Keberkesanan Pembelajaran Berasaskan Projek terhadap kemahiran bertutur dan motivasi pembelajaran bahasa Mandarin di kolej vokasional
<p>Kajian ini bertujuan mengkaji keberkesanan Pendekatan Pembelajaran Berasaskan</p><p>Projek (PBP) terhadap kemahiran bertutur dan motivasi dalam pembelajaran bahasa</p><p>Mandarin sebagai bahasa asing pelajar bukan penutur jati...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8772 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini bertujuan mengkaji keberkesanan Pendekatan Pembelajaran Berasaskan</p><p>Projek (PBP) terhadap kemahiran bertutur dan motivasi dalam pembelajaran bahasa</p><p>Mandarin sebagai bahasa asing pelajar bukan penutur jati di kolej vokasional. Objektif</p><p>kajian ini adalah untuk mengesan perbezaan kemahiran bertutur dan motivasi</p><p>pembelajaran bahasa Mandarin pelajar di antara kelas yang menerima pendekatan</p><p>pengajaran PBP dan pendekatan pengajaran konvensional (Kaedah Tatabahasa</p><p>Terjemah, GTM). Kajian ini merupakan kajian kuantitatif dengan reka bentuk kuasi</p><p>eksperimen. Teknik persampelan mudah melibatkan 43 orang pelajar diploma tahun</p><p>2 yang mengambil subjek bahasa Mandarin di sebuah kolej vokasional rintis negeri</p><p>Kedah dengan 23 orang pelajar dalam kumpulan eksperimen (PBP) dan 20 orang</p><p>pelajar dalam kumpulan kawalan (GTM). Ujian bertutur pra-pasca dan soal selidik</p><p>motivasi pembelajaran telah digunakan. Ujian-t sampel berpasangan digunakan untuk</p><p>mengenal pasti perbezaan antara ujian bertutur pra dan ujian bertutur pasca bagi</p><p>kedua-dua kumpulan, manakala ujian-t sampel bebas digunakan untuk mengenal</p><p>pasti perbezaan di antara kedua-dua kumpulan. Dapatan kajian menunjukkan</p><p>kumpulan eksperimen mencapai peningkatan statistik yang lebih banyak berbanding</p><p>dengan kumpulan kawalan dan terdapat perbezaan signifikan antara kedua-dua</p><p>kumpulan. Analisis diskriptif dijalankan untuk membandingkan perubahan motivasi</p><p>pembelajaran yang berlaku sebelum dan selepas intervensi bagi kedua-dua kumpulan,</p><p>manakala ujian-t sampel bebas digunakan untuk mengenal pasti perbezaan di antara</p><p>kedua-dua kumpulan. Dapatan kajian menunjukkan peningkatan jumlah pelajar bagi</p><p>tahap tinggi motivasi pembelajaran dalam kumpulan eksperimen lebih banyak</p><p>daripada kumpulan kawalan. Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat perbezaan</p><p>signifikan antara kedua-dua kumpulan. Kesimpulannya, kajian ini menunjukkan</p><p>bahawa pendekatan pengajaran PBP memberi kesan positif dalam pembelajaran</p><p>bahasa Mandarin dan membantu meningkatkan motivasi pembelajaran bahasa</p><p>Mandarin. Implikasi kajian menunjukkan PBP menyediakan peluang bertutur dalam</p><p>bahasa Mandarin yang banyak berbanding dengan pendekatan konvensional dan</p><p>pelajar bukan penutur jati dapat mengaplikasikan bahasa yang dipelajari dalam</p><p>suasana pembelajaran yang autentik.</p> |
---|