianalisis secara deskriptif menerusi min, ujian-T dan korelasi Pearson.</p><p>Dapatan menunjukkan nilai min tahap persediaan pelajar sebelum dan semasa</p><p>menghafaz al-Quran berada pada tahap tinggi iaitu min 2.77 (.428) dan 2.70 (.468).</p><p>Manakala dapatan kesediaan pelajar selepas menghafaz al-Quran melalui amalan</p><p>murajaah juga berada pada tahap tinggi dengan nilai min 2.22 (.540). Analisis ujian-</p><p>T menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan (t=2.06, p<0.05) pada tahap</p><p>perlaksanaan amalan murajaah berdasarkan jantina, apabila pelajar perempuan</p><p>mempunyai tahap perlaksanaan amalan murajaah lebih tinggi berbanding pelajar</p><p>lelaki dengan nilai min 3.39 (.65). Hubungan signifikan yang positif di antara amalan</p><p>murajaah dengan pencapaian hafazan pelajar (r=0.798, p<0.01) turut diperoleh</p><p>melalui korelasi Pearson. Ini bermaksud amalan murajaah yang dilaksanakan dapat</p><p>meningkatkan pencapaian hafazan pelajar. Dapatan kajian menunjukkan bahawa</p><p>murid-murid mempunyai tahap kesediaan yang tinggi dan keupayaan yang baik</p><p>untuk melaksanakan amalan murajaah. Kajian ini memberi implikasi bahawa</p><p>persediaan sebelum, semasa menghafaz al-Quran dan perlaksanaan amalan murajaah</p><p>ternyata memberi kesan positif pada pencapaian hafazan pelajar secara keseluruhan.</p><p>Oleh itu, amalan murajaah yang dilakukan perlu diteruskan secara konsisten bagi</p><p>memberi impak yang positif terhadap pencapaian hafazan pelajar.</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Norafidah Md Yusup
author_facet Norafidah Md Yusup
author_sort Norafidah Md Yusup
title Amalan pembelajaran pelajar tahfiz model Ulul Albab (TMUA) di Negeri Selangor
title_short Amalan pembelajaran pelajar tahfiz model Ulul Albab (TMUA) di Negeri Selangor
title_full Amalan pembelajaran pelajar tahfiz model Ulul Albab (TMUA) di Negeri Selangor
title_fullStr Amalan pembelajaran pelajar tahfiz model Ulul Albab (TMUA) di Negeri Selangor
title_full_unstemmed Amalan pembelajaran pelajar tahfiz model Ulul Albab (TMUA) di Negeri Selangor
title_sort amalan pembelajaran pelajar tahfiz model ulul albab (tmua) di negeri selangor
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains Kemanusiaan
publishDate 2021
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8700
_version_ 1776104556809158656
spelling oai:ir.upsi.edu.my:87002023-02-15 Amalan pembelajaran pelajar tahfiz model Ulul Albab (TMUA) di Negeri Selangor 2021 Norafidah Md Yusup BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc <p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap kesediaan pelajar TMUA sebelum,</p><p>semasa dan selepas menghafaz al-Quran, menganalisis perbezaan perlaksanaan</p><p>amalan murajaah berdasarkan demografi serta mengkaji hubungan amalan murajaah</p><p>dengan pencapaian hafazan al-Quran pelajar berdasarkan teori al-Qabisi. Kajian ini</p><p>menggunakan kaedah kuantitatif menerusi pengedaran soal selidik kepada seramai</p><p>230 orang pelajar lelaki dan perempuan tingkatan dua dan empat yang dipilih secara</p><p>rawak daripada sebuah sekolah berasrama penuh beraliran Tahfiz Model Ulul Albab</p><p>di Selangor. Soal selidik dengan skala likert lima mata telah digunakan dan data</p><p>kajian telah dianalisis secara deskriptif menerusi min, ujian-T dan korelasi Pearson.</p><p>Dapatan menunjukkan nilai min tahap persediaan pelajar sebelum dan semasa</p><p>menghafaz al-Quran berada pada tahap tinggi iaitu min 2.77 (.428) dan 2.70 (.468).