Faktor yang mempengaruhi penglibatan pelajar tingkatan 4 dalam pendidikan jasmani di SMK Sebuyau

<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti faktor yang mempengaruhi penglibatan dalam pendidikan</p><p>jasmani di Sekolah Menengah Sebuyau Sarawak. Subjek kajian</p><p>pelajar terdiri daripada 180 orang pelajar tingkatan 4 SMK Se...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Abu Bakar Tasah
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2007
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9200
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti faktor yang mempengaruhi penglibatan dalam pendidikan</p><p>jasmani di Sekolah Menengah Sebuyau Sarawak. Subjek kajian</p><p>pelajar terdiri daripada 180 orang pelajar tingkatan 4 SMK Sebuyau Sarawak. Untuk mengukur pembolehubah,</p><p>soal selidik yang berstruktur dengan menggunakan skala likert lima mata telah digunakan. Taburan</p><p>kekerapan dan min digunakan dalam analisis diskriptif dan inferensi (ujian - t dan Korelasi</p><p>Pearson). Hasil kajian menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara penglibatan</p><p>pelajar dalam pendidkan jasmani dengan faktor jantina dan aliran. Terdapat hubungan positif yang</p><p>sederhana (r= .620) antara faktor intrapersonal dan kokurikulwn dalam mempengaruhi penglibatan</p><p>pelajar. Dapatan kajian ini juga menunjukkan tahap penglibatan pelajar secara keseluruhan</p><p>dalam pendidikan jasmani adalah tinggi. Antara cadangan kajian ini adalah agar pihak</p><p>pengurusan terns memberi sokongan kepada para pelajar melibatkan diri semasa matapelajaran</p><p>pendidikan jasmani dan aktiviti kokurikulum. Aktiviti kokurikulum sepatutnya dilaksanakan</p><p>mengikut aktiviti yang dirancang dalam pendidikan jasmani, supaya kita dapat memperolehi faedah</p><p>yang maksimum.</p><p></p>