Pembangunan instrumen pentaksiran kemahiran membaca dalam pembelajaran Bahasa Indonesia Sekolah Dasar

<p>Kajian ini adalah untuk meneliti keperluan guru kelas tinggi Sekolah Dasar terhadap</p><p>instrumen pentaksiran kemahiran membaca, membangunkan instrumen berkenaan,</p><p>dan melakukan proses kesahan, kebolehpercayaan, dan kebo...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Teuku Alamsyah
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8865
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini adalah untuk meneliti keperluan guru kelas tinggi Sekolah Dasar terhadap</p><p>instrumen pentaksiran kemahiran membaca, membangunkan instrumen berkenaan,</p><p>dan melakukan proses kesahan, kebolehpercayaan, dan kebolehgunaan instrumen</p><p>yang telah dibangunkan. Kaedah penyelidikan reka bentuk dan pembangunan model</p><p>Dick & Carey dipilih bagi proses reka bentuk dan pembangunan instrumen. Tiga fasa</p><p>kajian dijalankan bagi menjawab tiga persoalan kajian. Mengikut fasa pertama,</p><p>anlisis keperluan pihak pengguna telah dilakukan sebagai asas kajian tahap kedua.</p><p>Lima orang pakar, tiga orang guru dan dua belas orang pelajar telah dipilih untuk</p><p>menilai instrumen. Enam belas instrumen pentaksiran kemahiran membaca telah</p><p>dibangunkan mengikut fasa kedua yang sedia untuk dinilai oleh pakar dan pihak</p><p>pengguna. Empat Sekolah Dasar, lapan orang pelajar dan satu orang guru kelas 5</p><p>daripada tiap-tiap sekolah telah ditetapkan untuk penilaian kumpulan kecil mengikut</p><p>fasa ketiga. Masih pada fasa ketiga pula, empat Sekolah Dasar, pelajar satu kelas dan</p><p>seorang guru kelas 5 telah dipilih untuk penilaian instrumen dalam kelas sebenar.</p><p>Data dapatan kajian diolah mengikut kaedah kualitatif. Hasil penilaian pakar dan</p><p>pihak pengguna menunjukkan bahawa seluruh instrumen memenuhi syarat kesahan,</p><p>kebolehpercayaan, dan kebolehgunaan. Hasil penilaian kumpulan kecil menunjukkan</p><p>bahawa ada sembilan instrumen yang dicadangkan untuk diteruskan bagi penilaian</p><p>dalam kelas sebenar. Daripada hasil penilaian dalam kelas sebenar, kesembilansembilan</p><p>instrumen yang dinilai memenuhi syarat kebolehgunaan. Dapatan tersebut</p><p>menunjukkan bahawa instrumen yang dihasilkan daripada kajian ini adalah berkesan,</p><p>lengkap, sesuai dengan keperluan guru atau pihak pengguna, tepat sasaran, mudah</p><p>difahami dan mudah digunakan. Implikasi kajian menunjukkan bahawa guru kelas</p><p>tinggi Sekolah Dasar dijangka dapat menggunakan instrumen hasil kajian ini untuk</p><p>kepentingan pentaksiran kelancaran membaca bersuara, membaca pemahaman,</p><p>membaca penghayatan, dan membaca kreativiti secara lebih berkesan.</p>