Perlakuan metakognitif murid sekolah rendah dalam penyelesaian masalah Matematik bukan rutin bagi topik pecahan
<p>Kajian ini dilaksanakan untuk meneroka perlakuan metakognitif murid sekolah rendah</p><p>dalam penyelesaian masalah matematik bukan rutin bagi topik pecahan. Tiga objektif</p><p>kajian yang difokuskan adalah meneroka perlakuan...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8739 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini dilaksanakan untuk meneroka perlakuan metakognitif murid sekolah rendah</p><p>dalam penyelesaian masalah matematik bukan rutin bagi topik pecahan. Tiga objektif</p><p>kajian yang difokuskan adalah meneroka perlakuan metakognitif, menentusahkan</p><p>strategi metakognitif yang digunakan dan memerihalkan kesukaran-kesukaran yang</p><p>dihadapi oleh murid-murid Tahun Lima dalam proses penyelesaian masalah matematik</p><p>bukan rutin. Kajian kualitatif ini melibatkan enam orang murid Tahun Lima daripada</p><p>tiga buah sekolah rendah dalam Daerah Tampin, Negeri Sembilan yang dipilih secara</p><p>persampelan bertujuan. Pengumpulan data kajian merangkumi rakaman video proses</p><p>penyelesaian masalah matematik bukan rutin melalui teknik menyuara pemikiran,</p><p>senarai semak pemerhatian serta catatan lapangan, skrip jawapan bertulis dan rakaman</p><p>audio temu bual. Rakaman video menyuara pemikiran dianalisis bersama-sama senarai</p><p>semak pemerhatian serta catatan lapangan berdasarkan Kerangka Kerja Metakognitif</p><p>bagi Analisis Protokol Penyelesaian Masalah Matematik oleh Sarver (2006) termasuk</p><p>skrip jawapan bertulis dan transkrip temu bual. Dapatan kajian menunjukkan dua orang</p><p>murid telah mempamerkan semua perlakuan metakognitif iaitu perlakuan membaca,</p><p>memahami, merancang, melaksana dan mengesah dalam kesemua soalan yang</p><p>dikemukakan. Manakala empat orang murid cuma mempamerkan empat perlakuan</p><p>metakognitif kecuali perlakuan mengesah bagi majoriti soalan penyelesaian masalah</p><p>matematik bukan rutin. Kesemua peserta juga didapati hanya menggunakan strategi</p><p>metakognitif memantau dan menilai dalam proses penyelesaian masalah. Terdapat lima</p><p>kesukaran yang dihadapi oleh peserta kajian iaitu kesukaran memahami konsep nombor</p><p>pecahan, kesukaran membuat perkaitan maklumat dalam soalan dengan jadual atau</p><p>rajah yang diberi, kesukaran membuat perkaitan maklumat untuk merancang strategi</p><p>penyelesaian, kesukaran memilih strategi penyelesaian yang sesuai dan kesukaran</p><p>membuat perkaitan pecahan dengan unit ukuran matematik. Kesimpulan daripada</p><p>kajian membuktikan perlakuan memahami dan perlakuan merancang berperanan</p><p>penting bagi memandu kejayaan sesuatu proses penyelesaian masalah matematik bukan</p><p>rutin. Implikasi kajian menunjukkan penggunaan strategi metakognitif merancang</p><p>adalah kunci utama dalam memastikan penyelesaian masalah matematik bukan rutin</p><p>bagi topik pecahan dilakukan secara berkesan.</p> |
---|