Keberkesanan sistem pengurusan pembelajaran ExeLearn di dalam pembelajaran Geografi

<p>Persekitaran pembelajaran berasaskan penggunaan sistem pengurusan pembelajaran</p><p>masih baru diperkatakan di negara ini. Walaupun telah ada usaha untuk melaksanakan pengajaran dan</p><p>pembelajaran dengan menggunakan kaedah...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ghazali Abdul Hamid
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9174
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Persekitaran pembelajaran berasaskan penggunaan sistem pengurusan pembelajaran</p><p>masih baru diperkatakan di negara ini. Walaupun telah ada usaha untuk melaksanakan pengajaran dan</p><p>pembelajaran dengan menggunakan kaedah tersebut, tetapi masih belum ada sistem pengurusan</p><p>pembelajaran yang benar-benar mantap untuk dilaksanakan di sekolah di negara ini. Sistem</p><p>ExeLearn merupakan sistem pengurusan pembelajaran berasaskan web yang dibangunkan dan direka bentuk</p><p>oleh pengkaji agar menepati aspek isi kandungan pelajaran dan aspek pedagogi di samping memupuk</p><p>pembelajaran secara konstruktivisme. Kajian ini menggunakan reka bentuk eksperimen kuasi dengan</p><p>ujian pra dan ujian pasca. Kajian dijalankan terhadap dua kumpulan murid tingkatan dua di dalam</p><p>mata pelajaran Geografi, iaitu satu kumpulan belajar dengan menggunakan sistem ExeLearn, manakala</p><p>satu kumpulan lagi belajar dengan menggunakan kaedah tradisional. Kajian bertujuan menilai</p><p>keberkesanan penggunaan sistem ExeLearn di dalam pengajaran dan pembelajaran. Keberkesanan</p><p>pengajaran dan pembelajaran diukur dari sudut pencapaian akademik dan sikap murid. Selain itu,</p><p>penerimaan murid terhadap reka bentuk multimedia dan reka bentuk instruksional sistem ExeLearn juga</p><p>dinilai. Keputusan ujian ANCOVA menunjukkan bahawa penggunaan sistem pengurusan pembelajaran</p><p>ExeLearn telah menunjukkan peningkatan pencapaian akademik murid yang signifikan berbanding</p><p>dengan pencapaian akademik murid yang menggunakan kaedah pengajaran dan pembelajaran secara</p><p>tradisional. Keputusan juga menunjukkan bahawa murid yang mengikuti pengajaran dan pembelajaran</p><p>dengan menggunakan sistem ExeLearn menunjukkan sikap yang positif terhadap penggunaan sistem</p><p>berkenaan. Mereka juga menunjukkan maklum balas penilaian yang baik terhadap reka bentuk multimedia</p><p>dan reka bentuk instruksional sistem ExeLearn ini. Berdasarkan kepada kajian ini, pengkaji</p><p>mencadangkan agar dibuat kajian lanjutan yang dikhususkan bagi mengukur atau menilai strategi</p><p>pembelajaran yang disarankan di dalam kajian ini iaitu pembelajaran</p><p>terarah kendiri, pembelajaran akses kendiri, dan pembelajaran kadar kendiri.</p><p></p>