Perlakuan metakognitif murid sekolah rendah dalam penyelesaian masalah Matematik bukan rutin bagi topik pecahan

<p>Kajian ini dilaksanakan untuk meneroka perlakuan metakognitif murid sekolah rendah</p><p>dalam penyelesaian masalah matematik bukan rutin bagi topik pecahan. Tiga objektif</p><p>kajian yang difokuskan adalah meneroka perlakuan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Ashraff Musa
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8739
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:8739
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic QA Mathematics
spellingShingle QA Mathematics
Mohd Ashraff Musa
Perlakuan metakognitif murid sekolah rendah dalam penyelesaian masalah Matematik bukan rutin bagi topik pecahan
description <p>Kajian ini dilaksanakan untuk meneroka perlakuan metakognitif murid sekolah rendah</p><p>dalam penyelesaian masalah matematik bukan rutin bagi topik pecahan. Tiga objektif</p><p>kajian yang difokuskan adalah meneroka perlakuan metakognitif, menentusahkan</p><p>strategi metakognitif yang digunakan dan memerihalkan kesukaran-kesukaran yang</p><p>dihadapi oleh murid-murid Tahun Lima dalam proses penyelesaian masalah matematik</p><p>bukan rutin. Kajian kualitatif ini melibatkan enam orang murid Tahun Lima daripada</p><p>tiga buah sekolah rendah dalam Daerah Tampin, Negeri Sembilan yang dipilih secara</p><p>persampelan bertujuan. Pengumpulan data kajian merangkumi rakaman video proses</p><p>penyelesaian masalah matematik bukan rutin melalui teknik menyuara pemikiran,</p><p>senarai semak pemerhatian serta catatan lapangan, skrip jawapan bertulis dan rakaman</p><p>audio temu bual. Rakaman video menyuara pemikiran dianalisis bersama-sama senarai</p><p>semak pemerhatian serta catatan lapangan berdasarkan Kerangka Kerja Metakognitif</p><p>bagi Analisis Protokol Penyelesaian Masalah Matematik oleh Sarver (2006) termasuk</p><p>skrip jawapan bertulis dan transkrip temu bual. Dapatan kajian menunjukkan dua orang</p><p>murid telah mempamerkan semua perlakuan metakognitif iaitu perlakuan membaca,</p><p>memahami, merancang, melaksana dan mengesah dalam kesemua soalan yang</p><p>dikemukakan. Manakala empat orang murid cuma mempamerkan empat perlakuan</p><p>metakognitif kecuali perlakuan mengesah bagi majoriti soalan penyelesaian masalah</p><p>matematik bukan rutin. Kesemua peserta juga didapati hanya menggunakan strategi</p><p>metakognitif memantau dan menilai dalam proses penyelesaian masalah. Terdapat lima</p><p>kesukaran yang dihadapi oleh peserta kajian iaitu kesukaran memahami konsep nombor</p><p>pecahan, kesukaran membuat perkaitan maklumat dalam soalan dengan jadual atau</p><p>rajah yang diberi, kesukaran membuat perkaitan maklumat untuk merancang strategi</p><p>penyelesaian, kesukaran memilih strategi penyelesaian yang sesuai dan kesukaran</p><p>membuat perkaitan pecahan dengan unit ukuran matematik. Kesimpulan daripada</p><p>kajian membuktikan perlakuan memahami dan perlakuan merancang berperanan</p><p>penting bagi memandu kejayaan sesuatu proses penyelesaian masalah matematik bukan</p><p>rutin. Implikasi kajian menunjukkan penggunaan strategi metakognitif merancang</p><p>adalah kunci utama dalam memastikan penyelesaian masalah matematik bukan rutin</p><p>bagi topik pecahan dilakukan secara berkesan.</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Mohd Ashraff Musa
author_facet Mohd Ashraff Musa
author_sort Mohd Ashraff Musa
title Perlakuan metakognitif murid sekolah rendah dalam penyelesaian masalah Matematik bukan rutin bagi topik pecahan
title_short Perlakuan metakognitif murid sekolah rendah dalam penyelesaian masalah Matematik bukan rutin bagi topik pecahan
