Perlakuan metakognitif murid sekolah rendah dalam penyelesaian masalah Matematik bukan rutin bagi topik pecahan
<p>Kajian ini dilaksanakan untuk meneroka perlakuan metakognitif murid sekolah rendah</p><p>dalam penyelesaian masalah matematik bukan rutin bagi topik pecahan. Tiga objektif</p><p>kajian yang difokuskan adalah meneroka perlakuan...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8739 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:8739 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
QA Mathematics |
spellingShingle |
QA Mathematics Mohd Ashraff Musa Perlakuan metakognitif murid sekolah rendah dalam penyelesaian masalah Matematik bukan rutin bagi topik pecahan |
description |
<p>Kajian ini dilaksanakan untuk meneroka perlakuan metakognitif murid sekolah rendah</p><p>dalam penyelesaian masalah matematik bukan rutin bagi topik pecahan. Tiga objektif</p><p>kajian yang difokuskan adalah meneroka perlakuan metakognitif, menentusahkan</p><p>strategi metakognitif yang digunakan dan memerihalkan kesukaran-kesukaran yang</p><p>dihadapi oleh murid-murid Tahun Lima dalam proses penyelesaian masalah matematik</p><p>bukan rutin. Kajian kualitatif ini melibatkan enam orang murid Tahun Lima daripada</p><p>tiga buah sekolah rendah dalam Daerah Tampin, Negeri Sembilan yang dipilih secara</p><p>persampelan bertujuan. Pengumpulan data kajian merangkumi rakaman video proses</p><p>penyelesaian masalah matematik bukan rutin melalui teknik menyuara pemikiran,</p><p>senarai semak pemerhatian serta catatan lapangan, skrip jawapan bertulis dan rakaman</p><p>audio temu bual. Rakaman video menyuara pemikiran dianalisis bersama-sama senarai</p><p>semak pemerhatian serta catatan lapangan berdasarkan Kerangka Kerja Metakognitif</p><p>bagi Analisis Protokol Penyelesaian Masalah Matematik oleh Sarver (2006) termasuk</p><p>skrip jawapan bertulis dan transkrip temu bual. Dapatan kajian menunjukkan dua orang</p><p>murid telah mempamerkan semua perlakuan metakognitif iaitu perlakuan membaca,</p><p>memahami, merancang, melaksana dan mengesah dalam kesemua soalan yang</p><p>dikemukakan. Manakala empat orang murid cuma mempamerkan empat perlakuan</p><p>metakognitif kecuali perlakuan mengesah bagi majoriti soalan penyelesaian masalah</p><p>matematik bukan rutin. Kesemua peserta juga didapati hanya menggunakan strategi</p><p>metakognitif memantau dan menilai dalam proses penyelesaian masalah. Terdapat lima</p><p>kesukaran yang dihadapi oleh peserta kajian iaitu kesukaran memahami konsep nombor</p><p>pecahan, kesukaran membuat perkaitan maklumat dalam soalan dengan jadual atau</p><p>rajah yang diberi, kesukaran membuat perkaitan maklumat untuk merancang strategi</p><p>penyelesaian, kesukaran memilih strategi penyelesaian yang sesuai dan kesukaran</p><p>membuat perkaitan pecahan dengan unit ukuran matematik. Kesimpulan daripada</p><p>kajian membuktikan perlakuan memahami dan perlakuan merancang berperanan</p><p>penting bagi memandu kejayaan sesuatu proses penyelesaian masalah matematik bukan</p><p>rutin. Implikasi kajian menunjukkan penggunaan strategi metakognitif merancang</p><p>adalah kunci utama dalam memastikan penyelesaian masalah matematik bukan rutin</p><p>bagi topik pecahan dilakukan secara berkesan.</p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Mohd Ashraff Musa |
author_facet |
Mohd Ashraff Musa |
author_sort |
Mohd Ashraff Musa |
title |
Perlakuan metakognitif murid sekolah rendah dalam penyelesaian masalah Matematik bukan rutin bagi topik pecahan |
title_short |
Perlakuan metakognitif murid sekolah rendah dalam penyelesaian masalah Matematik bukan rutin bagi topik pecahan |
title_full |
Perlakuan metakognitif murid sekolah rendah dalam penyelesaian masalah Matematik bukan rutin bagi topik pecahan |