</p><p>Manakala dapatan kesediaan pelajar selepas menghafaz al-Quran melalui amalan</p><p>murajaah juga berada pada tahap tinggi dengan nilai min 2.22 (.540). Analisis ujian-</p><p>T menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan (t=2.06, p<0.05) pada tahap</p><p>perlaksanaan amalan murajaah berdasarkan jantina, apabila pelajar perempuan</p><p>mempunyai tahap perlaksanaan amalan murajaah lebih tinggi berbanding pelajar</p><p>lelaki dengan nilai min 3.39 (.65). Hubungan signifikan yang positif di antara amalan</p><p>murajaah dengan pencapaian hafazan pelajar (r=0.798, p<0.01) turut diperoleh</p><p>melalui korelasi Pearson. Ini bermaksud amalan murajaah yang dilaksanakan dapat</p><p>meningkatkan pencapaian hafazan pelajar. Dapatan kajian menunjukkan bahawa</p><p>murid-murid mempunyai tahap kesediaan yang tinggi dan keupayaan yang baik</p><p>untuk melaksanakan amalan murajaah. Kajian ini memberi implikasi bahawa</p><p>persediaan sebelum, semasa menghafaz al-Quran dan perlaksanaan amalan murajaah</p><p>ternyata memberi kesan positif pada pencapaian hafazan pelajar secara keseluruhan.</p><p>Oleh itu, amalan murajaah yang dilakukan perlu diteruskan secara konsisten bagi</p><p>memberi impak yang positif terhadap pencapaian hafazan pelajar.</p> 2021 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8700 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8700 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains Kemanusiaan <p>Abdul Hafiz Abdullah & Hasimah Muda. (2004, Disember). Kaedah hafazan al-Quran yang sistematik dan</p><p>praktikal dalam melahirkan para huffaz yang rasikh. Kertas kerja dibentangkan di Seminar</p><p>Antarabangsa Pemikiran Islam, Malaysia: Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Abdul Hafiz Abdullah & Hasimah Muda. (2008). Kedah sistematik dan praktikal dalam melahirkan wanita</p><p>penghafaz al-Quran yang berkualiti, Johor: UTM Press.Sistem pengajaran</p><p></p><p>Abdul Hafiz Abdullah & Norhanan Abdul Rahman. (2009). Kaedah hafazan al-Quran sistem Turki: Kajian</p><p>di Tahfiz al-Quran Darul Tuba. Laporan penyelidikan, Johor: Universiti Teknologi Malaysia</p><p></p><p>Abdul Hafiz Abdullah dan Hasimah Muda. (2003). Kaedah hafazan al-Quran yang sistematik dan</p><p>praktikal dalam melahirkan para huffaz yang rasikh. Pusat Pengajian Islam dan Sosial. Universiti</p><p>Teknologi Malaysia.</p><p></p><p>Abdul Hafiz Abdullah, Ajmain Safar, Mohd Ismail Mustari, Azhar Muhammad & Idris Ismail. (2003).</p><p>Keberkesanan kaedah hafazan di Pusat Tahfiz. Laporan penyelidikan, Pusat Pengajian Islam &</p><p>Pembangunan Sosial, Johor: Universiti Teknologi Malaysia</p><p></p><p>Abdul Hafiz Abdullah, Hussin Salamon, Azmi Shah Suratman, Sulaiman Shakib Mohd Noor, Kamarul Azmi</p><p>Jasmi & Abdul Basit Samat @ Darawi. (2005). Sistem pembelajaran dan kaedah hafazan al-Quran yang</p><p>efektif: Satu kajian di Kuala Lumpur dan Terengganu. Laporan penyelidikan, Pusat Pengajian Islam &</p><p>Pembangunan Sosial, Johor: Universiti Teknologi Malaysia. Diakses 20 April 2019 daripada</p><p>http://eprints.utm.my/2844/1/75184</p><p></p><p>Abdul Hafiz Abdullah, Hussin Salomon, Azmi Shah Suratman & Sulaiman Shakib Mohd Noor. (2005).</p><p>Sistem Pembelajaran Dan Kaedah Hafazan Al-Quran Yang Efektif: Satu Kajian Di Kuala Lumpur Dan</p><p>Terengganu. Universiti Teknologi Malaysia.</p><p></p><p>Abdul Hafiz Bin Haji Abdullah, P.M. Dr. Hussin Bin Salamon, Ustaz Azmi Shah Bin Suratman, Ustaz</p><p>Sulaiman Shakib Bin Mohd Noor, Ustaz Kamarul Azmi Bin Jasmi, Ustaz Abdul Basit Bin Samat @ Darawi.</p><p>(2005) Sistem Pembelajaran Dan Kaedah Hafazan Al-Quran Yang Efektif. Universiti Teknologi Malaysia.</p><p></p><p>Abdul Hafiz Bin Haji Abdullah, Prof. Madya Ajmain Bin Safar, Ustaz Mohd Ismail</p><p>Bin Mustari, Ustaz Azhar Bin Muhammad, Ustaz Idris Bin Ismail. (2003).