Saling hubungan komponen-komponen persekitaran pembelajaran, motivasi dan pencapaian Bahasa Inggeris murid-murid sekolah rendah

<p>Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti persekitaran pembelajaran, motivasi dan</p><p>pencapaian Bahasa Inggeris dalam kalangan murid sekolah rendah. Selain itu, kajian</p><p>ini juga bertujuan untuk mengenalpasti saling hubu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nurul Illiana Hidayah Kamarulzaman
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8738
Tags: Add Tag
Description
Summary:<p>Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti persekitaran pembelajaran, motivasi dan</p><p>pencapaian Bahasa Inggeris dalam kalangan murid sekolah rendah. Selain itu, kajian</p><p>ini juga bertujuan untuk mengenalpasti saling hubungan antara komponen-komponen</p><p>persekitaran pembelajaran, motivasi dan pencapaian Bahasa Inggeris dalam kalangan</p><p>murid-murid sekolah rendah. Kajian ini melibatkan seramai 200 orang murid Tahun</p><p>Lima daerah Manjung yang dipilih melalui teknik persampelan rawak berstrata.</p><p>Terdapat tiga jenis instrumen yang digunakan dalam kajian ini iaitu What is</p><p>Happening in This Class (WIHIC), Intrinsic and Extrinsic Motivational Orientation</p><p>dan skor murid dalam tiga jenis penilaian Bahasa Inggeris, iaitu Ujian Bulan Mac,</p><p>Peperiksaan Pertengahan Tahun dan Peperiksaan Akhir Tahun. Data yang diperolehi</p><p>dianalisis menggunakan teknik analisis deskriptif dan teknik Model Persamaan</p><p>Berstruktur (SEM). Dapatan analisis deskriptif menunjukkan bahawa min keseluruhan</p><p>komponen-komponen persekitaran pembelajaran, motivasi dan pencapaian Bahasa</p><p>Inggeris masing-masing ialah, 3.90, 3.70 dan 2.96. Manakala, dapatan analisis</p><p>inferensi menunjukkan komponen kerjasama mempunyai hubungan yang signifikan</p><p>dengan motivasi, di mana nilai beta coefficient yang diperolehi ialah0.49 pada paras</p><p>signifikan p=0.02. Kesimpulannya, kajian ini mendapati bahawa persekitaran</p><p>pembelajaran dan motivasi murid-murid sekolah rendah masih berada pada tahap</p><p>yang sederhana, manakala pencapaian Bahasa Inggeris berada pada tahap yang</p><p>rendah. Selain itu, komponen kerjasama memainkan peranan yang signifikan dalam</p><p>meningkatkan motivasi murid-murid sekolah rendah. Sebagai implikasi, komponenkomponen</p><p>persekitaran pembelajaran, motivasi dan pencapaian Bahasa Inggeris</p><p>masih perlu ditingkatkan dalam kalangan murid-murid sekolah rendah. Selain itu,</p><p>guru-guru juga perlu memainkan peranan dalam menggalakkan aktiviti yang</p><p>melibatkan kerjasama murid-murid bagi memupuk motivasi mereka untuk</p><p>mempelajari Bahasa Inggeris secara lebih mendalam.</p>