title_full Perlakuan metakognitif murid sekolah rendah dalam penyelesaian masalah Matematik bukan rutin bagi topik pecahan
title_fullStr Perlakuan metakognitif murid sekolah rendah dalam penyelesaian masalah Matematik bukan rutin bagi topik pecahan
title_full_unstemmed Perlakuan metakognitif murid sekolah rendah dalam penyelesaian masalah Matematik bukan rutin bagi topik pecahan
title_sort perlakuan metakognitif murid sekolah rendah dalam penyelesaian masalah matematik bukan rutin bagi topik pecahan
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2022
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8739
_version_ 1776104561407164416
spelling oai:ir.upsi.edu.my:87392023-03-06 Perlakuan metakognitif murid sekolah rendah dalam penyelesaian masalah Matematik bukan rutin bagi topik pecahan 2022 Mohd Ashraff Musa QA Mathematics <p>Kajian ini dilaksanakan untuk meneroka perlakuan metakognitif murid sekolah rendah</p><p>dalam penyelesaian masalah matematik bukan rutin bagi topik pecahan. Tiga objektif</p><p>kajian yang difokuskan adalah meneroka perlakuan metakognitif, menentusahkan</p><p>strategi metakognitif yang digunakan dan memerihalkan kesukaran-kesukaran yang</p><p>dihadapi oleh murid-murid Tahun Lima dalam proses penyelesaian masalah matematik</p><p>bukan rutin. Kajian kualitatif ini melibatkan enam orang murid Tahun Lima daripada</p><p>tiga buah sekolah rendah dalam Daerah Tampin, Negeri Sembilan yang dipilih secara</p><p>persampelan bertujuan. Pengumpulan data kajian merangkumi rakaman video proses</p><p>penyelesaian masalah matematik bukan rutin melalui teknik menyuara pemikiran,</p><p>senarai semak pemerhatian serta catatan lapangan, skrip jawapan bertulis dan rakaman</p><p>audio temu bual. Rakaman video menyuara pemikiran dianalisis bersama-sama senarai</p><p>semak pemerhatian serta catatan lapangan berdasarkan Kerangka Kerja Metakognitif</p><p>bagi Analisis Protokol Penyelesaian Masalah Matematik oleh Sarver (2006) termasuk</p><p>skrip jawapan bertulis dan transkrip temu bual. Dapatan kajian menunjukkan dua orang</p><p>murid telah mempamerkan semua perlakuan metakognitif iaitu perlakuan membaca,</p><p>memahami, merancang, melaksana dan mengesah dalam kesemua soalan yang</p><p>dikemukakan. Manakala empat orang murid cuma mempamerkan empat perlakuan</p><p>metakognitif kecuali perlakuan mengesah bagi majoriti soalan penyelesaian masalah</p><p>matematik bukan rutin. Kesemua peserta juga didapati hanya menggunakan strategi</p><p>metakognitif memantau dan menilai dalam proses penyelesaian masalah. Terdapat lima</p><p>kesukaran yang dihadapi oleh peserta kajian iaitu kesukaran memahami konsep nombor</p><p>pecahan, kesukaran membuat perkaitan maklumat dalam soalan dengan jadual atau</p><p>rajah yang diberi, kesukaran membuat perkaitan maklumat untuk merancang strategi</p><p>penyelesaian, kesukaran memilih strategi penyelesaian yang sesuai dan kesukaran</p><p>membuat perkaitan pecahan dengan unit ukuran matematik. Kesimpulan daripada</p><p>kajian membuktikan perlakuan memahami dan perlakuan merancang berperanan</p><p>penting bagi memandu kejayaan sesuatu proses penyelesaian masalah matematik bukan</p><p>rutin. Implikasi kajian menunjukkan penggunaan strategi metakognitif merancang</p><p>adalah kunci utama dalam memastikan penyelesaian masalah matematik bukan rutin</p><p>bagi topik pecahan dilakukan secara berkesan.</p> 2022 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8739 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8739 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia <p>Abdul Halim Abdullah (2018). Pentaksiran TIMSS: Di Manakah Kedudukan Pelajar</p><p>Malaysia? Artikel Dewan Masyarakat Bil. 3 Tahun 2018. Diambil daripada</p><p>https://www.researchgate.net/publication/323550980_PENTAKSIRAN_TIMS</p><p>S_DI_MANAKAH_KEDUDUKAN_PELAJAR_MALAYSIA</p><p></p><p>Abdul Halim Abdullah, Sharifah Nurarfah S. Abd Rahman & Mohd Hilmi Hamzah</p><p>(2017). Metacognitive Skills of Malaysian Students in Non-Routine</p><p>Mathematical Problem Solving. BOLEMA: Mathematics Education Bulletin</p><p>(Bolema, Rio Claro), v. 31, n. 57, p. 310 322.