Kesan modul pembelajaran kendiri peta minda buzan (PMB) ke atas pencapaian pelajar Pendidikan Asas Vokasional (PAV)

<p>Kajian ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan modul pembelajaran kendiri PMB</p><p>ke atas pencapaian pelajar tingkatan satu Pendidikan Asas Vokasional (PAV). Kajian ini menggunakan</p><p>pendekatan kuantitatif, iaitu reka b...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Muhammad Asri Madmor
格式: thesis
語言:zsm
出版: 2018
主題:
在線閱讀:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9045
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
實物特徵
總結:<p>Kajian ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan modul pembelajaran kendiri PMB</p><p>ke atas pencapaian pelajar tingkatan satu Pendidikan Asas Vokasional (PAV). Kajian ini menggunakan</p><p>pendekatan kuantitatif, iaitu reka bentuk kuasi ekperimental ujian pra dan ujian pos. Kaedah</p><p>pensampelan rawak kluster digunakan bagi memilih sampel kajian. Respondan kajian terdiri daripada</p><p>47 orang pelajar kumpulan rawatan dan 41 orang pelajar kumpulan kawalan. Data pencapaian pelajar</p><p>dianalisis melalui pencapaian ujian pra dan ujian pos. Kaedah pengajaran dan pembelajaran secara</p><p>konvensional berasaskan modul digunakan oleh kumpulan kawalan, manakala Modul PMB-PAV digunakan</p><p>oleh kumpulan rawatan selama satu bulan. Data dikumpul melalui soal selidik, ujian pra dan ujian</p><p>pos. Kajian ini melalui beberapa peringkat iaitu pembinaan modul, persediaan modul dan penilaian</p><p>modul. Tahap penguasaan PMB dinilai dengan menggunakan Rubrik PMB. Dapatan kajian mendapati</p><p>peratusan tahap penguasaan kemahiran berfikir terutamanya kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT)</p><p>berada pada tahap yang rendah. Menerusi dapatan kajian ANCOVA iaitu [F(1,85), p < 0.005], MANCOVA</p><p>iaitu [F(1,82) = p < 0.005] dan MANOVA iaitu [F(1,92), p <</p><p>0.005] menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan terhadap pencapaian kumpulan rawatan</p><p>berbanding kumpulan kawalan. Selain itu, dapatan menunjukkan kesan positif iaitu (r = .890) ke atas</p><p>peningkatan tahap kemahiran berfikir bagi kumpulan rawatan. Kesimpulannya, pendekatan alternatif</p><p>pembelajaran menggunakan Modul PMB-PAV dapat meningkatkan pencapaian pelajar tingkatan satu PAV</p><p>yang lemah dalam penguasaan kemahiran berfikir terutama KBAT. Implikasi daripada kajian ini</p><p>menunjukkan bahawa dengan menggunakan pendekatan MPK PMB dapat meningkatkan tahap kemahiran</p><p>berfikir pelajar PAV seterusnya memberi peningkatan</p><p>ke atas pencapaian pelajar.</p><p></p>