title_fullStr |
Perlakuan metakognitif murid sekolah rendah dalam penyelesaian masalah Matematik bukan rutin bagi topik pecahan |
title_full_unstemmed |
Perlakuan metakognitif murid sekolah rendah dalam penyelesaian masalah Matematik bukan rutin bagi topik pecahan |
title_sort |
perlakuan metakognitif murid sekolah rendah dalam penyelesaian masalah matematik bukan rutin bagi topik pecahan |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Pembangunan Manusia |
publishDate |
2022 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8739 |
_version_ |
1776104561407164416 |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:87392023-03-06 Perlakuan metakognitif murid sekolah rendah dalam penyelesaian masalah Matematik bukan rutin bagi topik pecahan 2022 Mohd Ashraff Musa QA Mathematics <p>Kajian ini dilaksanakan untuk meneroka perlakuan metakognitif murid sekolah rendah</p><p>dalam penyelesaian masalah matematik bukan rutin bagi topik pecahan. Tiga objektif</p><p>kajian yang difokuskan adalah meneroka perlakuan metakognitif, menentusahkan</p><p>strategi metakognitif yang digunakan dan memerihalkan kesukaran-kesukaran yang</p><p>dihadapi oleh murid-murid Tahun Lima dalam proses penyelesaian masalah matematik</p><p>bukan rutin. Kajian kualitatif ini melibatkan enam orang murid Tahun Lima daripada</p><p>tiga buah sekolah rendah dalam Daerah Tampin, Negeri Sembilan yang dipilih secara</p><p>persampelan bertujuan. Pengumpulan data kajian merangkumi rakaman video proses</p><p>penyelesaian masalah matematik bukan rutin melalui teknik menyuara pemikiran,</p><p>senarai semak pemerhatian serta catatan lapangan, skrip jawapan bertulis dan rakaman</p><p>audio temu bual. Rakaman video menyuara pemikiran dianalisis bersama-sama senarai</p><p>semak pemerhatian serta catatan lapangan berdasarkan Kerangka Kerja Metakognitif</p><p>bagi Analisis Protokol Penyelesaian Masalah Matematik oleh Sarver (2006) termasuk</p><p>skrip jawapan bertulis dan transkrip temu bual. Dapatan kajian menunjukkan dua orang</p><p>murid telah mempamerkan semua perlakuan metakognitif iaitu perlakuan membaca,</p><p>memahami, merancang, melaksana dan mengesah dalam kesemua soalan yang</p><p>dikemukakan. Manakala empat orang murid cuma mempamerkan empat perlakuan</p><p>metakognitif kecuali perlakuan mengesah bagi majoriti soalan penyelesaian masalah</p><p>matematik bukan rutin. Kesemua peserta juga didapati hanya menggunakan strategi</p><p>metakognitif memantau dan menilai dalam proses penyelesaian masalah. Terdapat lima</p><p>kesukaran yang dihadapi oleh peserta kajian iaitu kesukaran memahami konsep nombor</p><p>pecahan, kesukaran membuat perkaitan maklumat dalam soalan dengan jadual atau</p><p>rajah yang diberi, kesukaran membuat perkaitan maklumat untuk merancang strategi</p><p>penyelesaian, kesukaran memilih strategi penyelesaian yang sesuai dan kesukaran</p><p>membuat perkaitan pecahan dengan unit ukuran matematik. Kesimpulan daripada</p><p>kajian membuktikan perlakuan memahami dan perlakuan merancang berperanan</p><p>penting bagi memandu kejayaan sesuatu proses penyelesaian masalah matematik bukan</p><p>rutin. Implikasi kajian menunjukkan penggunaan strategi metakognitif merancang</p><p>adalah kunci utama dalam memastikan penyelesaian masalah matematik bukan rutin</p><p>bagi topik pecahan dilakukan secara berkesan.