Nilai kemanusiaan dalam kumpulan cerpen Tamarai Ilaikal

<p>Kajian ini bertujuan untuk menjelaskan nilai kemanusiaan dalam kumpulan cerpen</p><p>Tmarai Ilaika. Kajian ini mempunyai tiga objektif iaitu, mengenal pasti nilai-nilai</p><p>kemanusiaan, menganalisis nilai-nilai kemanusiaan da...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Veno Supaya
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9207
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk menjelaskan nilai kemanusiaan dalam kumpulan cerpen</p><p>Tmarai Ilaika. Kajian ini mempunyai tiga objektif iaitu, mengenal pasti nilai-nilai</p><p>kemanusiaan, menganalisis nilai-nilai kemanusiaan dan menjelaskan unsur-unsur</p><p>pengajaran yang terkandung dalam kumpulan cerpen tersebut. Kajian ini</p><p>mengaplikasi teori Aam yang digagaskan oleh Tiruvalluvar. Pendekatan kualitatif</p><p>berbentuk deskriptif telah digunakan dalam kajian ini. Kaedah kajian yang digunakan</p><p>dalam kajian ini ialah berbentuk kaedah keperpustakaan. Analisis deskriptif</p><p>memberikan gambaran mengenai nilai kemanusiaan dalam kumpulan cerpen Tmarai</p><p>Ilaika mengikut perspektif teori Aam. Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa</p><p>terdapat 19 nilai kemanusiaan mengikut perspektif teori Aam dalam kumpulan</p><p>cerpen Tmarai Ilaika. Kajian ini membuktikan bahawa 19 nilai kemanusiaan</p><p>tersebut dapat membantu dalam menganalisis sebuah kumpulan cerpen. Melalui</p><p>kajian ini penyelidik dapat menyimpulkan bahawa kumpulan cerpen Tmarai Ilaika</p><p>merupakan sebuah karya yang kaya dengan nilai-nilai kemanusiaan. Kesimpulannya,</p><p>kajian ini telah menunjukkan bahawa kumpulan cerpen Tmarai Ilaika karya Paavai</p><p>mampu memberi kesan dalam pembentukan akhlak manusia. Implikasi kajian ini</p><p>adalah membantu pembaca untuk memahami dan mengaplikasikan nilai-nilai</p><p>kemanusiaan dalam kehidupan seharian serta bakal penyelidik dapat menggunakan</p><p>kajian ini sebagai sumber rujukan.</p>