</p><p>122</p><p>Keberkesanan Kaedah Hafazan Di Pusat Tahfiz. Universiti Teknologi Malaysia.</p><p></p><p>Abdul Hafiz, Ajmin, Mohd Isail & Azhar. (2003). Keberkesanan Kaedah Hafazan di Pusat Tahfiz.</p><p>Universiti Teknologi Malaysia.</p><p></p><p>Abdul Jalil. (2008). Tahfiz al-Quran (studi tentang sejarah dan metode tahfiz al-Quran dan</p><p>pra-kodifikasi Abu Bakar). Laporan penyelidikan, Indonesia: Universitas Islam Negeri. Diakses 20</p><p>April 2019 daripada http://digilib.uinsuka.ac.id/1232/.</p><p></p><p>Abu Al-Fida, Muhammad Izzat. (2006). Kaifa nahfazul Quran. Kaherah: Darul Salam.</p><p></p><p>Abu Mazaya. (2010). Kaedah mudah dan cepat menghafaz al-Quran: Selangor: Al-</p><p>Hidayah Publication.</p><p></p><p>Abu Najihat al-Hafiz. (2001). Panduan Bagi Hafiz-Hafizah & Qari-Qari'ah. Selangor: Penerbitan Darul</p><p>Iman Sdn. Bhd.</p><p></p><p>Abu Najihat al-Hafiz. (2002). Panduan Bagi Hafiz-Hafizah & Qari-Qari'ah. Selangor: Penerbitan Darul</p><p>Iman Sdn. Bhd.</p><p></p><p>Afaf Abdul Ghafor Hameed. Dr., Adel M. Abdulaziz. Dr., Mohamed Abdullahi Nur.Dr., Muhammad Mustaqim</p><p>Mohd Zarif. (2003). Isu Semasa Pengajian: QuranDan Sunnah. Siri 1, Sidang Editorial, KUIM: Fakulti</p><p>Pengajian Quran dan Sunnah.</p><p></p><p>Ahmad al-'Ayyid & Dawud 'Abduh. Dr. (1989). al-Mu'jam al-'Arabi al-Asasi.</p><p>alMunazimah al-'Arabiyyah: t.tp.</p><p></p><p>Ahmad Atabik. (2010). The living Quran potret budaya Tahfidz Al-Quran di Nusantara. ADDIN, 2(2): 1,</p><p>0854-0954. Diakses 20 April 2019 daripada</p><p>http://journal.stainkudus.ac.id/index.php/Addin/article/view/4</p><p></p><p>Ahmad Faqihuddin. (2015). Faktor-faktor ketertarikan menghafaz al-Quran pada mahasiswa Universitas</p><p>Muhammadiyah Surakarta. Laporan penyelidikan, Fakultas Psikologi dan Fakultas Agama Islam,</p><p>Indonesia: Universitas Muhammadiyah Surakarta. Diakses 20 April 2019 daripada</p><p>http://eprints.ums.ac.id/38078/1/02.</p><p></p><p>Ahmad Johari Bin Sihes & Norbaizura Binti Sani. (2010). Perlaksanaan E- Pembelajaran dikalangan</p><p>Pelajar Fakulti Pendidikan dan Fakulti</p><p>Kejuruteraan Mekanikal. Universiti Teknologi Malaysia</p><p></p><p>Ahmad Napelan. (2015, Jun). Pendekatan tradisional dalam menyaingi arus</p><p>pemodenan pendidikan tahfiz al-Quran. Kertas kerja dibentangkan di</p><p>Simposium Pendidikan Tahfiz Nusantara. Malaysia: Institut Latihan Islam</p><p>Malaysia.</p><p></p><p>Ahmad Sonhadji Mohamad. (1997). Tafsir Al-Quran di Radio; Juz 21. Kuala Lumpur:</p><p>Pustaka Salam Sdn. Bhd.</p><p></p><p>Al Masyailah Majdi Sulaiman. (2010). Tauzif ibhath al-dimagh fi hifz ayat al-Quran</p><p>al-Karim, al-TabaaT al-Ula: Yarmouk: Dar al-Fik</p><p></p><p>Al-Habash, al-Shaykh Muhammad. 1987. Kayfa Tahfaz al-Quran. Bayrut: Dar</p><p>alKhayr.)</p><p></p><p>Al-Khalidi, SolahAbd. Fatta. (1994). Panduan bergaul dengan al-Quran. (terjemahan</p><p>oleh Muhammad Ichsan daripada Mafatih Li Taamul Maa Quran. Selangor:</p><p>Penerbitan Kintan Sdn.Bhd.</p><p></p><p>Al-Kilani, Ibrahim Zaid. (2006). Iana al-marid li-hif al-Quran. Yarmouk: Jamiat</p><p>al-Muafazat ala al-Quran al-Karim fil Urdun.</p><p></p><p>Al-Nawawi, Muhy al-Din, Abu Zakariya Sharif.1997. Sahih Muslim bi Syarh</p><p>alNawawi. Cetakan ketiga. al-Qahirah: Dar al-Hadith.</p><p></p><p>Al-Qabisi Abi Hasan Ali Muhammad Khalaf. 1955. Ar-Risalah al-mufassolah li ahwal</p><p>al-muaallimin wa ahkam almuallimin wal mutaallimin. Kaherah: Dar Ehya</p><p>al Kutub al Arabiyyah.</p><p></p><p>Al-Qardawi (1999). Berinteraksi dengan al-Quran. (terjemahan oleh Abdul Hayyi Al-</p><p>Kattani dari Kaifa nataamalu maa al-Quran al-Azim, 1999). Jakarta: Gema</p><p>Insani Press.