</p> 2022 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8739 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8739 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia <p>Abdul Halim Abdullah (2018). Pentaksiran TIMSS: Di Manakah Kedudukan Pelajar</p><p>Malaysia? Artikel Dewan Masyarakat Bil. 3 Tahun 2018. Diambil daripada</p><p>https://www.researchgate.net/publication/323550980_PENTAKSIRAN_TIMS</p><p>S_DI_MANAKAH_KEDUDUKAN_PELAJAR_MALAYSIA</p><p></p><p>Abdul Halim Abdullah, Sharifah Nurarfah S. Abd Rahman & Mohd Hilmi Hamzah</p><p>(2017). Metacognitive Skills of Malaysian Students in Non-Routine</p><p>Mathematical Problem Solving. BOLEMA: Mathematics Education Bulletin</p><p>(Bolema, Rio Claro), v. 31, n. 57, p. 310 322.</p><p></p><p>Bahagian Pembangunan Kurikulum (2014). Dokumen Standard Kurikulum dan</p><p>Pentaksiran Matematik Tahun Lima KSSR. Putrajaya, Malaysia: Kementerian</p><p>Pendidikan Malaysia.</p><p></p><p>Bahagian Pembangunan Kurikulum (2014). Dokumen Standard Kurikulum dan</p><p>Pentaksiran Matematik Tahun Enam KSSR. Putrajaya, Malaysia: Kementerian</p><p>Pendidikan Malaysia.</p><p></p><p>Bahagian Pembangunan Kurikulum (2015). Dokumen Standard Kurikulum dan</p><p>Pentaksiran Matematik Tahun Satu KSSR Semakan. Putrajaya, Malaysia:</p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia.</p><p></p><p>Bahagian Pembangunan Kurikulum (2016). Dokumen Standard Kurikulum dan</p><p>Pentaksiran Matematik Tahun Dua KSSR Semakan. Putrajaya, Malaysia:</p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia.</p><p></p><p>Bahagian Pembangunan Kurikulum (2017). Dokumen Standard Kurikulum dan</p><p>Pentaksiran Matematik Tahun Tiga KSSR Semakan. Putrajaya, Malaysia:</p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia.</p><p></p><p>Bahagian Pembangunan Kurikulum (2018). Dokumen Standard Kurikulum dan</p><p>Pentaksiran Matematik Tahun Empat KSSR Semakan. Putrajaya, Malaysia:</p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia.</p><p></p><p>Bluman, A. G. (2005). Math Word Problems Demystified. New York, NY: Mc-Graw</p><p>Hill Companies.</p><p></p><p>Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using Thematic Analysis in Psychology. Qualitative</p><p>Research in Psychology, 3(2), p.77-101. Retrieved from</p><p>http://eprints.uwe.ac.uk/11735/2/thematic_analysis_revised_- _final.pdf</p><p></p><p>Brown, A. L. (1987). Metacognition, Executive Control, Self-Regulation, and Other</p><p>More Mysterious Mechanisms. In F. E. Weinert & R. H. Kluwe (Eds.),</p><p>Metacognition, Motivation and Understanding (pp. 65-116). Hillsdale, NJ:</p><p>Lawrence Erlbaum Associates.</p><p></p><p>Desautel, D. (2009). Becoming a Thinking Thinker: Metacognition, Self-Reflection,</p><p>and Classroom Practice. Teachers College Record, 111(8):1997-2000.</p><p>doi:10.1177/016146810911100803</p><p></p><p>Effandi Zakaria, Norazah Mohd Nordin & Sabri Ahmad (2007). Trend Pengajaran dan</p><p>Pembelajaran Matematik. Kuala Lumpur, Malaysia: Utusan Publications &</p><p>Distributors Sdn Bhd.</p><p></p><p>Farah Aida Sanip (2012). Kesedaran Strategi Metakognitif dan Kemahiran Berfikir</p><p>Aras Tinggi dalam Kalangan Pelajar Biologi. Tesis Sarjana Pendidikan,</p><p>Universiti Pendidikan Sultan Idris. Tidak diterbitkan.</p><p></p><p>Farhana Aida Mohd Khalid, Nik Nur Ainaa Athirah Rozaimi & Hafsah Taha (2020).</p><p>Perlakuan Metakognitif Pelajar Tingkatan Empat di Sekolah Hulu Selangor</p><p>dalam Menyelesaikan Masalah Matematik. Journal of Science and Mathematics</p><p>Letters, 8(2), 2020 (74-85). ISSN 2462-2052, eISSN 2600-8718.</p><p></p><p>Firend, Al R. (2014). The Problem Solving Model PSM. The International Journal</p><p>of Business and Management Research (IJBMR), 7(1), ISSN: 1938-0429.</p><p>Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/282122648</p><p></p><p>Flavell, J. H. (1976). Metacognitive Aspects of Problem Solving. In L. B. Resnick</p><p>(Ed.), The Nature of Intelligence (pp. 231-235). Hillsdale, NJ: Lawrence</p><p>Erlbaum Associates.</p><p></p><p>Galton, M. J. (2006). Learning and Teaching in the Primary Classroom. London,</p><p>United Kingdom: SAGE.