Kesan teknik SQ3R terhadap pencapaian murid tahun tiga dalam kefahaman membaca Bahasa Cina

<p>Kajian ini bertujuan untuk menilai kesan teknik SQ3R terhadap pencapaian kefahaman</p><p>membaca Bahasa Cina tahun tiga. Kajian ini juga mengkaji tahap penguasaan</p><p>kefahaman membaca mengikut kategori literal, inferens dan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Chew, Moi Fong
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8804
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk menilai kesan teknik SQ3R terhadap pencapaian kefahaman</p><p>membaca Bahasa Cina tahun tiga. Kajian ini juga mengkaji tahap penguasaan</p><p>kefahaman membaca mengikut kategori literal, inferens dan kritikal serta mengenal</p><p>pasti tahap penerimaan murid terhadap teknik SQ3R. Kajian ini dijalankan dengan</p><p>menggunakan pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk kuasi eksperimen. Pemilihan</p><p>sampel kajian dilakukan dengan menggunakan teknik persampelan bertujuan yang</p><p>melibatkan jumlah seramai 68 orang murid tahun tiga dari dua buah kelas di sebuah</p><p>sekolah rendah daerah Tangkak. Sampel kajian terdiri daripada 34 orang murid dalam</p><p>kumpulan eksperimen dan 34 orang murid dalam kumpulan kawalan. Instrumen yang</p><p>digunakan ialah Ujian Pemahaman Bertulis (UPB) dan soal selidik tahap penerimaan</p><p>terhadap teknik SQ3R. Data kuantitatif dikutip dan dianalisis menggunakan statistik</p><p>deskriptif dan inferensi. Statistik deskriptif seperti taburan frekuensi, peratusan, min</p><p>dan sisihan piawai telah digunakan untuk menerangkan tahap penguasaan kefahaman</p><p>membaca mengikut kategori literal, inferens dan kritikal serta menjelaskan tahap</p><p>penerimaan murid terhadap teknik SQ3R. Statistik inferensi pula melibatkan ujian-t</p><p>yang menjelaskan pencapaian keseluruhan dalam kefahaman membaca. Dapatan kajian</p><p>[t(66)=2.486, p<0.05] menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan dalam</p><p>skor min ujian pasca antara kumpulan eksperimen (M=73.18, SP=14.98) dengan</p><p>kumpulan kawalan (M=63.21, SP=17.95). Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa</p><p>murid dalam kumpulan eksperimen mencapai tahap sangat baik bagi kategori literal</p><p>dan inferens, manakala bagi kategori kritikal pula mencapai tahap memuaskan. Hasil</p><p>kajian turut menunjukkan bahawa tahap penerimaan murid terhadap teknik SQ3R</p><p>adalah tinggi dengan pencapaian skor min yang tinggi (M=3.05, SP=0.42).</p><p>Kesimpulannya, kajian ini menunjukkan teknik SQ3R memberi kesan positif terhadap</p><p>pencapaian kefahaman membaca dan juga tahap penguasaan kefahaman membaca bagi</p><p>kategori literal, inferens dan kritikal. Murid juga dapat menerima teknik SQ3R dengan</p><p>baik untuk digunakan dalam pembelajaran kefahaman membaca Bahasa Cina.</p><p>Implikasi daripada kajian ini, teknik SQ3R boleh digunakan oleh guru untuk</p><p>diperkenalkan kepada murid bagi meningkatkan keupayaan kefahaman membaca</p><p>murid.</p>