Pendekatan pengajaran gaya bahasa perbandingan dalam pantun Iban

<p>Kajian ini bertujuan mengkaji pendekatan pengajaran yang berkesan untuk mengajar</p><p>gaya bahasa perbandingan dalam Pantun Iban iaitu puisi rakyat (Leka main) orang Iban.</p><p>Dalam Kajian ini pendekatan merujuk kepada segal...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Richard Litan
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9047
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan mengkaji pendekatan pengajaran yang berkesan untuk mengajar</p><p>gaya bahasa perbandingan dalam Pantun Iban iaitu puisi rakyat (Leka main) orang Iban.</p><p>Dalam Kajian ini pendekatan merujuk kepada segala strategi, kaedah dan teknik</p><p>pengajaran guru semasa proses pengajaran dan pembelajaran. Kajian ini memanfaatkan</p><p>Teori Pembelajaran Konstruktivisme dan Teori Stilistik untuk merungkai objektif</p><p>kajian. Teori Pembelajaran Konstrutivisme digunakan untuk menghuraikan pendekatan</p><p>pengajaran yang berkesan untuk mengajar gaya bahasa perbandingan dalam Pantun</p><p>Iban, manakala Teori Stilistik digunakan untuk memahami makna atau semantik gaya</p><p>bahasa perbandingan dalam pantun tersebut. Kajian ini melibatkan enam orang guru</p><p>yang mengajar Bahasa Iban di dua buah sekolah menengah di Daerah Julau, Sarawak.</p><p>Reka bentuk kajian kualitatif jenis kajian kes digunakan. Data kajian dikumpul</p><p>menggunakan kaedah lapangan iaitu protokol temu bual, pemerhatian dan analisis</p><p>dokumen. Kajian kepustakaan digunakan untuk membuat rujukan, perbandingan dan</p><p>mencari maklumat lanjut berkaitan dengan kajian. Semua data kajian diproses dan</p><p>dianalisis secara tematik menggunakan analisis deskriptif. Kesahan dan</p><p>kebolehpercayaan data kualitatif kajian ini boleh didapati serta dinilai melalui</p><p>triangulasi data, catatan nota lapangan, instrumen kajian dan pengesahan pakar. Secara</p><p>keseluruhannya, kajian ini telah berjaya menghasilkan dapatan yang positif berdasarkan</p><p>objektif kajian. Dapatan kajian menunjukkan lima jenis pantun Iban yang digunakan</p><p>oleh guru-guru dalam pengajaran Bahasa Iban di sekolah menengah ialah pantun</p><p>peransang, pantun puji, pantun sayau, pantun meri ngirup dan pantun serebana.</p><p>Dapatan kajian juga menunjukkan gaya bahasa perbandingan yang terdapat dalam</p><p>pantun Iban ialah metafora, personifikasi, simile, imejan, pleonasme atau tautologi,</p><p>alegori, perifrasis, antitesis, depersonifikasi dan prolepsis atau antisipasi. Implikasinya</p><p>ialah pendekatan pengajaran gaya bahasa perbandingan dalam pantun Iban</p><p>menggunakan gabungan teori konstruktivisme dan teori stilistik.</p>