</p><p></p><p>Geisen, E. & Bergstrom, J. R. (2017). Usability Testing for Survey Research.</p><p>Cambridge, MA: Elsevier.</p><p></p><p>Hays, D. G. & Singh A. A. (2012). Qualitative Inquiry in Clinical and Educational</p><p>Settings. New York, NY: The Guilford Press.</p><p></p><p>Ibrahim, N. H. & Iksan, Z. (2017). Strategi Metakognitif untuk Kemahiran Berfikir</p><p>Aras Tinggi dalam Proses Pengajaran dan Pembelajaran. Simposium</p><p>Pendidikan diPeribadikan: Perspektif Risale-I Nur (SPRiN2017).</p><p></p><p>Karp, A. & Wasserman, N. (2015). Mathematics in Middle and Secondary School: A</p><p>Problem Solving Approach. Charlotte, NC: Information Age Publishing.</p><p></p><p>Krutetskii, V. A. (1976). The Psychology of Mathematical Abilities in Schoolchildren.</p><p>Chicago, IL: The University of Chicago Press.</p><p></p><p>Lestari, W., Pratama, L. D. & Jailani (2018). Metacognitive Skills in Mathematics</p><p>Problem Solving. Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 6(3) Desember 2018.</p><p></p><p>Mariam Ahmad Maulana (2016). Metacognitive Strategies in Solving Quadratic</p><p>Equation Word Problems. Tesis Sarjana Pendidikan, Universiti Pendidikan</p><p>Sultan Idris. Tidak diterbitkan.</p><p></p><p>Mohd Harizan Hassan (2015). Analisis Jenis Kesilapan Dalam Menyelesaikan Masalah</p><p>Matematik Berayat Bagi Tajuk Pecahan Murid Tahun 5. Tesis Sarjana</p><p>Pendidikan, Universiti Pendidikan Sultan Idris. Tidak diterbitkan.</p><p></p><p>Mohd Uzi Dollah (2000). Penyelesaian Masalah Matematik: Satu Kajian Kes Di</p><p>Kalangan Pelajar Tingkatan Dua. Tesis Sarjana Pendidikan, Universiti Sains</p><p>Malaysia. Tidak diterbitkan.</p><p></p><p>Mohd Uzi Dollah (2006). Pengajaran dan Pembelajaran Matematik melalui</p><p>Penyelesaian Masalah. Kuala Lumpur, Malaysia: Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p></p><p>NCTM (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, Va: Author.</p><p></p><p>Nik Azis Nik Pa (2014). Penghasilan Disertasi Berkualiti dalam Pendidikan</p><p>Matematik. Kuala Lumpur, Malaysia: Penerbit Universiti Malaya.</p><p></p><p>Noor Shah Saad, Norain Mohd Tajudin, Fainida Rahmat, Muzirah Musa, Nor Azian</p><p>Aini Mat & Zamzana Zamzamir (2004). Perlakuan Metakognitif Pelajar</p><p>Tingkatan Empat Aliran Sains dalam Penyelesaian Masalah Matematik</p><p>Tambahan. Kod Penyelidikan UPSI: 04-15-17-03 Universiti Pendidikan Sultan</p><p>Idris.</p><p></p><p>Noraini Idris (2001). Pedagogi dalam Pendidikan Matematik. Kuala Lumpur,</p><p>Malaysia: Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd.</p><p></p><p>Norazlin Mohd Rusdin & Mohd Uzi Dollah (2018). Keupayaan Menyelesaikan</p><p>Masalah Matematik Berayat Menggunakan Strategi Melukis Gambar Rajah</p><p>dalam Kalangan Murid Tahun Tiga Sekolah Rendah. Jurnal Pendidikan Sains</p><p>& Matematik Malaysia, 8(2)/ ISSN 2232-0393.</p><p></p><p>Othman Lebar (2018). Penyelidikan Kualitatif: Pengenalan Kepada Teori dan Metode.</p><p>Perak, Malaysia: Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p></p><p>Polya (1957). How to Solve It: A New Aspect of Mathematical Method, 2nd Edition.</p><p>Princeton, NJ: Princeton University Press.</p><p></p><p>Pramayudi, A. A. A. S. & Astawa, I. (2020). Classifications of Students Non-routine</p><p>Problem Solving Skills. Journal of Physics: Conf. Ser. 1503 012016.</p><p></p><p>Ramey, J. & Boren, T. (2000). Thinking Aloud: Reconciling Theory and Practice. IEEE</p><p>Transactions on Professional Communication 43(3), September 2000.</p><p>Retrieved from</p><p>https://www.researchgate.net/publication/3230127_Thinking_aloud_Reconcili</p><p>ng_theory_and_practice. doi 10.1109/47.867942</p><p></p><p>Reys, R. E., Rogers, A., Bennett, S., Cooke A., Robson, K. & Ewing, B. (2017).