Penilaian keupayaan model Kirkpatrick untuk penceritaan digital
<p>Kajian ini dilakukan apabila tiadanya satu instrumen yang khas untuk mengesahkan</p><p>serta menguji kebolehpercayaan item bagi penceritaan digital terutamanya bagi subjek</p><p>Bahasa Inggeris. Objektif kajian ini adalah untuk...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8710 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini dilakukan apabila tiadanya satu instrumen yang khas untuk mengesahkan</p><p>serta menguji kebolehpercayaan item bagi penceritaan digital terutamanya bagi subjek</p><p>Bahasa Inggeris. Objektif kajian ini adalah untuk mengenal pasti tahap reaksi dan</p><p>pembelajaran guru Bahasa Inggeris terhadap Instrumen Penilaian Penceritaan Digital</p><p>(IPPD) yang dibangunkan menggunakan pendekatan Model Penilaian Kirkpatrick</p><p>untuk menilai kualiti kandungan bahan penceritaan digital bagi mata pelajaran Bahasa</p><p>Inggeris. Kajian ini telah dijalankan terhadap 180 orang guru Bahasa Inggeris yang</p><p>mengajar di daerah Kuantan. Data yang diperolehi melalui instrumen penilaian</p><p>dianalisis menggunakan analisis deskriptif. Dapatan kajian reaksi guru pakar terhadap</p><p>IPPD adalah positif apabila nilai pekali Alpha Cronbach untuk kajian ini ialah 0.95</p><p>yang menunjukkan pemboleh ubah menyediakan ukuran dalaman secara konsisten.</p><p>Sementara itu, nilai skor min yang diperolehi bagi tahap pembelajaran guru pakar</p><p>Bahasa Inggeris adalah 3.79 (sp=0.89), menunjukkan guru pakar dapat mempelajari</p><p>instrumen IPPD secara menyeluruh menggunakan pendekatan Model Penilaian</p><p>Kirkpatrick. Hasil dapatan ini disyorkan untuk membantu pihak yang berkepentingan</p><p>dalam melaksanakan penambahbaikan dalam aspek pembelajaran dan pemudahcaraan</p><p>Bahasa Inggeris selaras dengan Standard 4 di dalam Standard Kualiti Pendidikan</p><p>Malaysia Gelombang 2 (SKPMg2).</p> |
---|