Orentasi matlamat dan tahap kebimbangan pelajar semasa aktiviti flying fox pendidikan luar

<p>Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk menentukan perbezaan di antara tahap kebimbangan</p><p>seketika bagi somantik, kognitif dan keyakinan diri di kalangan pelajar pelajar semasa melakukan</p><p>aktviti 'flying fox�...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Shafri Khan@Roy Jabar Khan
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2007
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9193
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk menentukan perbezaan di antara tahap kebimbangan</p><p>seketika bagi somantik, kognitif dan keyakinan diri di kalangan pelajar pelajar semasa melakukan</p><p>aktviti 'flying fox' dan juga ingin melihat perkaitan yang terdapat di antara motif penglibatan</p><p>pelajar dalam aktiviti pendidikan luar dengan tahap keyakinan diri pelajar.</p><p>Responden seramai 35 orang telah terpilih di kalangan pelajar-pelajar lelaki dan</p><p>perempuan yang mewakili unit-unit beruniform masing-masing. Soal selidik yang mengandungi tiga</p><p>bahagian iaitu bahagian B dan C, yang mana Bahagian A mengandungi 7 item mengenai butir diri</p><p>pelajar dan maklumat umum mengenai aktiviti pendidikan luar. Bahagian B pula adalah soal selidik</p><p>yang mengukur tahap kebimbangan pelajar yang melakukan aktiviti 'flying fox' dan Bahagian C terdiri</p><p>daripada 30 item soalan yang mengukur motif seseorang pelajar itu mengikuti aktiviti pendidikan</p><p>luar. Soal selidik ini diedar kepada responden sepuluh minit sebelum jurulatih pusat ko</p><p>menerangkan bagaimana aktiviti 'flying fox' ini dijalankan.</p><p>Hasil daripada kajian mendapati, motif penglibatan pelajar lelaki dan perempuan dalam aktiviti</p><p>'flying fox' lebih berorientasikan motivasi ekstrinsik dengan status mendahului kemahiran. Manakala</p><p>tahap kebimbangan somatik dan kognitif bagi pelajar perempuan lebih tinggi berbanding pelajar</p><p>lelaki. Bagi tahap keyakinan diri pelajar lelaki lebih tinggi daripada pelajar perempuan dan yang</p><p>terakhir, tidak terdapat perlcaitan yang signifikan di antara motif dengan tahap keyakinan diri</p><p>pelajar lelaki yang bersaing tetapi menunjukkan hubungan positifyang rendah di kalangan pelajar</p><p>perempuan.</p><p></p>