Dimensi kecemerlangan sekolah dari aspek indikator penaksiran Standard Kualiti Pendidikan Malaysia dengan kecemerlangan sekolah menengah kebangsaan luar bandar di Sarawak

<p>Kajian ini menilai kesesuaian wajaran indikator penaksiran Standard Kualiti</p><p>Pendidikan Malaysia (SKPM) dalam menentukan kecemerlangan sekolah menengah</p><p>kebangsaan luar bandar berdasarkan kepada persepsi guru-guru di...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Engkasan Inchang
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8792
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini menilai kesesuaian wajaran indikator penaksiran Standard Kualiti</p><p>Pendidikan Malaysia (SKPM) dalam menentukan kecemerlangan sekolah menengah</p><p>kebangsaan luar bandar berdasarkan kepada persepsi guru-guru di sekolah. Kajian</p><p>berbentuk kuantitatif, menggunakan kaedah tinjauan bagi mengumpul data. Teori</p><p>Sistem Terbuka adalah menjadi sandaran utama dalam kajian ini. Kajian melibatkan</p><p>responden seramai 400 orang guru yang dipilih secara rawak daripada 7998 orang guru</p><p>yang sedang bertugas di sekolah berkenaan. Instrumen yang digunakan dalam kajian</p><p>ini diubahsuai daripada indikator penarafan SKPM dan empat dimensi faktor</p><p>kecemerlangan sekolah. Data dianalisis menggunakan perisian IBM SPSS Statistics 20.</p><p>Analisis deskriptif min menunjukkan tahap kecemerlangan sekolah pada dimensi</p><p>kepemimpinan, pengurusan organisasi, pengajaran dan pemudahcaraan, pengurusan</p><p>kurikulum, kokurikulum dan sukan serta hal ehwal murid adalah tinggi, manakala</p><p>dimensi kemenjadian murid pada tahap sederhana. Terdapat perbezaan yang ketara</p><p>antara wajaran penarafan yang diberikan oleh guru berbanding dengan wajaran</p><p>penarafan kecemerlangan yang ditetapkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia.</p><p>Dapatan kajian menunjukkan guru di sekolah luar bandar kurang setuju dengan</p><p>penilaian kemenjadian murid yang mengutamakan keputusan peperiksaan awam. Ujian</p><p>Kolerasi menunjukkan hubungan yang sangat kuat dan signifikan antara faktor</p><p>infrastruktur dengan tahap kecemerlangan sekolah. Ujian Regresi Linear pula</p><p>menunjukkan bahawa faktor infrastruktur merupakan penyumbang terbesar dengan</p><p>nilai beta = -0.782, diikuti Prasarana Sekolah dengan nilai beta = -0.106, Kualiti</p><p>Masyarakat dengan nilai beta = 0.092 dan Kewangan Sekolah dengan nilai beta = 0.022.</p><p>Untuk mendapatkan penaksiran kecemerlangan sekolah menengah luar bandar yang</p><p>lebih relevan, indikator penarafan kecemerlangan perlu diubahsuai, dengan mengambil</p><p>kira persekitaran sekolah, dan tahap kemenjadian murid dalam bidang akademik dinilai</p><p>berdasarkan pencapaian expected targeted result (ETR) daripada take-off value (TOV)</p><p>berbanding gred purata sekolah (GPS) dalam peperiksaan awam. Kemenjadian murid</p><p>harus dinilai secara holistik dengan mengambil kira kesemua aspek seperti intelek,</p><p>rohani, emosi, jasmani dan sosial seperti yang telah dinyatakan dalam Falsafah</p><p>Pendidikan Negara (FPN). Oleh itu, disarankan agar diwujudkan satu indikator</p><p>penilaian kecemerlangan sekolah yang berbeza berdasarkan kemampuan sebenar</p><p>sesebuah sekolah, supaya penarafan yang diberikan lebih praktikal untuk proses</p><p>penambahbaikan yang berterusan.</p>