Kepelbagaian gaya pembelajaran pelajar tingkatan empat di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Matang 2, Kuching , Sarawak

<p>Kajian ini mengkaji kepelbagaian gaya pembelajaran pelajar-pelajar tingkatan empat di sebuah</p><p>sekolah. Kajian ini melibatkan seramai 92 orang responden di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama</p><p>Matang 2, Kuching, yang ter...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nursyuhada Bujang
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2015
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9165
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:9165
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic
spellingShingle
Nursyuhada Bujang
Kepelbagaian gaya pembelajaran pelajar tingkatan empat di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Matang 2, Kuching , Sarawak
description <p>Kajian ini mengkaji kepelbagaian gaya pembelajaran pelajar-pelajar tingkatan empat di sebuah</p><p>sekolah. Kajian ini melibatkan seramai 92 orang responden di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama</p><p>Matang 2, Kuching, yang terdiri daripada 34 orang lelaki dan 58 orang perempuan. Kajian ini</p><p>berbentuk deskriptif dan menggunakan instrument soal selidik deogan skala lima mata bagi mengukur</p><p>Gaya Pembelajaran Visual, Auditori, Kinestetik, Kecekatan Tangan, Bersendirian dan gaya</p><p>pembelajaran Berkumpulan. Dapatan kajian mendapati kategori Auditori (min 4.19, SP=0.69) adalah</p><p>gaya pembelajaran paling dominan diamalkan oleh responden kajian. Kategori yang kedua adalah</p><p>kategori kinestetik (min 4.13, SP=0.72), diikuti ketiga ialah kategori berkumpulan (min 4.05,</p><p>SP=0.92), keempat ialah kategori kecekatan tangan (3.95, SP=0.82), kelima kategori visual (3.89</p><p>SP=0.84) dan keenam oleh kategori bersendirian (3.59 SP=0.98). Disamping itu, dikemukakan juga</p><p>cadangan kajian untuk meningkatkan lagi keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.</p><p></p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Nursyuhada Bujang
author_facet Nursyuhada Bujang
author_sort Nursyuhada Bujang
title Kepelbagaian gaya pembelajaran pelajar tingkatan empat di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Matang 2, Kuching , Sarawak
title_short Kepelbagaian gaya pembelajaran pelajar tingkatan empat di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Matang 2, Kuching , Sarawak
title_full Kepelbagaian gaya pembelajaran pelajar tingkatan empat di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Matang 2, Kuching , Sarawak
title_fullStr Kepelbagaian gaya pembelajaran pelajar tingkatan empat di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Matang 2, Kuching , Sarawak
title_full_unstemmed Kepelbagaian gaya pembelajaran pelajar tingkatan empat di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Matang 2, Kuching , Sarawak
title_sort kepelbagaian gaya pembelajaran pelajar tingkatan empat di sekolah menengah kebangsaan agama matang 2, kuching , sarawak
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2015
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9165
_version_ 1776104597692088320
spelling oai:ir.upsi.edu.my:91652023-07-11 Kepelbagaian gaya pembelajaran pelajar tingkatan empat di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Matang 2, Kuching , Sarawak 2015 Nursyuhada Bujang <p>Kajian ini mengkaji kepelbagaian gaya pembelajaran pelajar-pelajar tingkatan empat di sebuah</p><p>sekolah. Kajian ini melibatkan seramai 92 orang responden di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama</p><p>Matang 2, Kuching, yang terdiri daripada 34 orang lelaki dan 58 orang perempuan. Kajian ini</p><p>berbentuk deskriptif dan menggunakan instrument soal selidik deogan skala lima mata bagi mengukur</p><p>Gaya Pembelajaran Visual, Auditori, Kinestetik, Kecekatan Tangan, Bersendirian dan gaya</p><p>pembelajaran Berkumpulan. Dapatan kajian mendapati kategori Auditori (min 4.19, SP=0.69) adalah</p><p>gaya pembelajaran paling dominan diamalkan oleh responden kajian. Kategori yang kedua adalah</p><p>kategori kinestetik (min 4.13, SP=0.72), diikuti ketiga ialah kategori berkumpulan (min 4.05,</p><p>SP=0.92), keempat ialah kategori kecekatan tangan (3.95, SP=0.82), kelima kategori visual (3.89</p><p>SP=0.84) dan keenam oleh kategori bersendirian (3.59 SP=0.98). Disamping itu, dikemukakan juga</p><p>cadangan kajian untuk meningkatkan lagi keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.