Keberkesanan pendekatan pembelajaran berpusatkan pelajar dalam pengajaran Bahasa Arab untuk Kewangan Islam di Institusi Pengajian Tinggi di Malaysia
<p>Kajian ini mengkaji keberkesanan pelaksanaan pendekatan pembelajaran berpusatkan</p><p>pelajar dalam sesi PdPc terhadap minat dan tahap penguasaan akademik pelajar yang</p><p>mengikuti kursus Bahasa Arab untuk Kewangan Islam di...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8717 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini mengkaji keberkesanan pelaksanaan pendekatan pembelajaran berpusatkan</p><p>pelajar dalam sesi PdPc terhadap minat dan tahap penguasaan akademik pelajar yang</p><p>mengikuti kursus Bahasa Arab untuk Kewangan Islam di empat buah Institut Pengajian</p><p>Tinggi di Malaysia. Penyelidikan dalam bidang BAUKI dilihat masih baru di Malaysia</p><p>khususnya melibatkan skop pendidikan. Oleh yang demikian, kajian keberkesanan</p><p>dalam PdPc ini dilihat sebagai satu keperluan selain dapat memanfaatkan sistem</p><p>pendidikan negara. Gabungan reka bentuk deskriptif dan eksperimen kuasi dipilih</p><p>berdasarkan teknik praujian dan pascaujian dengan menggunakan gabungan kaedah</p><p>kuantitatif dan kualitatif dalam pengumpulan data. Seramai 57 responden telah dipilih</p><p>melalui kaedah persampelan bertujuan dan dibahagikan kepada dua kumpulan, iaitu</p><p>kumpulan eksperimen (30 orang) dan kumpulan kawalan (27 orang). Borang soal</p><p>selidik digunakan bagi mengumpul data kuantitatif. Manakala pengumpulan data</p><p>kualitatif dijalankan menerusi sesi temu bual separa struktur terhadap empat orang</p><p>responden, pemerhatian lapangan, dan bukti dokumen. Pelajar dalam kumpulan</p><p>eksperimen didedahkan dengan pendekatan pembelajaran berpusatkan pelajar (PBP)</p><p>manakala pelajar dalam kumpulan kawalan didedahkan dengan pendekatan</p><p>pembelajaran berpusatkan pensyarah (PBG). Dua set soalan iaitu pra dan pascaujian</p><p>telah diedarkan kepada kedua-dua kumpulan. Kesan PBP dan PBG ke atas minat pelajar</p><p>dianalisis menggunakan MANCOVA, ANCOVA dan korelasi Pearson. Dapatan kajian</p><p>soal selidik menunjukkan bahawa pendekatan PBP adalah berkesan dalam</p><p>meningkatkan minat pelajar terhadap pembelajaran berbanding pendekatan PBG dalam</p><p>kursus tersebut. Kajian juga mendapati bahawa PBP dan PBG mempunyai hubungan</p><p>signifikan dengan prestasi pelajar. Terdapat korelasi yang kuat antara minat dan prestasi</p><p>mereka yang didedahkan dengan PBP dalam PdPc kursus Bahasa Arab untuk</p><p>Kewangan Islam/Muamalat (BAUKI/BAUM). Selain itu, berdasarkan hasil temu bual</p><p>dan pemerhatian lapangan didapati bahawa pelajar lebih bersikap proaktif dalam sesi</p><p>pembelajaran. Secara keseluruhannya, pendekatan PBP adalah berkesan digunakan</p><p>dalam sesi PdPc kursus ini dalam kalangan pelajar ISM Kewangan Islam dan ISM</p><p>Muamalat. Pendekatan PBP yang bercirikan PAK21 dan trend Pendidikan 4.0 seperti</p><p>perbincangan, penyoalan, lakon peranan, sumbang saran, penyelesaian masalah dan</p><p>aktiviti berkumpulan didapati mampu meningkatkan minat dan penguasaan mereka</p><p>untuk belajar kursus ini berbanding pendekatan pembelajaran konvensional. Kajian</p><p>lanjutan yang komprehensif wajar dijalankan bagi menguji konstruk-konstruk yang</p><p>berpotensi memberi pengaruh terhadap PdPc kursus bahasa untuk tujuan khusus</p><p>(BUTK) yang lain.</p> |
---|