</p><p></p><p>Al-Qattan, Khalil Manna. (2000). Mabhith fi ulum al-Qurn. Kaherah: Maktabah al-</p><p>Maarif.</p><p></p><p>Al-Suyuti, Jalaluddin cAbd al-Rahman. 1987. al-Itqan fi c ulum al-Quran. Maktabah</p><p>Mustafa al-Bab al-Halabi</p><p></p><p>Amirullah Syarbani dan Lis Nuraeni. (2003). 5 Cara Dahsyat Menjadi Muslim Dan</p><p>Muslimah Hebat. Jakarta: PT Elex Media Komputindo</p><p></p><p>Anas Ahmad KAizun, Dr., (1995), Wasaya wa al-Tanbihat fi al-Tilawah wa al-Hifz wa</p><p>al-Muraja'ah, Qaherah: Muassasah al-Tiba'ah wa al-Sohafah wa al-Nashr.</p><p></p><p>Anis Syahirah Fauzan1 & Sabri Mohamad2. (2017). Kesan Hafazan al-Quran dan</p><p>Hubungannya dengan Pencapaian Akademik Pelajar. Fakulti Pengajian Islam.</p><p>Universiti Kebangsaan Malaysia</p><p></p><p>Arif Rahman Hakim. (2013). Metode tahfidzul Quran di sekolah dasar Islam tahfidzul</p><p>Quran (SDITQ) Al-Irsyad Desa Butuh Kecamatan Tengaran. Laporan</p><p>penyelidikan, Indonesia: Fakultas Tarbiyah, Sekolah Tinggi Agama Islam</p><p>Negeri, Salatiga. Diakses 20 April 2019 daripada</p><p>http://eprints.perpus.iainsalatiga.ac.id/815/</p><p></p><p>Arniyuzie binti Mohd Arshad. (2015). Ulasan Sistematik: Program Ulul Albab Dalam</p><p>Sistem Pendidikan Di Malaysia. Bil. 3 Isu 4, Fakulti Pendidikan. Universiti</p><p>Kebangsaan Malaysia</p><p></p><p>Ary, D., Jacobs, L. C. & Asghar Razavieh. (2002). Introduction to research in</p><p>education: Wadsworth: Sydney</p><p></p><p>Azhar, A. (2006) Strategi pembelajaran pengaturan kendiri pendidikan islam dan</p><p>penghayatan akhlak pelajar sekolah menengah di Sarawak. Tesis Ijazah Doktor</p><p>Falsafah, Fakulti Pendidikan. Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Azmil Hashim & Abdul Halim Tamuri. (2012). Persepsi pelajar terhadap kaedah</p><p>pembelajaran tahfiz al-Quran di Malaysia. Journal of Islamiahc and Arabic</p><p>Education, 4(2): 2012 1-10.</p><p></p><p>Azmil Hashim (2010). Penilaian pelaksanaan kurikulum tahfiz al-quran di darul uran</p><p>JAKIM dan maahad tahfiz negeri. Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi,</p><p>Selangor.</p><p></p><p>Azmil Hashim, Abdul Halim Tamuri & Misnan Jemali. (2013) Latar Belakang Guru</p><p>Tahfiz dan Amalan Teknik Pengajaran Tahfiz Al-Quran Di Malaysia. The</p><p>Online Journal of Islamic Education. Vol. 1 Issue 1 28-39.</p><p></p><p>Azmil Hashim. (2014). Kaedah pembelajaran tahfiz dan hubungannya dengan</p><p>pencapaian hafazan pelajar. Journal of al-Quran and Tarbiyyah, 1(1), 9-16.</p><p></p><p>Badrul Hisham Sulaiman. (2008), 10 Ciri al-Hafiz Cemerlang. Johor Bahru: Jahabersa.</p><p></p><p>Baharin Abu, Othman Md Johan, et al (2007). Kepelbagain Gaya Pembeajaran dan</p><p>Kemahiran Belajar pelajar Universiti di Fakulti Pendidian, UTM Johor.</p><p>Universiti Teknologi Malaysia</p><p></p><p>Bartlett, J. E., Kotrlik, J. W., & Higgins, C. C. (2001). Organizational research:</p><p>Determining appropriate sample size in survey research. Information</p><p>Technology, learning, and Performance Journal, 19(1), 43-50.</p><p></p><p>Bogdan, R.C & Biklen, S.K. 2003. Qualitative research for education : An introduction</p><p>to theories and methods. 4th Edition. New York : Pearson Education Group.</p><p></p><p>Brophy, J. (1998). Motivating students to learn. New York: Mc Graw-Hill.</p><p></p><p>Bunda Fathi. (2011). Mendidik Anak Dengan Al Quran Sejak Janin. Bandung: Pustaka</p><p>Oasis</p><p></p><p>Darul Quran. (2016). Diakses 20 Oktober 2019 daripada Unit Rekod Web Site:</p><p>http://www.darulquran.gov.my Darul Quran.</p><p></p><p>Ee, Ah Meng. (1987). Pedagogi Untuk Bakal Guru. Petaling Jaya: Fajar Bakti.