</p><p></p><p>Bahagian Pembangunan Kurikulum (2014). Dokumen Standard Kurikulum dan</p><p>Pentaksiran Matematik Tahun Lima KSSR. Putrajaya, Malaysia: Kementerian</p><p>Pendidikan Malaysia.</p><p></p><p>Bahagian Pembangunan Kurikulum (2014). Dokumen Standard Kurikulum dan</p><p>Pentaksiran Matematik Tahun Enam KSSR. Putrajaya, Malaysia: Kementerian</p><p>Pendidikan Malaysia.</p><p></p><p>Bahagian Pembangunan Kurikulum (2015). Dokumen Standard Kurikulum dan</p><p>Pentaksiran Matematik Tahun Satu KSSR Semakan. Putrajaya, Malaysia:</p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia.</p><p></p><p>Bahagian Pembangunan Kurikulum (2016). Dokumen Standard Kurikulum dan</p><p>Pentaksiran Matematik Tahun Dua KSSR Semakan. Putrajaya, Malaysia:</p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia.</p><p></p><p>Bahagian Pembangunan Kurikulum (2017). Dokumen Standard Kurikulum dan</p><p>Pentaksiran Matematik Tahun Tiga KSSR Semakan. Putrajaya, Malaysia:</p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia.</p><p></p><p>Bahagian Pembangunan Kurikulum (2018). Dokumen Standard Kurikulum dan</p><p>Pentaksiran Matematik Tahun Empat KSSR Semakan. Putrajaya, Malaysia:</p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia.</p><p></p><p>Bluman, A. G. (2005). Math Word Problems Demystified. New York, NY: Mc-Graw</p><p>Hill Companies.</p><p></p><p>Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using Thematic Analysis in Psychology. Qualitative</p><p>Research in Psychology, 3(2), p.77-101. Retrieved from</p><p>http://eprints.uwe.ac.uk/11735/2/thematic_analysis_revised_- _final.pdf</p><p></p><p>Brown, A. L. (1987). Metacognition, Executive Control, Self-Regulation, and Other</p><p>More Mysterious Mechanisms. In F. E. Weinert & R. H. Kluwe (Eds.),</p><p>Metacognition, Motivation and Understanding (pp. 65-116). Hillsdale, NJ:</p><p>Lawrence Erlbaum Associates.</p><p></p><p>Desautel, D. (2009). Becoming a Thinking Thinker: Metacognition, Self-Reflection,</p><p>and Classroom Practice. Teachers College Record, 111(8):1997-2000.</p><p>doi:10.1177/016146810911100803</p><p></p><p>Effandi Zakaria, Norazah Mohd Nordin & Sabri Ahmad (2007). Trend Pengajaran dan</p><p>Pembelajaran Matematik. Kuala Lumpur, Malaysia: Utusan Publications &</p><p>Distributors Sdn Bhd.</p><p></p><p>Farah Aida Sanip (2012). Kesedaran Strategi Metakognitif dan Kemahiran Berfikir</p><p>Aras Tinggi dalam Kalangan Pelajar Biologi. Tesis Sarjana Pendidikan,</p><p>Universiti Pendidikan Sultan Idris. Tidak diterbitkan.</p><p></p><p>Farhana Aida Mohd Khalid, Nik Nur Ainaa Athirah Rozaimi & Hafsah Taha (2020).</p><p>Perlakuan Metakognitif Pelajar Tingkatan Empat di Sekolah Hulu Selangor</p><p>dalam Menyelesaikan Masalah Matematik. Journal of Science and Mathematics</p><p>Letters, 8(2), 2020 (74-85). ISSN 2462-2052, eISSN 2600-8718.</p><p></p><p>Firend, Al R. (2014). The Problem Solving Model PSM. The International Journal</p><p>of Business and Management Research (IJBMR), 7(1), ISSN: 1938-0429.</p><p>Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/282122648</p><p></p><p>Flavell, J. H. (1976). Metacognitive Aspects of Problem Solving. In L. B. Resnick</p><p>(Ed.), The Nature of Intelligence (pp. 231-235). Hillsdale, NJ: Lawrence</p><p>Erlbaum Associates.</p><p></p><p>Galton, M. J. (2006). Learning and Teaching in the Primary Classroom. London,</p><p>United Kingdom: SAGE.