Pelaksanaan pendekatan projek terhadap Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) kanak-kanak prasekolah

<p>Tujuan kajian ini ialah untuk mengkaji pelaksanaan projek terhadap Kemahiran</p><p>Berfikir Aras Tinggi (KBAT) kanak-kanak prasekolah berdasarkan empat tahap</p><p>pemikiran kemahiran berfikir aras tinggi iaitu mengaplikasi, me...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nur Hidayah Shazira Mohd Shukor
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8894
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Tujuan kajian ini ialah untuk mengkaji pelaksanaan projek terhadap Kemahiran</p><p>Berfikir Aras Tinggi (KBAT) kanak-kanak prasekolah berdasarkan empat tahap</p><p>pemikiran kemahiran berfikir aras tinggi iaitu mengaplikasi, menganalisis, menilai dan</p><p>mencipta. Kajian ini dijalankan menggunakan kaedah persampelan bertujuan dalam</p><p>menentukan responden yang bersesuaian di mana seorang guru berserta 13 orang</p><p>kanak-kanak di sebuah prasekolah swasta di negeri Perak dipilih. Kajian kualitatif ini</p><p>menggunakan reka bentuk kajian kes. Data kajian diperoleh menerusi pemerhatian,</p><p>dokumen, temu bual terhadap peserta kajian. Data dianalisis menggunakan kaedah</p><p>analisis naratif dan analisis kandungan. Hasil kajian menunjukkan empat tahap</p><p>kemahiran berfikir aras tinggi iaitu mengaplikasi, menganalisis, menilai dan mencipta</p><p>dapat dilaksanakan kepada kanak-kanak melalui pelaksanaan pendekatan projek.</p><p>Dapatan kajian menunjukkan kanak-kanak dapat menggunakan pengetahuan sedia ada,</p><p>kemahiran yang diperolehi dan nilai dalam aktiviti yang berlainan bermula fasa pertama</p><p>sehingga fasa terakhir iaitu fasa kemuncak. Selain itu, dapatan kajian menunjukkan</p><p>pendekatan projek merupakan satu pendekatan mengintegrasikan kemahiran berfikir</p><p>aras tinggi kanak-kanak yang diperlihatkan daripada penggunaan Learning Journey,</p><p>teknik penyoalan, penggunaan bahan maujud dan penggunaan peta minda.</p><p>Kesimpulannya, pendekatan projek merupakan pencetus kepada kemahiran berfikir</p><p>aras tinggi kanak-kanak melalui aktiviti penerokaan dan penyiasatan kanak-kanak.</p><p>Cetusan idea daripada kanak-kanak dijadikan asas kepada penyiasatan yang dijalankan</p><p>secara inisiatif kanak-kanak sendiri. Implikasi kajian ini dapat menggalakkan semua</p><p>prasekolah kerajaan mahupun swasta menjalankan pendekatan projek agar kemahiran</p><p>berfikir aras tinggi ini dapat disemai pada peringkat awal kanak-kanak.</p>