</p><p></p><p>Elly Ermawati (2009). Metode Pembelajaran Tahfiz Juzamma di Taman Kanak- kanak</p><p>Islam Terpadu (TKIT) Imam SyafiI Yogyakarta.</p><p></p><p>Farah Ilyani Zakaria, Mohd Aderi Che Noh & Khadijah Abd Razak. (2018). Amalan</p><p>Pembelajaran Pelajar Tahfiz di Institusi Tahfiz Swasta. Jurnal Pendidikan</p><p>Malaysia 43(3): 141-148</p><p></p><p>Fifi Lutfiah. (2011). Hubungan antara hafalan al-Quran dengan prestasi belajar al-</p><p>Quran Hadits mahasiswa MTS Asy-syukriyyah Cipondoh, Tangerang. Tesis</p><p>sarjana yang tidak diterbitkan. UIN Syarif Hidayatullah, Jakarta. Diakses pada</p><p>10 Januari 2021 daripada</p><p>http://repository.uinjkt.ac.id/dspace/bitstream/123456789/1719/1/102333-</p><p>FIFI%20LUTFIAH-FITK.pdf</p><p></p><p>Gall, J.P : Gall, M.D & Borg, W.R 2005. Applying education research a practical</p><p>guide. Boston : Allyn and Bacon.</p><p></p><p>Heri Saptadi. (2012). Faktor-faktor pendukung kemampuan menghafal al-Quran dan</p><p>implikasinya dalam bimbingan dan kaunseling. Jurnal Bimbingan dan</p><p>Kaunseling, 1(2): 117-121. Diakses 7 Januari 2020 daripada</p><p>https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jubk/article/view/853/877</p><p></p><p>http://www.utusan.com.my/mega/agama/cabaran-menjaga-8232-hafalan-al-quran-</p><p>1.431088</p><p></p><p>https://quranic.stiq.com.my/bengkel_temuduga/tahfiz-model-ulul-albab/ - 23 mei 2019</p><p></p><p>https://www.academia.edu/4939879/KAEDAH_MENGINGAT_PEMPROSESAN_M</p><p>AKLUMAT_4_JAM</p><p></p><p>Hyren Lim : 14 Ogos 2019</p><p></p><p>Intan Zakiah Binti Jamaluddin (2018), Pengaruh Kesediaan Dalaman, Strategi</p><p>Pembangunan Dalaman, Strategi Latihan Dan Strategi Menghafaz Al-Quran</p><p>Terhadap Pencapaian Subjek if Al-Quran Pelajar Tahfiz Di Malaysia,</p><p>Universiti Utara Malaysia.</p><p></p><p>Intan Zakiah Jamaluddin & Munif Zarirruddin Fikri Nordin. (2015, Mei). Strategi</p><p>menghafaz al-Quran dalam kalangan pelajar tahfiz: Satu analisis di Marsah,</p><p>Johor. Kertas kerja dibentangkan di Persidangan Antarabangsa Tahunan al-</p><p>Quran Ke-5. Malaysia: Universiti Malaya.</p><p></p><p>Ir Amjad Qasim. t.th. Hafal al-Quran dalam Sebulan. Indonesia: Jundi Resources.</p><p>2008)</p><p></p><p>Ismail Masyhuri al-Hafiz. (1993). Fadhilat Membaca Dan Menghafal al-Quran Serta</p><p>Panduan Menghafalnya. Kuala Lumpur: Syarikat Nurul Has.</p><p></p><p>Kamarul Azmi Jasmi, Mohd Aderi Che Noh. (2016). Sejarah, Kaedah, Serta Model</p><p>Pengajaran Dan Pembelajaran Al-Quran (History, Methods, And Models Of</p><p>Teaching And Learning Of The Quran) Fakulti Pendidikan. Universiti</p><p>Pendidikan.</p><p></p><p>Kamus Dewan Edisi Keempat. 2005. http://prpm.dbp.gov.my/</p><p></p><p>Kamus Pelajar Edisi Kedua. 2015. http://prpm.dbp.gov.my/</p><p></p><p>Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining Sample Size for Research</p><p>Activities, Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610.</p><p></p><p>Mardhiah, Mohd Shaiful &Kalthom. (2017). Persepsi Pelajar Terhadap Program Ulul</p><p>Albab (Tahfiz di MRSM Ulul Albab). Journal Qiraat Tahun Petama.</p><p></p><p>Mazaayaa, A.H.A (2006) Panduan Menghafaz al-Quran</p><p></p><p>Misnan Jemali & Ahmad Sadadi Hafidz. (2003). Hubungan antara kaedah menghafaz</p><p>Al-Quran dengan pencapaian kursus tahfiz waal-qiraat pelajar semester empat</p><p>dan lima di Maahad TahfizWal Qiraat di Perak.Seminar Kaedah Pengajaran</p><p>Tahfiz al-Quran Peringkat Kebangsaan. Kolej UniversitiIslam Malaysia.</p><p></p><p>Mohamad Khairudin Bajuri1, Rohaida Mohd. Saat, M. Y. Zulkifli Mohd. Yusoff, Noor</p><p>Naemah Abdul Rahman, Durriyyah Sharifah Hasan Adli. (2014). Pendekatan</p><p>Peneguhan Bagi Aktiviti Hafalan Al-Quran Dalam Kalangan Pelajar di</p><p>Peringkat Menengah Rendah. Fakulti Pendidikan. Universiti Malaya.