Pembinaan model berstruktur pencapaian Matematik berasaskan transisi dengan penerapan orientasi pembelajaran Matematik (IR)

Kajian ini bertujuan membina model berstruktur pencapaian matematik berasaskan transisi dengan penerapan orientasi pembelajaran matematik. Kaedah kuantitatif digunakan dalam kajian ini. Data diperolehi daripada subjek kajian melalui instrumen penilaian transisi dan orientasi pembelajaran matematik....

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nor Hashimah Abu Bakar
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2016
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=914
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:914
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:9142020-02-27 Pembinaan model berstruktur pencapaian Matematik berasaskan transisi dengan penerapan orientasi pembelajaran Matematik (IR) 2016 Nor Hashimah Abu Bakar QA Mathematics Kajian ini bertujuan membina model berstruktur pencapaian matematik berasaskan transisi dengan penerapan orientasi pembelajaran matematik. Kaedah kuantitatif digunakan dalam kajian ini. Data diperolehi daripada subjek kajian melalui instrumen penilaian transisi dan orientasi pembelajaran matematik. Subjek kajian terdiri daripada 95 orang pelajar Persediaan Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PPISMP) major Pendidikan Matematik dari enam buah Institut Pendidikan Guru Malaysia yang dipilih melalui teknik pensampelan rawak ringkas. Analisis statistik melibatkan statistik deskriptif dan model persamaan berstruktur melalui kaedah kuasa dua terkecil separa digunakan dalam kajian ini. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat hubungan berstruktur yang signifikan antara pencapaian SPM dengan pencapaian matematik dan juga orientasi pembelajaran matematik dengan pencapaian matematik. Orientasi pembelajaran matematik juga bertindak sebagai pemboleh ubah perantara antara penyesuaian dengan pencapaian matematik. Selain daripada itu, model berstruktur juga menunjukkan bahawa pencapaian matematik pelajar dipengaruhi oleh faktor penyesuaian, orientasi pembelajaran matematik dan pencapaian SPM. Kesimpulannya, kajian berjaya membangun dan menguji kebagusan padanan model berstruktur pencapaian matematik berasaskan transisi dengan penerapan orientasi pembelajaran matematik. Kajian yang dilakukan memberi implikasi bahawa selain daripada teori pembelajaran, teori transisi memberikan perspektif yang berbeza kepada proses pembelajaran. Teori transisi yang meliputi aspek penyesuaian dan teori pembelajaran yang meliputi aspek bukan kognitif seperti orientasi pembelajaran merupakan pemboleh ubah indikator yang mempengaruhi pencapaian matematik pelajar. 2016 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=914 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=914 text zsm closedAccess Doctoral Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains dan Matematik N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic QA Mathematics
spellingShingle QA Mathematics
Nor Hashimah Abu Bakar
Pembinaan model berstruktur pencapaian Matematik berasaskan transisi dengan penerapan orientasi pembelajaran Matematik (IR)
description Kajian ini bertujuan membina model berstruktur pencapaian matematik berasaskan transisi dengan penerapan orientasi pembelajaran matematik. Kaedah kuantitatif digunakan dalam kajian ini. Data diperolehi daripada subjek kajian melalui instrumen penilaian transisi dan orientasi pembelajaran matematik. Subjek kajian terdiri daripada 95 orang pelajar Persediaan Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PPISMP) major Pendidikan Matematik dari enam buah Institut Pendidikan Guru Malaysia yang dipilih melalui teknik pensampelan rawak ringkas. Analisis statistik melibatkan statistik deskriptif dan model persamaan berstruktur melalui kaedah kuasa dua terkecil separa digunakan dalam kajian ini. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat hubungan berstruktur yang signifikan antara pencapaian SPM dengan pencapaian matematik dan juga orientasi pembelajaran matematik dengan pencapaian matematik. Orientasi pembelajaran matematik juga bertindak sebagai pemboleh ubah perantara antara penyesuaian dengan pencapaian matematik. Selain daripada itu, model berstruktur juga menunjukkan bahawa pencapaian matematik pelajar dipengaruhi oleh faktor penyesuaian, orientasi pembelajaran matematik dan pencapaian SPM. Kesimpulannya, kajian berjaya membangun dan menguji kebagusan padanan model berstruktur pencapaian matematik berasaskan transisi dengan penerapan orientasi pembelajaran matematik. Kajian yang dilakukan memberi implikasi bahawa selain daripada teori pembelajaran, teori transisi memberikan perspektif yang berbeza kepada proses pembelajaran. Teori transisi yang meliputi aspek penyesuaian dan teori pembelajaran yang meliputi aspek bukan kognitif seperti orientasi pembelajaran merupakan pemboleh ubah indikator yang mempengaruhi pencapaian matematik pelajar.
format thesis
qualification_name
qualification_level Doctorate
author Nor Hashimah Abu Bakar
author_facet Nor Hashimah Abu Bakar
author_sort Nor Hashimah Abu Bakar
title Pembinaan model berstruktur pencapaian Matematik berasaskan transisi dengan penerapan orientasi pembelajaran Matematik (IR)
title_short Pembinaan model berstruktur pencapaian Matematik berasaskan transisi dengan penerapan orientasi pembelajaran Matematik (IR)
title_full Pembinaan model berstruktur pencapaian Matematik berasaskan transisi dengan penerapan orientasi pembelajaran Matematik (IR)
title_fullStr Pembinaan model berstruktur pencapaian Matematik berasaskan transisi dengan penerapan orientasi pembelajaran Matematik (IR)
title_full_unstemmed Pembinaan model berstruktur pencapaian Matematik berasaskan transisi dengan penerapan orientasi pembelajaran Matematik (IR)
title_sort pembinaan model berstruktur pencapaian matematik berasaskan transisi dengan penerapan orientasi pembelajaran matematik (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains dan Matematik
publishDate 2016
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=914
_version_ 1747832927785320448