Faktor yang mempengaruhi penglibatan pelajar tingkatan 4 dalam pendidikan jasmani di SMK Sebuyau

<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti faktor yang mempengaruhi penglibatan dalam pendidikan</p><p>jasmani di Sekolah Menengah Sebuyau Sarawak. Subjek kajian</p><p>pelajar terdiri daripada 180 orang pelajar tingkatan 4 SMK Se...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Abu Bakar Tasah
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2007
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9200
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:9200
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic
spellingShingle
Abu Bakar Tasah
Faktor yang mempengaruhi penglibatan pelajar tingkatan 4 dalam pendidikan jasmani di SMK Sebuyau
description <p>Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti faktor yang mempengaruhi penglibatan dalam pendidikan</p><p>jasmani di Sekolah Menengah Sebuyau Sarawak. Subjek kajian</p><p>pelajar terdiri daripada 180 orang pelajar tingkatan 4 SMK Sebuyau Sarawak. Untuk mengukur pembolehubah,</p><p>soal selidik yang berstruktur dengan menggunakan skala likert lima mata telah digunakan. Taburan</p><p>kekerapan dan min digunakan dalam analisis diskriptif dan inferensi (ujian - t dan Korelasi</p><p>Pearson). Hasil kajian menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara penglibatan</p><p>pelajar dalam pendidkan jasmani dengan faktor jantina dan aliran. Terdapat hubungan positif yang</p><p>sederhana (r= .620) antara faktor intrapersonal dan kokurikulwn dalam mempengaruhi penglibatan</p><p>pelajar. Dapatan kajian ini juga menunjukkan tahap penglibatan pelajar secara keseluruhan</p><p>dalam pendidikan jasmani adalah tinggi. Antara cadangan kajian ini adalah agar pihak</p><p>pengurusan terns memberi sokongan kepada para pelajar melibatkan diri semasa matapelajaran</p><p>pendidikan jasmani dan aktiviti kokurikulum. Aktiviti kokurikulum sepatutnya dilaksanakan</p><p>mengikut aktiviti yang dirancang dalam pendidikan jasmani, supaya kita dapat memperolehi faedah</p><p>yang maksimum.</p><p></p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Abu Bakar Tasah
author_facet Abu Bakar Tasah
author_sort Abu Bakar Tasah
title Faktor yang mempengaruhi penglibatan pelajar tingkatan 4 dalam pendidikan jasmani di SMK Sebuyau
title_short Faktor yang mempengaruhi penglibatan pelajar tingkatan 4 dalam pendidikan jasmani di SMK Sebuyau
title_full Faktor yang mempengaruhi penglibatan pelajar tingkatan 4 dalam pendidikan jasmani di SMK Sebuyau
title_fullStr Faktor yang mempengaruhi penglibatan pelajar tingkatan 4 dalam pendidikan jasmani di SMK Sebuyau
title_full_unstemmed Faktor yang mempengaruhi penglibatan pelajar tingkatan 4 dalam pendidikan jasmani di SMK Sebuyau
title_sort faktor yang mempengaruhi penglibatan pelajar tingkatan 4 dalam pendidikan jasmani di smk sebuyau
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains Sukan dan Kejurulatihan
publishDate 2007
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9200
_version_ 1776104604588572672
spelling oai:ir.upsi.edu.my:92002023-07-13 Faktor yang mempengaruhi penglibatan pelajar tingkatan 4 dalam pendidikan jasmani di SMK Sebuyau 2007 Abu Bakar Tasah <p>Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti faktor yang mempengaruhi penglibatan dalam pendidikan</p><p>jasmani di Sekolah Menengah Sebuyau Sarawak. Subjek kajian</p><p>pelajar terdiri daripada 180 orang pelajar tingkatan 4 SMK Sebuyau Sarawak. Untuk mengukur pembolehubah,</p><p>soal selidik yang berstruktur dengan menggunakan skala likert lima mata telah digunakan. Taburan</p><p>kekerapan dan min digunakan dalam analisis diskriptif dan inferensi (ujian - t dan Korelasi</p><p>Pearson). Hasil kajian menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara penglibatan</p><p>pelajar dalam pendidkan jasmani dengan faktor jantina dan aliran. Terdapat hubungan positif yang</p><p>sederhana (r= .620) antara faktor intrapersonal dan kokurikulwn dalam mempengaruhi penglibatan</p><p>pelajar. Dapatan kajian ini juga menunjukkan tahap penglibatan pelajar secara keseluruhan</p><p>dalam pendidikan jasmani adalah tinggi. Antara cadangan kajian ini adalah agar pihak</p><p>pengurusan terns memberi sokongan kepada para pelajar melibatkan diri semasa matapelajaran</p><p>pendidikan jasmani dan aktiviti kokurikulum. Aktiviti kokurikulum sepatutnya dilaksanakan</p><p>mengikut aktiviti yang dirancang dalam pendidikan jasmani, supaya kita dapat memperolehi faedah</p><p>yang maksimum.</p><p></p> 2007 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9200 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9200 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains Sukan dan Kejurulatihan <p>Abdul Malek b. Abd Rahman. (2001). Faktor-faktor yang menarik minat pelajar pelajar perempuan</p><p>sekolah menengah terhadap pendidikan jasmani: Satu tinjauan di Sekolah Menengah Kebangsaan Sungai.</p><p>Latihan Ilmiah yang tidak diterbitkan, Selangor : Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Abdul Rahim Md Nor. (1999). Kaedah menganalisis data berkomputer. Selangor: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.</p><p></p><p>Abig.il, J. (1984). Girls and phycical education. New Zealand Journal APHERR Vol. 17,No 1, 17-20.</p><p></p><p>Ahmad Hashim. (2004). Pengulcuran kecergasan motor. Perak: Quantum Books.</p><p></p><p>Ariza bt. Mohd. Ariffin. (1990). Satu kajian perbandingan sikap di antara pelajar lelaki dan</p><p>pelajar perempuan terhadap mata pelajaran pendidikan jasmani, Latihan ilmiah yang tidak</p><p>diterbitkan. Selangor: Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Azizah Nordin. (1990). Kokurikulum dan sumbangannya terhadap individu secara menyeluruh, Jurnal</p><p>Pendidikan Guru Kementerian Pendidikan Malaysia,Bil .7:1991.</p><p></p><p>Blair, S.N. Kohl, H. W. & Barlow, C. E. (1993). Physical activity, physical fitness and all-cause</p><p>mortality in women: do women need to be active? Journal of the American College ofNutrition. 12, 368-371.</p><p></p><p>Crawford, D. & Godbey, G. (1987). Reconceptualizing barriers to family recreation.</p><p>Leisure Sciences, 9, 119-127.</p><p></p><p>Crawford, D., Jackson, E. & Godbey, G. (1991). A hierarchial model of leisure constraints. Leisure</p><p>Sciences, 13, 309-320.</p><p></p><p>Chong Oi Wui. (2001). Satu kajian mengenai hubungan di antara penglibatan pelajar dalam aktiviti</p><p>sukan dengan status pencapaian akademik, Latihan ilmiah yang tidak diterbitkan. Selangor:</p><p>Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Cox, R.C. (2002). Sport psychology: Concepts and applications. New York: McGraw Hill Companies.</p><p></p><p>Duda, J,. & Allison, M. 1990. Cross-cultural analysis in exercise and sport psychology: A</p><p>void in the field Jurnal ofsport and Exercise Psychology, 12, 114-131.</p><p></p><p>Duncan, D.J. ( 1978 ). Leisure types: Analysis of leisure profiles. Journal of Leisure</p><p>Research, 10(2): 113-125.</p><p></p><p>Fasting, K. (1987). Sport and women's cultures. Women's studies international forum,</p><p>10(4), 361-368.</p><p></p><p>Grant, C. H. B. (1995). A Basic Title ix Presentation. Title ix and gender equity ( on-line)</p><p>Available : http://bailwick.lib.uiawa.edu/ge/present.html.</p><p></p><p>Haji Zainal Abidin Safawan. (1995). Kamus besar bahasa melayu utusan. Kuala Lumpur Utusan</p><p>Publications & Distributors Sdn. Bhd.