</p><p></p><p>Mohamad Marzuqi Abdul Rahim dan Azmil Hashim (2016). Tinjauan terhadap faktorfaktor</p><p>yang mempengaruhi penulisan ayat hafazan al-Quran dalam kalangan</p><p>pelajar tahfiz: Universiti Sultan Idris</p><p></p><p>Mohamad Marzuqi Abdul Rahim. (2008). Pengajaran Mata Pelajaran Hafazan Al-</p><p>Quran: Suatu Kajian Maahad Tahfiz Al-Quran Zon Tengah. Kertas Projek</p><p>Sarjana: Fakulti Sains Kognitif dan Pembangunan Manusia: Universiti</p><p>Pendidikan Sultan Idris.</p><p></p><p>Mohammad Asraff Ayob. (2015). Mudahnya Hafal Al-Quran Menggunakan Kaedah</p><p>Jibril. Batu Caves: PTS Millennia Sdn Bhd.</p><p></p><p>Mohd Aderi Che Noh. (2017, Februari). Pelaksanaan pendidikan tahfiz di Malaysia.</p><p>Kertas kerja dibentangkan di Seminar Kumpulan Penyelidikan Kajian Pelan</p><p>Induk Pendidikan Islam Sepanjang Hayat (PISH). Malaysia: Putrajaya.</p><p></p><p>Mohd asri Mohamad Ghazali (2018) http://www.utusan.com.my 16 Mac 2018</p><p></p><p>Mohd Fazri Ahmad Murad (1999), Metode-Metode Penghafalan al-Quran: Kajian</p><p>Khusus di Maahad Tahfiz al-Quran Wal Qiraat Negeri Sembilan, Maahad</p><p>Ahmadi, Gemenceh, Negeri Sembilan, Universiti Malaya: Tesis Ijazah Sarjana</p><p>Muda.</p><p></p><p>Mohd Majid Konting (2004), Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur; Dewan</p><p>Bahasa dan Pustaka.</p><p></p><p>Mohd Mawardi Che Hassan. (2010). Faktor yang mendorong pelajar mengikuti aliran</p><p>Tahfiz sepenuhnya: Kajian di Pusat Kebajikan Tahfiz Al-Quran dan Pengajian</p><p>Agama Islam (PKTAQPAI), Banggol Kulim, Rantau Panjang, Kelantan.</p><p>Laporan penyelidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Johor: Skudai</p><p></p><p>Mohd Nazri Jamaluddin. (2010). Cara menghafaz al-Quran kaedah alMunawwar.</p><p>Kertas kerja dibentangkan di Seminar Kaedah Menghafaz al-Quran. Peringkat</p><p>Negeri Johor. Malaysia: Jabatan Agama Johor</p><p></p><p>Mohd Shahril Ahmad Raimi. (2013, 14-16 Jan). Intergrating ulul-Albab education and</p><p>science education in development insan Tadibi generation: A case study of</p><p>Mara Junior Science College (MJSC). Kertas kerja dibentangkan di WEI</p><p>International Academic Conference Proceedings, The West East Institute.</p><p>Antalya: Turkey</p><p></p><p>Mohd Yusuf Ahmad. (2002). Sejarah dan Kaedah Pendidikan al-Quran, Kuala</p><p>Lumpur. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia</p><p></p><p>Mokhamad Zamroni. (2011). Penerapan metode wahdah dalam meningkatkan hafalan</p><p>al-Quran santri pondok Pesantren Nurul Furqon Brakas Desa Terkesi</p><p>Kacamatan Klambu Kabupaten Grobagan tahun 2010/2011. Laporan</p><p>penyelidikan, Fakultas Tarbiyah, Indonesia: Institut Agama Islam Negeri</p><p>Walisongo. Diakses 10 Januari 2021 daripada</p><p>http://library.walisongo.ac.id/digilib/files/disk1/114/jtptiain-gdl-mokhamadza-</p><p>5651-1-093911326.pdf</p><p></p><p>Morris, C. G. & Maisto, A. A. (2001). Understanding psychology. USA: Prentice Hall.</p><p></p><p>Muhammad Ihr Arif Muhammad Kassim. (2015, Mei). Al-baad al-akhlq</p><p>limallim al-Quran al-karm, Kertas kerja dibentangkan di Persidangan</p><p>Antarabangsa Tahunan al-Quran Ke-5. Malaysia: Universiti Malaya</p><p></p><p>Muhammad Omer Iqbal. (2013). The Quran as a literacy masterpiece within its</p><p>historical and religious milieus. Tesis sarjana yang tidak diterbitkan. USA,</p><p>University of Washington.</p><p></p><p>Muhammad Omer Iqbal. (2013). The Quran as a literacy masterpiece within its</p><p>historical and religious milieus. Tesis sarjana yang tidak diterbitkan. USA,</p><p>University of Washington.