</p><p></p> 2015 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9165 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9165 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia <p>Aishah Haji Panekutty (1999). Gaya Pembelajaran Dan Pencapaian Akademik Pelajar Tingkatan Empat</p><p>Sekolah Menengah Teknik Juasseh, Kuala Pilah, Negeri Sembilan, Darul Khusus. Tesis Sarjana. Fakulti</p><p>Pendidikan, Universiti Malaya Kuala Lumpur.</p><p></p><p>Ahmad Amimddin (1999). Faktor Yang Mempengaruhi Pencapaian Akademik Di Kalangan Pelajar Dewasa Yang</p><p>Meningkatkan Profesionalisme Di Universiti Teknologi Malaysia. University Teknologi Malaysia:</p><p>Laporan PMS. Tidak Diterbitkan.</p><p></p><p>Amir Hasan Dawi (2009). Sekolah Dan Masyarakat. Tanjung Malim: Quantum Books.</p><p></p><p>Aziz Nordin (1991). Ke Arah Pembentukan Pusat Perawatan Pembelajaran. Jabatan Pendidikan Sains Dan</p><p>Teknik, Fakulti Sains UTM, Skudai.</p><p></p><p>Baharin Abu (2000). Teaching Effectiveness and Staff Profesional Development Programmes in Hei in</p><p>Malaysia. Publish Doctoral Thesis, The University of Birmingham, UK.</p><p></p><p>Bass, G.M. dan Greay, W.T. (1996). Education Reseach Abstarcts. Accounting Education, (1),238-242.</p><p></p><p>Beech, H.R. Burn, L.E dan Sheffield, B.F (1982). A Behavior Approach To The Management OfStress.</p><p>United Kingdom: John Wiley and Sons.</p><p></p><p>Canfield, A.A (1977). Leaming Style Inventory Manual. Plymouth: Humanies Inc.</p><p></p><p>Cynthia, U.T. (1996). The way They Learn. Colorado: Focus on the Family.</p><p></p><p>Dr. Baharin Abu et al (2007). Kepelbagaian Gaya Pembelajaran Dan Kemahiran Belajar Pelajar</p><p>Universiti Di Fakulti Pendidikan UTM Johor. University Teknologi Malaysia.</p><p></p><p>Dunn, R. dan Dunn, K. (1978). Teaching Students Through Through Their Individual</p><p>Learning Styles :A Practicle Approach. Reston, Virginia: Reston Publishing.</p><p></p><p>Dunn, R dan Stevenson, J.M. (1997), Teaching Diverse College Students To Study A</p><p>Leaming Style Prescription: College Student Journal, 31(3): 333-339.</p><p></p><p>Ee Ah Meng (1989). Pendidikan Di Malaysia: Untuk Guru Pelatih. K. Lumpur: penerbitan Fajar Bakti.</p><p></p><p>Felder, RM. dan Silverman, L.K. (1988) learning and Teaching Style in engineering Education,</p><p>Engineering Education, 78,674-681.</p><p></p><p>Felder, RM. dan henriques, E.R (1995). Leaming and Teaching Style in Foreign and second Language</p><p>Education, Foreign Language Annals, 28(1), 21-21.</p><p></p><p>Godleski, E.S. (1984). Learning Style Compatahility of Engineering Students and Falcuty.</p><p>Proceedings Annual Frontiers In Education Conference, ASEE/IEEE, Philadelphia,362.</p><p></p><p>Hargreave, D.J. (1996). "How Undergraduate Student Learn". European Journal of Engineering</p><p>Education, 21(4), 425-434.</p><p></p><p>Honey, P. dan Mumford, A (1983). Using Your Leaming Styles. Maidenhead: peter Honey.</p><p></p><p>Honey, P. dan Mumford, A (1992). The Manual of Leaming Style. (2 ed.), United Kingdom: peter</p><p>Honey.</p><p></p><p>Ishak Haron dan Koh, B.B. (1988). Asas-asas Dalam Amalan Pedagogi. Utusan Publication &</p><p>Distributors Sdn. Bhd.</p><p></p><p>Kamaruddin Haji Kachar (1984). Beberapa Kelemahan Pe/ajar Bumiputera Di Peringkat Sijil Pelajaran</p><p>Tinggi Malaysia. Universiti Pertanian Malaysia.</p><p></p><p>Kamaruddin Haji Kachar (1989). Pendidikan Dan Ma.\yarakat. Kuala Lumpur: Teks Publishing Sdn. Bhd.</p><p></p><p>Kamsani Md Saad (2012). Hubungan Gaya Pembe/ajaran Dengan Pencapaian Pelajar Dalam Mata Pelajaran</p><p>Bahasa Arab Komunikasi Di Maktah Mahmud, Alor Setar, Kedah. University Utara Malaysia.</p><p></p><p>Klavas, A. (1994). Learning Style Programe Boots Achievement And Test Scores.</p><p>Clearing House. Vol. 67 (3): 149.