Nilai kemanusiaan dalam kumpulan cerpen Tamarai Ilaikal
<p>Kajian ini bertujuan untuk menjelaskan nilai kemanusiaan dalam kumpulan cerpen</p><p>Tmarai Ilaika. Kajian ini mempunyai tiga objektif iaitu, mengenal pasti nilai-nilai</p><p>kemanusiaan, menganalisis nilai-nilai kemanusiaan da...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9207 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:9207 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
PL Languages and literatures of Eastern Asia Africa Oceania |
spellingShingle |
PL Languages and literatures of Eastern Asia Africa Oceania Veno Supaya Nilai kemanusiaan dalam kumpulan cerpen Tamarai Ilaikal |
description |
<p>Kajian ini bertujuan untuk menjelaskan nilai kemanusiaan dalam kumpulan cerpen</p><p>Tmarai Ilaika. Kajian ini mempunyai tiga objektif iaitu, mengenal pasti nilai-nilai</p><p>kemanusiaan, menganalisis nilai-nilai kemanusiaan dan menjelaskan unsur-unsur</p><p>pengajaran yang terkandung dalam kumpulan cerpen tersebut. Kajian ini</p><p>mengaplikasi teori Aam yang digagaskan oleh Tiruvalluvar. Pendekatan kualitatif</p><p>berbentuk deskriptif telah digunakan dalam kajian ini. Kaedah kajian yang digunakan</p><p>dalam kajian ini ialah berbentuk kaedah keperpustakaan. Analisis deskriptif</p><p>memberikan gambaran mengenai nilai kemanusiaan dalam kumpulan cerpen Tmarai</p><p>Ilaika mengikut perspektif teori Aam. Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa</p><p>terdapat 19 nilai kemanusiaan mengikut perspektif teori Aam dalam kumpulan</p><p>cerpen Tmarai Ilaika. Kajian ini membuktikan bahawa 19 nilai kemanusiaan</p><p>tersebut dapat membantu dalam menganalisis sebuah kumpulan cerpen. Melalui</p><p>kajian ini penyelidik dapat menyimpulkan bahawa kumpulan cerpen Tmarai Ilaika</p><p>merupakan sebuah karya yang kaya dengan nilai-nilai kemanusiaan. Kesimpulannya,</p><p>kajian ini telah menunjukkan bahawa kumpulan cerpen Tmarai Ilaika karya Paavai</p><p>mampu memberi kesan dalam pembentukan akhlak manusia. Implikasi kajian ini</p><p>adalah membantu pembaca untuk memahami dan mengaplikasikan nilai-nilai</p><p>kemanusiaan dalam kehidupan seharian serta bakal penyelidik dapat menggunakan</p><p>kajian ini sebagai sumber rujukan.</p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Veno Supaya |
author_facet |
Veno Supaya |
author_sort |
Veno Supaya |
title |
Nilai kemanusiaan dalam kumpulan cerpen Tamarai Ilaikal |
title_short |
Nilai kemanusiaan dalam kumpulan cerpen Tamarai Ilaikal |
title_full |
Nilai kemanusiaan dalam kumpulan cerpen Tamarai Ilaikal |
title_fullStr |
Nilai kemanusiaan dalam kumpulan cerpen Tamarai Ilaikal |
title_full_unstemmed |
Nilai kemanusiaan dalam kumpulan cerpen Tamarai Ilaikal |
title_sort |
nilai kemanusiaan dalam kumpulan cerpen tamarai ilaikal |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Bahasa dan Komunikasi |
publishDate |
2021 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9207 |
_version_ |