</p><p></p><p>Muhammad Saleem Patel. (2012). Hifz; memorization of the Quran importance,</p><p>methods, & modern techniques quickest ways for beginners & elders. Karachi:</p><p>Pakistan.</p><p></p><p>Muhammad Syafee Salihin, Ikmal Zaidi Hashim, Nik Mohd Nabil Nik Hanafi, Fatin</p><p>Nazmin Mansor & Mawaddah Ahmad Mahir. (2018). Penghayatan Murajaah</p><p>Al-Quran Dalam Kalangan Pelajar Tahfiz Al-Quran Dan Al-Qiraat Kolej</p><p>Universiti Islam Antarabangsa Selangor (Kuis). Kolej Universiti Islam</p><p>Antarabangsa Selangor, KUIS</p><p></p><p>Murihah Abdullah, Abdul Hafiz Abdullah, Arieff Salleh Rosman & Mohd Faeez Ilias.</p><p>(2015, Mei). Strategi awal menghafaz al-Quran menurut Abu Dzar al-</p><p>Qalamuni. Kertas kerja dibentangkan di Persidangan Antarabangsa Tahunan al-</p><p>Quran Ke-5. Malaysia: Universiti Malaya.</p><p></p><p>Nik Md Saiful Azizi Nik Abdullah, dan Rabi'atul Athirah Muhammad Isa. (2020).</p><p>Sejarah Dan Kaedah Pelaksanaan Tahfiz Model Ulul Albab, Kementerian</p><p>Pendidikan Malaysia: Kajian Di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala</p><p>Lumpur. Kuala Kubu Baru: Darul Quran JAKIM.</p><p></p><p>Nisrina Nur Amelia. (2015). Upaya Mengatasi Kejenuhan Siswa Dalam Menghafal al-</p><p>Quran Juz 30 (Studi kasus di SDIT al-Kahfi Gudang Air Jakarta Timur).</p><p>Laporan penyelidkan, Falkultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Indonesia:</p><p>Universiti Islam Negeri Syarif Hidayatullah, Jakarta.</p><p></p><p>Noor Hisham Md Nawi. (2011). Pengajaran Dan Pembelajaran; Penelitian Semula</p><p>Konsep-Konsep Asas Menurut Perspektif Gagasan Islamisasi Ilmu Moden 1.</p><p>Pusat Pembangunan Insaniah Kubang Kerian. Universiti Malaysia Kelantan.</p><p></p><p>Noor Najihan Jaafar. (2014). Pengaruh efikasi kendiri dan faktor persekitaran terhadap</p><p>kualiti guru Pendidikan Islam Sekolah Menengah Kebangsaan. Tesis PhD yang</p><p>tidak diterbitkan. Fakulti pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi</p><p></p><p>Nor Musliza Mustafa. Dr. Mokmin Basri (2014). Perbandingan Kaedah Hafazan Al-</p><p>Quran Tradisional Dan Moden: Satu Kajian Awal.Research gate, Fakuti Sains</p><p>dan Teknologi Maklumat. Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor</p><p></p><p>Noraini Idris. (2010). Penyelidikan dalam pendidikan. Kuala Lumpur: McGraw Hill</p><p>Education.</p><p></p><p>Norhazriah Mohamed@Ismail. (2012, April). Program Ulul Albab Sebagai Suatu</p><p>Proses Transformasi Pendidikan Malaysia. Kajian Kes: Sek. Men. Imtiaz,</p><p>Terengganu. Paper Pembentangan dalam Bengkel Antarabangsa</p><p>PembangunanBerteraskan Islam V(WAPI-5), Medan. Diakses dari</p><p>http://www.academia.edu/8050819/PROGRAM_ULUL_ALBAB_SUATU_P</p><p>ROSES_</p><p></p><p>Rashidi Abbas dan Azhar Jaafar @ Ramli (2018). Pendidikan Tahfiz dan Kemahiran</p><p>Insaniah. Pahang: Universiti Malaysia Pahan</p><p></p><p>Riswandi. (2013). Budaya menjaga hafalan al-Quran bagi hafidz dan hafidzah di</p><p>lingkungan Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta. Laporan</p><p>penyelidikan, Jurusan Sejarah dan Kebudayaan Islam, Indonesia: Universitas</p><p>Islam Negeri Sunan Kalijaga, Yogyakarta. Diakses 10 Januari 2021 daripada</p><p>http://digilib.uin-suka.ac.id/9030/</p><p></p><p>Rohani, A., Hazri, J. & Nordin, A. R. (2010). Hubungan guru-pelajar dan kaitannya</p><p>dengan komitmen belajar pelajar: Adakah guru berkualiti menghasilkan</p><p>perbezaan pembelajaran antara jantina pelajar? Dlm. Jurnal Pendidikan</p><p>Malaysia 35(2): 61-69</p><p></p><p>Rowe, K. J. (2000). Exploring Real Effects from Evidence-based Research in Teacher</p><p>and School Effectiveness. The Educational Performance of Males and Females</p><p>In School And Tertiary Education. Paper presented at Educational Attainment</p><p>andLabour Market Outcomes: Factors Affecting Boys and Their Status in</p><p>Relation to Girls. Melbourne, Australia.