</p><p></p><p>Geisen, E. & Bergstrom, J. R. (2017). Usability Testing for Survey Research.</p><p>Cambridge, MA: Elsevier.</p><p></p><p>Hays, D. G. & Singh A. A. (2012). Qualitative Inquiry in Clinical and Educational</p><p>Settings. New York, NY: The Guilford Press.</p><p></p><p>Ibrahim, N. H. & Iksan, Z. (2017). Strategi Metakognitif untuk Kemahiran Berfikir</p><p>Aras Tinggi dalam Proses Pengajaran dan Pembelajaran. Simposium</p><p>Pendidikan diPeribadikan: Perspektif Risale-I Nur (SPRiN2017).</p><p></p><p>Karp, A. & Wasserman, N. (2015). Mathematics in Middle and Secondary School: A</p><p>Problem Solving Approach. Charlotte, NC: Information Age Publishing.</p><p></p><p>Krutetskii, V. A. (1976). The Psychology of Mathematical Abilities in Schoolchildren.</p><p>Chicago, IL: The University of Chicago Press.</p><p></p><p>Lestari, W., Pratama, L. D. & Jailani (2018). Metacognitive Skills in Mathematics</p><p>Problem Solving. Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 6(3) Desember 2018.</p><p></p><p>Mariam Ahmad Maulana (2016). Metacognitive Strategies in Solving Quadratic</p><p>Equation Word Problems. Tesis Sarjana Pendidikan, Universiti Pendidikan</p><p>Sultan Idris. Tidak diterbitkan.</p><p></p><p>Mohd Harizan Hassan (2015). Analisis Jenis Kesilapan Dalam Menyelesaikan Masalah</p><p>Matematik Berayat Bagi Tajuk Pecahan Murid Tahun 5. Tesis Sarjana</p><p>Pendidikan, Universiti Pendidikan Sultan Idris. Tidak diterbitkan.</p><p></p><p>Mohd Uzi Dollah (2000). Penyelesaian Masalah Matematik: Satu Kajian Kes Di</p><p>Kalangan Pelajar Tingkatan Dua. Tesis Sarjana Pendidikan, Universiti Sains</p><p>Malaysia. Tidak diterbitkan.</p><p></p><p>Mohd Uzi Dollah (2006). Pengajaran dan Pembelajaran Matematik melalui</p><p>Penyelesaian Masalah. Kuala Lumpur, Malaysia: Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p></p><p>NCTM (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, Va: Author.</p><p></p><p>Nik Azis Nik Pa (2014). Penghasilan Disertasi Berkualiti dalam Pendidikan</p><p>Matematik. Kuala Lumpur, Malaysia: Penerbit Universiti Malaya.</p><p></p><p>Noor Shah Saad, Norain Mohd Tajudin, Fainida Rahmat, Muzirah Musa, Nor Azian</p><p>Aini Mat & Zamzana Zamzamir (2004). Perlakuan Metakognitif Pelajar</p><p>Tingkatan Empat Aliran Sains dalam Penyelesaian Masalah Matematik</p><p>Tambahan. Kod Penyelidikan UPSI: 04-15-17-03 Universiti Pendidikan Sultan</p><p>Idris.</p><p></p><p>Noraini Idris (2001). Pedagogi dalam Pendidikan Matematik. Kuala Lumpur,</p><p>Malaysia: Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd.</p><p></p><p>Norazlin Mohd Rusdin & Mohd Uzi Dollah (2018). Keupayaan Menyelesaikan</p><p>Masalah Matematik Berayat Menggunakan Strategi Melukis Gambar Rajah</p><p>dalam Kalangan Murid Tahun Tiga Sekolah Rendah. Jurnal Pendidikan Sains</p><p>& Matematik Malaysia, 8(2)/ ISSN 2232-0393.</p><p></p><p>Othman Lebar (2018). Penyelidikan Kualitatif: Pengenalan Kepada Teori dan Metode.</p><p>Perak, Malaysia: Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p></p><p>Polya (1957). How to Solve It: A New Aspect of Mathematical Method, 2nd Edition.</p><p>Princeton, NJ: Princeton University Press.</p><p></p><p>Pramayudi, A. A. A. S. & Astawa, I. (2020). Classifications of Students Non-routine</p><p>Problem Solving Skills. Journal of Physics: Conf. Ser. 1503 012016.</p><p></p><p>Ramey, J. & Boren, T. (2000). Thinking Aloud: Reconciling Theory and Practice. IEEE</p><p>Transactions on Professional Communication 43(3), September 2000.</p><p>Retrieved from</p><p>https://www.researchgate.net/publication/3230127_Thinking_aloud_Reconcili</p><p>ng_theory_and_practice. doi 10.1109/47.867942</p><p></p><p>Reys, R. E., Rogers, A., Bennett, S., Cooke A., Robson, K. & Ewing, B. (2017).