Kewajaran penerapan identiti budaya tempatan dalam mata pelajaran seni di sekolah antarabangsa sekitar Lembah Klang
<p>Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengenal pasti kewajaran penerapan identiti</p><p>budaya tempatan dalam mata pelajaran seni di sekolah antarabangsa sekitar Lembah</p><p>Klang. Dalam konteks kajian, identiti budaya tem...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8716 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengenal pasti kewajaran penerapan identiti</p><p>budaya tempatan dalam mata pelajaran seni di sekolah antarabangsa sekitar Lembah</p><p>Klang. Dalam konteks kajian, identiti budaya tempatan (IBT) merupakan unsur-unsur</p><p>kesenian masyarakat tempatan di Malaysia yang merupakan simbolik dan asas ciri-ciri</p><p>budaya masyarakat Malaysia. Teori kajian adalah gabungan Model Gagne dan Style</p><p>oleh Meyer Schapiro memfokuskan elemen pengajaran dan pembelajaran seni. Kajian</p><p>ini menggunakan kaedah reka bentuk kajian kes. Kaedah kuantitatif hanya digunakan</p><p>bagi menyokong dapatan kualitatif. Kajian di Sekolah A, sebuah sekolah antarabangsa</p><p>di Lembah Klang. Semua pelajar Tahun 5 dalam kelas yang dipilih dijadikan sampel.</p><p>Instrumen utama yang digunakan adalah temu bual, melalui tiga orang guru seni dan</p><p>tiga orang murid Tahun 5. Analisis data temubual menggunakan kaedah analisis</p><p>kandungan secara manual daripada data transkrip dan dibangunkan mengikut tematema.</p><p>Bagi mengenal pasti kesediaan guru dalam penerapan IBT, dapatan pemerhatian</p><p>mendapati tema yang muncul adalah persediaan, kemahiran, dan pengetahuan guru.</p><p>Guru-guru seni sekolah antarabangsa perlu mempunyai persediaan, kemahiran, dan</p><p>pengetahuan dalam IBT bagi menerapkan IBT mata pelajaran seni. Bagi menganalisa</p><p>minat sedia ada murid-murid terhadap IBT, dapatan temubual mendapati tema-tema</p><p>yang muncul adalah latar belakang murid, tahap penguasaan, minat, dan pengalaman</p><p>sedia ada murid. Hasil kajian menunjukkan murid-murid mempunyai minat sedia ada</p><p>terhadap IBT. Dalam mengkaji faktor-faktor yang mempengaruhi keberkesanan</p><p>penerapan IBT terhadap nilai murni dan jati diri murid, dapatan temubual mendapati</p><p>tema yang muncul adalah faktor PdP, strategi PdP, tugasan, minat, kesediaan murid,</p><p>dan kesediaan guru. Faktor-faktor tersebut adalah aspek yang penting dan efisyen</p><p>dalam meningkatkan keberkesanan penerapan IBT terhadap nilai murni dan jati diri.</p><p>Kesimpulannya, walaupun memperoleh maklum balas positif mengenai kesediaan guru</p><p>dan minat sedia ada murid, namun murid-murid masih kurang diberi pendedahan</p><p>mengenai IBT. Murid-murid perlu didedahkan lagi dengan IBT. Implikasi kajian ialah</p><p>guru-guru perlulah mempelbagaikan lagi aktiviti mengenai IBT di dalam dan luar bilik</p><p>darjah, mahupun melaksanakan program lawatan sambil belajar ke muzium dan galerigaleri</p><p>seni yang memaparkan IBT.</p> |
---|