</p><p></p><p>Sarah Risha. (2013). Education and curricular perspectives in the Quran. Tesis PhD</p><p>yang tidak diterbitkan. USA: Ariona State University.</p><p></p><p>Sedek Ariffin, Mohd Yakub@ Zulkifli Mohd Yusoff, fauzi Deraman, Ishak Suliaman,</p><p>Khadher Ahmad, Munirah Abd Razak, Faizal Ahmad Shah & Norhidayah</p><p>Yusoff. (2014). Modul penghafalan al-Quran berdasarkan tempoh 30 minit</p><p>sehari. Kertas kerja dalam Tajdid in Quranic studies, Department of al-Quran</p><p>and al-hadith, Academy of Islamiahc studies, University of Malaya.</p><p></p><p>Sedek Ariffin, Mohd Zaini Zakaria, Muhamad Ali Hanafiah Norasid, Khadher Ahmad,</p><p>Mohd Murshidi Mohd Nor & Amin Maulana. (2012). Membaca hafalan 30 juz</p><p>al-Quran dalam masa 15 jam tanpa melihat muaf: Praktikal di Pusat Tahfiz</p><p>al-Quran. Kertas kerja dibentangkan di Persidangan al-Quran Antarabangsa</p><p>Tahunan kedua. Malaysia: Universiti Malaya.</p><p></p><p>Sedek Ariffin. (2012). Kaedah menghafal al-Quran di Institusi Tahfiz al-Quran di</p><p>Malaysia: kajian perbandingan di antara kaedah Darul Quran, Jakim dengan</p><p>kaedah al-Huffaz. Tesis PhD yang tidak diterbitkan. Universiti Malaya, Kuala</p><p>Lumpur, Malaysia.</p><p></p><p>Sekaran, U. (2000). Research methods for business: A skill building approach. New</p><p>York: John Wiley and Sons, Inc.</p><p></p><p>Shahrifah Noorhidayah Binti Syed Aziz (2017). Aplikasi Sistem Turki Uthmani Dalam</p><p>Kaedah Hafazan Al-Quran: Kajian Kes Di Maahad Tahfiz Sulaimaniyah.</p><p>Universiti Kebangsaan Malaysia Bangi.</p><p></p><p>Shahrulkarnain Mohamad Nazir. (2013). Program sijil tahfiz Darul Quran</p><p>JakimUIAM: analisis terhadap pencapaian hafazan dan permasalahannya.</p><p>Tesis Sarjana yang tidak diterbitkan. Universiti Malaya, Kuala Lumpur.</p><p></p><p>Siti Rashidah et.al. Isu Pendidikan Guru Tahfiz: Satu Sorotan Di Pusat Tahfiz</p><p>Persendirian di Selangor. e-Prosiding Persidangan Antarabangsa Sains Sosial</p><p>dan Kemanusiaan 2018, Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor.</p><p></p><p>Siti Solehah Ibrahim, Umi Kalthom Abdul Manaf (2016). Ciri-ciri Sahsiah Bagi</p><p>Kemasukan Pelajar Ke MRSM Ulul Albab dari Perspektif Pihak Pentadbir. Di</p><p>terima untuk International Journal of Education & Training (Injet).</p><p></p><p>Syed Arabi Aidid. (2002). Kaedah Penyelidikan Komunikasi dan Sains Sosial. Kuala</p><p>Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p></p><p>Tang Geok Ling. (2005) Meningkatkan Keupayaan Pelajar Mengingat Fakta Sejarah</p><p>Dengan Menggunakan Kaedah Mneumonik. SMK Engkilili. Prosiding Seminar</p><p>Penyeidikan Tindakan.</p><p></p><p>Thorndike, E. L. (2001). Education Psychology: London: Taylor & Francis Group.</p><p></p><p>Umu Hani. (2014). Peran pengasuh dalam meningkatkan prestasi menghafal al-Quran</p><p>Santri PP. Nurul Ummahat Kotagede Yogyakarta. Laporan penyelidikan,</p><p>Jurusan Bimbingan dan Konseling Islam, Indonesia: Universitas Islam Negeri,</p><p>Sunan Kalijaga, Yogyakarta. Diakses 7 Januari 2020 daripada http://digilib.uinsuka.</p><p>ac.id/13837/</p><p></p><p>Wan Khalijah binti Wan Jusoh, Ahmad bin Hj. Abdul Rahman, Wan Nasyruddin bin</p><p>Wan Abdullah, Nur Hanisah binti Mohammad Nor Affandi. (2013) Kaedah</p><p>Menghafaz Al-Quran Yang Diaplikasi Oleh Para Pelajar Darul Quran, Jakim</p><p></p><p>Wan Zailan Kamarudin Wan Ali. (2007). Siapa Itu Nabi-Nabi. Batu Caves: PTS</p><p>Millennia Sdn Bhd.</p><p></p><p></p>