Pembangunan dan kebolehgunaan kit daya apungan (Splash Boom Kit)
<p>Kajian ini bertujuan membangun dan menguji kebolehgunaan Splash Boom Kit, (SBK).</p><p>SBK ialah kit yang terdiri daripada perkakasan set eksperimen fizik yang dihasilkan</p><p>menggunakan bahan kitar semula berkos rendah yang...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9026 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini bertujuan membangun dan menguji kebolehgunaan Splash Boom Kit, (SBK).</p><p>SBK ialah kit yang terdiri daripada perkakasan set eksperimen fizik yang dihasilkan</p><p>menggunakan bahan kitar semula berkos rendah yang mudah didapati di persekitaran</p><p>serta dilengkapi dengan sebuah modul aktiviti bagi menjalankan eksperimen daya</p><p>apungan. Reka bentuk Kajian Pembangunan berpandukan Model ADDIE digunakan</p><p>dalam kajian ini. Populasi adalah pelajar tingkatan empat dan 92 sampel terpilih melalui</p><p>teknik sampel rawak bertujuan terhadap pelajar tingkatan 4. Keputusan kajian</p><p>menunjukkan bahawa berdasarkan persetujuan 3 orang pakar, SBK mempunyai</p><p>kesahan yang sangat baik (CVI 0.95). Di samping itu, peratus persetujuan skala Likert</p><p>5 yang dinilai juga menunjukkan keputusan tahap kebolehgunaan SBK adalah tinggi</p><p>berdasarkan dua konstruk iaitu kebolehgunaan set perkakasan (91.4%) (92.1%),</p><p>kebolehgunaan modul aktiviti (93.6%). Nilai pekali Alpha Cronbach yang diperolehi</p><p>pula adalah 0.949 bagi perkakasan SBK dan 0.900 bagi modul aktiviti SBK.</p><p>Kesimpulannya, kajian ini berjaya menghasilkan kit eksperimen daya apungan dengan</p><p>tahap kebolehgunaan yang sangat tinggi. Implikasinya, SBK adalah mudah digunakan</p><p>di mana-mana lokasi tidak terhad di makmal dapat membantu pelajar dan guru</p><p>mendalami konsep fizik bagi tajuk daya apungan dengan mengendalikan eksperimen</p><p>berbanding mempelajari secara teori sahaja.</p> |
---|