</p><p></p><p>Hollender, J.W. ( 1977 ). Motivitional dimensions of the camping experience. Journal of Leisure</p><p>Research, 9(2): 133-141</p><p></p><p>Jackson, E.L. ( 1991). Leisure contraints/Constrained leisure: special issue introduction.</p><p>Jurnal of Leisure research, 23(4): 279-285.</p><p></p><p>Kamus Dewan. (2000). Edisi ke 3. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p></p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia (1985). Buku Panduan Pengurusan Gerak Kerja</p><p>Kokurikulum Sekolah Menengah. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p></p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia (1990). Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa</p><p>dan Pustaka.</p><p></p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia (1998). Sukatan PelajaranPpendidikan Jasmani.</p><p>Kuala Lumpur : Jabatan Penerbitan Negara.</p><p></p><p>Laporan Jawatankuasa Kabinet Mengkaji Pelaksanaan Dasar Pelajaran, (1979). Kuala Lumpur :</p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia</p><p></p><p>Lensky, H. (1998). Measured time: women, sport and leisure. Leisure studies. 1, 233-240.</p><p></p><p>Lewko, J.H,. & Ewing M.E. (1979). Sex differences and parental influence in sport involvement of</p><p>children:. Paper Presental The International Corgressin Physical Education. Kanada.</p><p></p><p>Mohd Hashim Osman. (2000, Januari). Penghayatan Kembali Falsafah Pendidikan Negara. Dewan Budaya, 48-49.</p><p></p><p>Mohamad Najib Abdul Ghafar. (1999). Penyelidikan pendidikan. Universiti Teknologi Malaysia, Johor.</p><p></p><p>Mohd. Majid Konting. (2000). Kaedah penyelidikan pendidikan. Kuala Lwnpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p></p><p>Mohd. Nawi Ab Rahman (1998). Kaedah statistik. Selangor: Penerbit Universiti Putra Malaysia.</p><p></p><p>Olive, 1. ( 1994 ). Sit on the sidelines and watch the boys play: Sex differentiation in physical</p><p>education. Longman/ Schools Council 1984.</p><p></p><p>Pusat Perkembangan Kurikulum Kementerian Pendidikan Malaysia (1989). Rancangan Kurikulum Baru</p><p>Sekolah Menengah. Kuala Lumpur.</p><p></p><p>Sabariah Md Yusuf. (1955). Penghargaan kendiri dan pencapaian akademik: Kajian di kalangan wanita.</p><p>Latihan Ilmiah yang tidak diterbitkan, Selangor: Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Tuan Soh Tuan Ismail. (1999). Kokurikulwn dari perspektif falsafah pendidikan negara Dalam</p><p>Prosiding Jsu-lsu Pendidikan Negara Fakulti Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia. Bangi:</p><p>Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Vescio, J.A. Taylor, T,. & Toohey L.(1999). An Exploration of Sports Participation by Girls From</p><p>Non-English Speaking Backgrounds. The Acher Healthy Lifeestyles Journal 46 ( 2/3): 14-18.</p><p></p><p>Vasudevan, T. A. (1991). Kegiatan Kokurikulum, Penyeliaan dan Pentadbiran. Kuala Lumpur: Fajar</p><p>Bakti Sdn. Bhd.</p><p></p><p>Wee Eng Hoe. (1966). Gerak kerja kokurikulum: sukan. Kuala Lumpur; Fajar Bakti Sdn.Bhd.</p><p></p><p>Yeah Sook Eng. (2001). Faktor-faktor mempengaruhi penglibatan pelajar dalam aktiviti sukan di dua</p><p>buah sekolah di Daerah Kulim, Kedah. Latihan ilmiah ini tidak diterbitkan, Selangor. Universiti Kebangsaan Malaysia</p><p></p><p>Yusoff Ismail. (1988). Kegiatan kokurikulum sukan : Satu pendekatan mengurus. Ipoh : Pustaka Minda.</p><p></p><p>Yusuff Ismail. (1992). Strategi pengajaran pendidikan jasmani dan kesihatan KBSM.</p><p>Kuala Lumpur: Penerbitan Fajar Bakti Sdn. Bhd.</p><p></p><p>Zabedah Abd Razak. (1993). Penglibatan wanita dalam sukan menurut islam. Latihan ilmiah yang tidak</p><p>diterbitkan, Selangor: Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Zuhaimi Ismail & Wan Aini Wan Ibrahim. (1994). Statistik, Masalah dan Penyelesaian.</p><p>Johor : Unit Penerbitan Akademik, UTM.</p><p></p>