Persepsi dan tahap pengetahuan guru di Perak mengenai pendidikan alam sekitar

<p>Kajian tinjauan ini dijalankan di sekolah menengah di daerah Hilir Perak. Responden adalah guru</p><p>dari dua puluh buah sekolah menengah kebangsaan di daerah Hilir Perak bagi memudahkan pengumpulan</p><p>data. Borang soal sel...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Aniza Jamaluddin
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2012
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9190
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian tinjauan ini dijalankan di sekolah menengah di daerah Hilir Perak. Responden adalah guru</p><p>dari dua puluh buah sekolah menengah kebangsaan di daerah Hilir Perak bagi memudahkan pengumpulan</p><p>data. Borang soal selidik digunakan sebagai instrumen utama dalam kajian ini. Data dianalisis</p><p>menggunkan perisian SPSS 12.0. Objektif kajian yang pertama adalah mengenal pasti persepsi guru</p><p>terhadap pendidikan alam sekitar. Hasil kajian menunjukkan guru mempunyai persepsi yang baik</p><p>terhadap pendidikan alam sekitar dengan min keseluruhan 3.3. Objektif kajian yang kedua ialah</p><p>mengenal pasti tahap pengetahuan pendidikan alam sekitar di kalangan guru. Dapatan kajian</p><p>menunjukkan 62% guru mempunyai tahap pengetahuan yang baik dalam pendidikan alam sekitar. Objektif</p><p>kajian yang ketiga ialah mengenal pasti kekangan-kekangan dalam melaksanakan pendidikan alam</p><p>sekitar. Hasil dapatan menunjukkan tiada kekangan yang dihadapi oleh guru dalam menjalankan</p><p>pendidikan alam sekitar di sekolah menengah. Keputusan kajian (r = 0.028, p>0.05) menunjukkan tiada</p><p>korelasi antara pemboleh ubah persepsi dengan tahap pengetahuan guru terhadap pendidikan alam</p><p>sekitar. Keputusan kajian (r = 0.029, p>0.05) menunjukkan tiada korelasi antara pemboleh ubah</p><p>antara persepsi guru terhadap pendidikan alam sekitar dengan kekangan guru dalam</p><p>melaksanakan pendidikan alam sekitar. Keputusan kajian (r = 0.142, p>0.05) menunjukkan</p><p>tiada korelasi antara pemboleh ubah antara tahap pengetahuan guru terhadap pendidikan alam sekitar</p><p>dengan kekangan guru dalam melaksanakan pendidikan</p><p>alam sekitar</p><p></p>