Sikap dan kemahiran guru bahasa Tamil terhadap penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi dalam PdPc
<p>Kajian ini dilakukan dalam usaha mengetahui sikap dan kemahiran guru bahasa Tamil</p><p>terhadap penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) dalam Pengajaran</p><p>dan Pemudahcaraan (PdPc). Sikap dan kemahiran guru dikaj...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8857 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini dilakukan dalam usaha mengetahui sikap dan kemahiran guru bahasa Tamil</p><p>terhadap penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) dalam Pengajaran</p><p>dan Pemudahcaraan (PdPc). Sikap dan kemahiran guru dikaji menggunakan modal</p><p>penerimaan teknologi (TAM). Faktor kebergunaan dan faktor kemudahgunaan dalam</p><p>usaha untuk menentukan faktor sebenar yang mempengaruhi guru bahasa Tamil</p><p>terhadap penggunaan TMK dalam PdPc bahasa Tamil digunakan sebagai pemboleh</p><p>ubah kajian ini. Kajian ini menggunakan kaedah campuran iaitu kualitatif dan</p><p>kuantitatif yang melibatkan dua instrumen iaitu temuduga berstruktur dan soal</p><p>selidik. Kajian ini melibatkan 96 sekolah Tamil di Negeri Selangor dan sejumlah 260</p><p>guru bahasa Tamil mengambil bahagian dalam kajian ini. Data yang di peroleh</p><p>melalui soal selidik telah dinilai dengan menggunakan perisian SPSS manakala data</p><p>temuduga berstruktur dirumus dan didokumentasikan mengikut kronologi</p><p>menggunakan perisian NVIVO. Dapatan temuduga merumuskan kerjasama murid,</p><p>ibubapa, guru, pentadbir, PIBG dan sokongan penuh KPM telah meningkatkan</p><p>semangat guru bahasa Tamil dalam menggunakan TMK untuk mengajar bahasa Tamil</p><p>di dalam kelas. Dapatan analisis SPSS menunjukkan bahawa terdapat hubungan</p><p>signifikasi antara guru di bandar dan di luar bandar terhadap penggunaan TMK dalam</p><p>PdPc bahasa Tamil. Hasil analisis turut menunjukkan bahawa Tanggapan</p><p>Kebergunaan (TK) mempunyai pengaruh tinggi terhadap Sikap Guru (SG) dalam</p><p>penggunaan TMK. Hal ini dapat dilihat daripada hasil analisis regressi yang</p><p>menujukkan nilai F untuk TK ialah 11.433 dan Tanggapan Mudah Guna (TMG)</p><p>hanya 1.356. Oleh yang demikian, kajian ini merumus bahawa TK mempengaruhi SG</p><p>sebanyak 11.34% berbanding TMG hanya mempengaruhi SG sebanyak 1.35%.</p><p>Berlandaskan dapatan kajian, kerangka panduan kompeten menyeluruh dihasilkan</p><p>untuk digunakan sebagai panduan semasa PdPc Bahasa Tamil dijalankan di dalam</p><p>kelas. Kerangka panduan kompeten menyeluruh ini berpotensi untuk dijadikan</p><p>sebagai panduan memperluaskan penggunaan TMK semasa PdPc bahasa Tamil</p><p>dijalankan di SJKT. Melalui kajian ini, satu budaya penggunaan TMK yang mantap</p><p>diterapkan dalam proses PdPc bahasa Tamil di SJKT bandar dan luar bandar yang</p><p>boleh dijadikan amalan pelbagai pihak yang berkepentingan.</p> |
---|