Penglibatan ibu bapa dalam sukaneka prasekolah terhadap perkembangan emosi positif kanak-kanak

<p>Kajian ini bertujuan untuk melihat pengaruh penglibatan ibu bapa di prasekolah</p><p>mempengaruhi pertumbuhan emosi positif kanak-kanak. Tiga objektif kajian telah</p><p>dibina: mengenal pasti perkembangan emosi kanak-kanak, me...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nurhuda Kamaruddin
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8753
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk melihat pengaruh penglibatan ibu bapa di prasekolah</p><p>mempengaruhi pertumbuhan emosi positif kanak-kanak. Tiga objektif kajian telah</p><p>dibina: mengenal pasti perkembangan emosi kanak-kanak, meneroka kesesuaian</p><p>aktiviti dan mengenal pasti tanggungjawab ibu bapa dalam mempengaruhi</p><p>pertumbuhan emosi kanak-kanak prasekolah. Kajian ini dijalankan di sebuah</p><p>prasekolah di Bagan Datuk, Perak. Seramai 15 orang kanak-kanak berumur di antara 5</p><p>hingga 6 tahun bersama-sama 15 orang waris mereka telah dipilih sebagai responden</p><p>melalui persampelan mudah dimensional. Kajian ini adalah kajian kualitatif yang</p><p>melibatkan reka bentuk kajian ekploratori. Dapatan kajian bagi setiap objektif adalah</p><p>berdasarkan data yang dikutip melalui pemerhatian, senarai semak dan temu bual semi</p><p>struktur. Semasa proses pemerhatian dijalankan, rakaman video dilakukan semasa</p><p>aktiviti Hari Riang Ria Berganding Bahu Bersama Ibu Bapa Prasekolah untuk</p><p>merekod data. Senarai semak pula digunakan untuk mencatat butiran penting semasa</p><p>aktiviti dijalankan. Temu bual semi struktur juga dilakukan selepas aktiviti tersebut.</p><p>Kaedah analisis induktif telah diadaptasi untuk menganalisis data yang telah dikutip.</p><p>Hasil analisis data mendapati bahawa pemilihan aktiviti yang bersesuaian membantu</p><p>perkembangan emosi kanak-kanak. Disamping itu, peranan ibu bapa juga</p><p>mempengaruhi pertumbuhan emosi yang positif dikalangan kanak-kanak apabila</p><p>mendapat dorongan, sokongan, dan juga sentuhan motivasi semasa melakukan aktiviti.</p><p>Pertumbuhan emosi positif kanak-kanak ini diukur berdasarkan jadual ekspresi emosi</p><p>yang melibatkan perubahan fisiologi, ekspresi vokal, ekspresi wajah, pergerakan dan</p><p>isyarat badan serta reaksi emosi. Kesemua lima ekspresi emosi digunakan untuk</p><p>mengukur pertumbuhan emosi. Kesimpulannya, program ini wajar dijalankan di semua</p><p>prasekolah agar dapat membantu meningkatkan hubungan antara ibu bapa, kanakkanak</p><p>dan pengurusan prasekolah. Dapatan kajian menunjukkan bahawa program</p><p>penglibatan ibu bapa ini memberi kesan emosi positif kepada kanak-kanak melalui</p><p>dorongan dan sokongan daripada penglibatan aktif ibu bapa di prasekolah.</p>