</p><p>Helping Children Learn Mathematics: Second Edition. Queensland, Australia:</p><p>John Wiley & Sons Australia Ltd.</p><p></p><p>Salawati Asmuni (2011). Tahap Kemahiran Metakognitif dalam Penyelesaian Masalah</p><p>di Kalangan Pelajar Tingkatan 2 dalam Persekitaran Geometri Interaktif Bagi</p><p>Tajuk Transformasi. Tesis Sarjana Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia.</p><p>Tidak diterbitkan.</p><p></p><p>Sarver, M. E. (2006). Metacognition and Mathematical Problem Solving: Case Studies</p><p>of Six Seventh Grade Students. Ed.D Dissertation, Montclair State University,</p><p>United States: New Jersey.</p><p></p><p>Schoenfeld, A. H. (1985). A Cognitive-Metacognitive Framework for Mathematical</p><p>Performance. Dalam Lester et al., The Role of Metacognition in Mathematical</p><p>Problem Solving: A Study of Two Grade Seven Classes. Final Report. Indiana</p><p>University, Bloomington. Mathematics Education Development Center.</p><p></p><p>Shahlan Surat & Saemah Rahman (2017). Strategi Metakognitif dalam Penulisan.</p><p>Selangor, Malaysia: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Sidek Mohd Noah (2002). Reka Bentuk Penyelidikan: Falsafah, Teori dan Praktis.</p><p>Selangor, Malaysia: Penerbit Universiti Putra Malaysia.</p><p></p><p>Siti Nurul Izzah Sh Ngah (2018). Kefahaman Murid Tahun Lima dalam Menyelesaikan</p><p>Masalah Matematik Pecahan. Tesis Sarjana Pendidikan, Universiti Pendidikan</p><p>Sultan Idris. Tidak diterbitkan.</p><p></p><p>Small, M. (2017). Making Math Meaningful to Canadian Students, K-8, Third Edition.</p><p>Toronto, Canada: Nelson Education Ltd.</p><p></p><p>Suzana Anwar (2015). Perlakuan Metakognitif Murid Tahun Lima dalam Penyelesaian</p><p>Masalah Matematik. Kertas Projek Sarjana Pendidikan, Universiti Pendidikan</p><p>Sultan Idris. Tidak diterbitkan.</p><p></p><p>Tan Ten Nai & Mohini Mohamed (2003). Kajian Kes Terhadap Jenis Tingkah Laku</p><p>Metakognitif dalam Penyelesaian Masalah Matematik. Dalam: Seminar</p><p>Memperkasa Sistem Pendidikan, 19-21 Oktober 2003, Puteri Pan Pacific, Johor</p><p>Bharu.</p><p></p><p>Tarrant, P. & Holt, D. (2016). Metacognition in the Primary Classroom: A Practical</p><p>Guide to Helping Children Understand How They Learn Best. New York, NY:</p><p>Routledge.</p><p></p><p>Tjalla, A. & Putriyani, M. F. (2018). Mathematics Metacognitive Skills of Papuas</p><p>Students in Solving Mathematics Problems. Journal of Asian Social Science,</p><p>14(7); 1911-2015.</p><p></p><p>Yap Hun Sek (2013). Tingkah Laku Metakognitif dalam Penyelesaian Masalah</p><p>Matematik. Kertas Projek Sarjana Pendidikan, Fakulti Pendidikan, Universiti</p><p>Teknologi Malaysia.</p><p></p><p>Yusri Abdullah, Rosnaini Mahmud, Habibah Ab. Jalil & Shaffe Mohd Daud (2016).</p><p>Analisis Kesalahan dalam Menyelesaikan Operasi Penambahan dan Penolakan</p><p>Pecahan dalam Kalangan Murid Tahun Empat. International Journal of</p><p>Education and Training (InjEt) 2(2), November: 1-9 (2016).</p><p></p><p>Zaidatun Tasir, Jamalludin Harun & Nur Wahida Zakaria (2008). Tahap Kemahiran</p><p>Metakognitif Pelajar dalam Menyelesaikan Masalah Matematik. Dalam:</p><p>Seminar Kebangsaan Pendidikan Sains dan Matematik, 11-12 Oktober 2008.</p><p></p><p>Zainon Basirion (2007). Kesilapan Penolakan Pecahan Pelajar Tingkatan Dua: Satu</p><p>Kajian Kes. Kertas Projek Sarjana Pendidikan. Universiti Pendidikan Sultan</p><p>Idris. Tidak diterbitkan.</p><p></p><p>Zarimah Zainal (2011). Metakognisi dalam Proses Penyelesaian Masalah Matematik</p><p>Bukan Rutin Dalam Kalangan Pelajar Tingkatan Empat: Satu Kajian Kes.</p><p>Tesis Sarjana Pendidikan, Universiti Pendidikan Sultan Idris. Tidak diterbitkan.</p><p></p>