</p><p>Helping Children Learn Mathematics: Second Edition. Queensland, Australia:</p><p>John Wiley & Sons Australia Ltd.</p><p></p><p>Salawati Asmuni (2011). Tahap Kemahiran Metakognitif dalam Penyelesaian Masalah</p><p>di Kalangan Pelajar Tingkatan 2 dalam Persekitaran Geometri Interaktif Bagi</p><p>Tajuk Transformasi. Tesis Sarjana Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia.</p><p>Tidak diterbitkan.</p><p></p><p>Sarver, M. E. (2006). Metacognition and Mathematical Problem Solving: Case Studies</p><p>of Six Seventh Grade Students. Ed.D Dissertation, Montclair State University,</p><p>United States: New Jersey.</p><p></p><p>Schoenfeld, A. H. (1985). A Cognitive-Metacognitive Framework for Mathematical</p><p>Performance. Dalam Lester et al., The Role of Metacognition in Mathematical</p><p>Problem Solving: A Study of Two Grade Seven Classes. Final Report. Indiana</p><p>University, Bloomington. Mathematics Education Development Center.</p><p></p><p>Shahlan Surat & Saemah Rahman (2017). Strategi Metakognitif dalam Penulisan.</p><p>Selangor, Malaysia: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Sidek Mohd Noah (2002). Reka Bentuk Penyelidikan: Falsafah, Teori dan Praktis.</p><p>Selangor, Malaysia: Penerbit Universiti Putra Malaysia.</p><p></p><p>Siti Nurul Izzah Sh Ngah (2018). Kefahaman Murid Tahun Lima dalam Menyelesaikan</p><p>Masalah Matematik Pecahan. Tesis Sarjana Pendidikan, Universiti Pendidikan</p><p>Sultan Idris. Tidak diterbitkan.</p><p></p><p>Small, M. (2017). Making Math Meaningful to Canadian Students, K-8, Third Edition.</p><p>Toronto, Canada: Nelson Education Ltd.</p><p></p><p>Suzana Anwar (2015). Perlakuan Metakognitif Murid Tahun Lima dalam Penyelesaian</p><p>Masalah Matematik. Kertas Projek Sarjana Pendidikan, Universiti Pendidikan</p><p>Sultan Idris. Tidak diterbitkan.</p><p></p><p>Tan Ten Nai & Mohini Mohamed (2003). Kajian Kes Terhadap Jenis Tingkah Laku</p><p>Metakognitif dalam Penyelesaian Masalah Matematik. Dalam: Seminar</p><p>Memperkasa Sistem Pendidikan, 19-21 Oktober 2003, Puteri Pan Pacific, Johor</p><p>Bharu.</p><p></p><p>Tarrant, P. & Holt, D. (2016). Metacognition in the Primary Classroom: A Practical</p><p>Guide to Helping Children Understand How They Learn Best. New York, NY:</p><p>Routledge.</p><p></p><p>Tjalla, A. & Putriyani, M. F. (2018). Mathematics Metacognitive Skills of Papuas</p><p>Students in Solving Mathematics Problems. Journal of Asian Social Science,</p><p>14(7); 1911-2015.</p><p></p><p>Yap Hun Sek (2013). Tingkah Laku Metakognitif dalam Penyelesaian Masalah</p><p>Matematik. Kertas Projek Sarjana Pendidikan, Fakulti Pendidikan, Universiti</p><p>Teknologi Malaysia.</p><p></p><p>Yusri Abdullah, Rosnaini Mahmud, Habibah Ab. Jalil & Shaffe Mohd Daud (2016).</p><p>Analisis Kesalahan dalam Menyelesaikan Operasi Penambahan dan Penolakan</p><p>Pecahan dalam Kalangan Murid Tahun Empat. International Journal of</p><p>Education and Training (InjEt) 2(2), November: 1-9 (2016).</p><p></p><p>Zaidatun Tasir, Jamalludin Harun & Nur Wahida Zakaria (2008). Tahap Kemahiran</p><p>Metakognitif Pelajar dalam Menyelesaikan Masalah Matematik. Dalam:</p><p>Seminar Kebangsaan Pendidikan Sains dan Matematik, 11-12 Oktober 2008.</p><p></p><p>Zainon Basirion (2007). Kesilapan Penolakan Pecahan Pelajar Tingkatan Dua: Satu</p><p>Kajian Kes. Kertas Projek Sarjana Pendidikan. Universiti Pendidikan Sultan</p><p>Idris. Tidak diterbitkan.</p><p></p><p>Zarimah Zainal (2011). Metakognisi dalam Proses Penyelesaian Masalah Matematik</p><p>Bukan Rutin Dalam Kalangan Pelajar Tingkatan Empat: Satu Kajian Kes.</p><p>Tesis Sarjana Pendidikan, Universiti Pendidikan Sultan Idris. Tidak diterbitkan.</p><p></p> |