Kesan modul KeBATiS terhadap pencapaian, kemahiran proses sains bersepadu dan sikap terhadap sains

<p>Kajian ini dijalankan untuk membangunkan dan menguji modul pengajaran kemahiran</p><p>berfikir aras tinggi dalam mata pelajaran sains dengan penerapan kaedah sokratik</p><p>berlandaskan Model Konstruktivisme Lima Fasa Needham (...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Mohd Nazri Hassan
格式: thesis
語言:zsm
出版: 2022
主題:
在線閱讀:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8745
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
實物特徵
總結:<p>Kajian ini dijalankan untuk membangunkan dan menguji modul pengajaran kemahiran</p><p>berfikir aras tinggi dalam mata pelajaran sains dengan penerapan kaedah sokratik</p><p>berlandaskan Model Konstruktivisme Lima Fasa Needham (KeBATiS). Modul</p><p>KeBATiS dibangunkan melibatkan dua fasa. Fasa pertama melibatkan pembangunan</p><p>modul KeBATiS berpandukan model pembangunan modul Sidek. Fasa kedua kajian</p><p>menggunakan reka bentuk kuasi eksperimen ujian pra-pos kumpulan kawalan dan</p><p>kumpulan rawatan yang melibatkan 30 orang murid bagi setiap kumpulan. Proses</p><p>persampelan melibatkan persampelan kluster dan persampelan bertujuan. Data</p><p>dikumpulkan menggunakan tiga instrumen iaitu Ujian Pencapaian Sains, Ujian</p><p>Kemahiran Proses Sains Bersepadu dan Soal Selidik Sikap Terhadap Sains. Data</p><p>dianalisis secara deskriptif dan inferensi menerusi MANOVA dan ANOVA bagi</p><p>menentukan perbezaan pelajar antara kumpulan kawalan dan rawatan. Kajian ini</p><p>berjaya membangunkan Modul KeBATiS yang mempunyai kesahan dan</p><p>kebolehpercayaan yang tinggi. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa terdapat</p><p>perbezaan yang signifikan min ujian pos antara kumpulan bagi pencapaian sains,</p><p>penguasaan kemahiran proses sains bersepadu dan sikap terhadap sains. Ujian</p><p>multivariate Pillais Trace menunjukkan bahawa wujud kesan yang signifikan antara</p><p>ujian pra dan ujian pos. Kesimpulannya, dapatan ini menunjukkan bahawa modul</p><p>KeBATiS boleh digunakan untuk membantu meningkatkan pencapaian sains,</p><p>penguasaan kemahiran proses sains bersepadu dan sikap pelajar terhadap sains.</p><p>Implikasinya, modul KeBATiS menyokong teori kognitif dan teori konstruktivisme</p><p>serta membuktikan bahawa kaedah pembelajaran dengan penerapan kaedah sokratik</p><p>berlandaskan model konstruktivisme lima fasa Needham boleh dijadikan alternatif bagi</p><p>membangunkan penguasaan kemahiran berfikir aras tinggi dalam kalangan murid</p><p>sekolah rendah.</p>