</p><p></p><p>Kolb, D.A. (1984), Experimential Leaming: Experience As The Source Of Leaming And Development. New</p><p>Jersey: Prentice Hall, Inc., Eaglewood Cliffs</p><p></p><p>Maslin Sulaiman (2002). Masalah Yang Dihadapi O/eh Tenaga Pengajar Atau Guru Teknikal Bukan</p><p>Siswazah Terhadap Profesion Perguruan Di Sekolah Menengah Teknik Di Negeri Selangor.</p><p>Universiti Teknologi Malaysia: Laporan PSM. Tidak diterbitkan.</p><p></p><p>Mcgowan, B.W. (1998). An Investigation Of Student And Faculty Leaming Style Congruency And Academic</p><p>Achievement In An Undergraduate Industrial Technology Program (African -American). Disertasi Ph.D</p><p>Mississipi State University. Dissertation Abstracts International 58 (12): 4555A.</p><p></p><p>Meor Ibrahim Kamaruddin, Assaadah Mohamad (2011). Kajian Gaya Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar</p><p>UTM. Unjversiti Teknologi Malaysia.</p><p></p><p>Mercer, C.D. dan Mercer A.R (1998). Teaching Student with Learning Problem,</p><p>(5 ed.), New Jersey: U.S.A prentice-Hall, Inc.</p><p></p><p>Mohd Arif Abdul Rani (1995). Masalah Utama Yang Dihadapi Oleh Pelajar Tahun Tiga Sarjana Muda</p><p>Teknologi Serta Pendidikan Di Universiti Teknologi Malaysia. Universiti Teknologi Malaysia: Laporan</p><p>PSM. Tidak diterbitkan.</p><p></p><p>Mohd Daud Hamzah (1990). Emosi Dalam Pembelajaran. K. Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p></p><p>Mohd Majid Konting (1994). kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur.</p><p>Dewan Bahasa Dan Pustaka, Kementerian Pendidikan Malaysia.</p><p></p><p>Mohd Najib Abdul Ghaffar (1999). Penyelidikan Pendidikan. Skudai: Penerbit Universiti Teknologi</p><p>Malaysia.</p><p></p><p>Oxford, R., Ehrman, M. dan Lavine, R. (1991). Style Wars: Teacher-Student Style Conflicts in the</p><p>Language Classroom. In Magnam, S. (ed). Challenges in the 1990's for Collage Foreign Language</p><p>Programes. Boston: Heinle and Heinle.</p><p></p><p>Rahil Mahyuddin, Abdul Majid Mohd Isa, Zaidatul Akmaliah Lopie Pihie (1995).</p><p>Asas Pendidikan II: Psikologi Dalam Bilik Darjah. Malaysia: Longman.</p><p></p><p>Richardson, A.G. & Fergus, E. (1993). Learning Style and Ability Grouping In The High School</p><p>System: Some Carribean Findings. Educational Research 35 (1):69-74.</p><p></p><p></p><p>Sadler-Smith. E. (1996). Approacher To Studying: Age, Gender and Academic Performance. Educational</p><p>Studies 22 (3): 367-379.</p><p></p><p>Santhi Suppiah (1998). Satu Tinjauan Terhadap Perbandingan Strategi Belajar Bagi Pelajar-Pelajar</p><p>Aliran Sains Tingkatan Empat Seka/ah Menengah (P) Methodish Kuala Lumpur. Universiti Teknolog</p><p>Malaysia: Laporan PSM. Tidak diterbitkan.</p><p></p><p>Sarena Binti Abdul Karim (2003). Hubungan Gaya Pembelajaran Dengan Pencapai Akademik Pe/ajar</p><p>Tingkatan empat Di Dua Buah Sekolah Di Negeri Sembilan. Universiti Teknologi Malaysia: Laporan PSM.</p><p>Tidak diterbitkan.</p><p></p><p>Sharifah Alwiah Alsagoff (1983). Ilmu Pendidikan Dan Pedagogi. Kuala Lumpur: Longman Malaysia Sdn.</p><p>Bhd.</p><p></p><p>Sharifah Alwiah Alsogoff (1987). Psikologi Pendidikan II. Kuala Lumpur: Longman Malaysia Sdn. Bhd.</p><p></p><p>Smith, L.H. dan Renzulli, J.S. (1984). Learning Style Preferences: A Practical Approach For</p><p>Classroom Teachers. Theory in Practice, 23, 144-150.</p><p></p><p>Sulaiman Masri (I 996). Pelajar Cemerlang. Kuala Lumpur: utusan Publications and Distributors Sdn.</p><p>Bhd.</p><p></p><p>Sulaiman Ngah Razali (1996). Analisis Data Dalam Penyelidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan</p><p>Pustaka.</p><p></p><p>Tajul Ariffin Nordin (1993). Pendidikan Suatu Pemikiran semula. Kuala Lumpur:</p><p>Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p></p><p>Taylor, B.M. dan Maruyagama, G. (1990). Time Spend Reading And Reading Groth.</p><p>American Educational Researsh Journal. Vol. 5(3):351-362.</p><p></p><p>Watskin, D. (1982). Factors Influencing The Study Method Of Australia Tertiary Students. Higher</p><p>Education. Vol. 11, 369-380.</p><p></p><p>Wiersma, W. (2005). A Study of Collaborative Leaming Style and Team Learning Performance. Emerald</p><p>Group Publishing Limited.</p><p></p><p>Wiley, D.E. dan Hamischfeger, A. (1974). Explosion Of A Myth: Quality Of School</p><p>And Exposure To Instruction. Educational Reseacher, 7-12.</p><p></p><p></p>