1776104606146756608 |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:92072023-07-14 Nilai kemanusiaan dalam kumpulan cerpen Tamarai Ilaikal 2021 Veno Supaya PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania <p>Kajian ini bertujuan untuk menjelaskan nilai kemanusiaan dalam kumpulan cerpen</p><p>Tmarai Ilaika. Kajian ini mempunyai tiga objektif iaitu, mengenal pasti nilai-nilai</p><p>kemanusiaan, menganalisis nilai-nilai kemanusiaan dan menjelaskan unsur-unsur</p><p>pengajaran yang terkandung dalam kumpulan cerpen tersebut. Kajian ini</p><p>mengaplikasi teori Aam yang digagaskan oleh Tiruvalluvar. Pendekatan kualitatif</p><p>berbentuk deskriptif telah digunakan dalam kajian ini. Kaedah kajian yang digunakan</p><p>dalam kajian ini ialah berbentuk kaedah keperpustakaan. Analisis deskriptif</p><p>memberikan gambaran mengenai nilai kemanusiaan dalam kumpulan cerpen Tmarai</p><p>Ilaika mengikut perspektif teori Aam. Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa</p><p>terdapat 19 nilai kemanusiaan mengikut perspektif teori Aam dalam kumpulan</p><p>cerpen Tmarai Ilaika. Kajian ini membuktikan bahawa 19 nilai kemanusiaan</p><p>tersebut dapat membantu dalam menganalisis sebuah kumpulan cerpen. Melalui</p><p>kajian ini penyelidik dapat menyimpulkan bahawa kumpulan cerpen Tmarai Ilaika</p><p>merupakan sebuah karya yang kaya dengan nilai-nilai kemanusiaan. Kesimpulannya,</p><p>kajian ini telah menunjukkan bahawa kumpulan cerpen Tmarai Ilaika karya Paavai</p><p>mampu memberi kesan dalam pembentukan akhlak manusia. Implikasi kajian ini</p><p>adalah membantu pembaca untuk memahami dan mengaplikasikan nilai-nilai</p><p>kemanusiaan dalam kehidupan seharian serta bakal penyelidik dapat menggunakan</p><p>kajian ini sebagai sumber rujukan.</p> 2021 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9207 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9207 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Bahasa dan Komunikasi <p>Akilan. (2002). Kathai Kalai. Chennai, India: Dhagam Publication.</p><p>Ali Ahmad. (1978). Asas menganalisa cereka. Kuala Lumpur, Malaysia: Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p>Aminudin Mansor. (2015, Jun 3). Pupuk nilai kemanusiaan yang semakin hilang. Utusan Malaysia, m.s. 3.</p><p>Ani Omar. (2006). Nilai-nilai luhur terdapat dalam Kumpulan Puisi Jasa Ibu (J1) oleh Zainal Abdul Kadir. (Tesis falsafah kedoktoran yang tidak diterbitkan). Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.</p><p>Anushea Veni. (2015). Peranan Watak Utama dalam cerpen R.Karthigesu. (Tesis sarjana sastera yang tidak diterbitkan). Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim.</p><p>Awang Had Salleh. (2001, Disember 21). Sastera dan Budaya. Berita Harian, m.s. 5.</p><p>Baakiyaletchumi. (2012). Balamuruganin sirukathaikal vali Malaysia tamilargalin valkai. (Tesis sarjana sastera yang tidak diterbitkan). Universiti Tamil Tanjaavoor, Tanjaavoor.</p><p>Creswell, J.W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). New York, United States: Sage Publications, Inc.</p><p>Dewan Bahasa & Pustaka. (2010). Kamus Dewan (Edisi keempat). Kuala Lumpur, Malaysia: Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p>Dias, S. (2003). Tirukkural (Vol 1&2). Coimbatore, India: Ramanandha Adigalar Foundation.</p><p>Fazurawati Che Lah. (2018, Januari 15). Remaja disaran ceburi aktiviti kemanusiaan. Utusan Malaysia, m.s. 13.</p><p>Hashim Awang. (1981). Cerita seorang seniman. Kuala Lumpur, Malaysia: Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p>Hussin. (1995). Pendidikan dan masyarakat: antara dasar, reformasi dan wawasan. Selangor, Malaysia: Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p>Ilangkumaran Sivanadhan. (2009). Kedudukan wanita dalam karya-karya kreatif M.A. Ilanchelvan: Dari perspektif feminism. (Tesis sarjana sastera yang tidak diterbitkan). Universiti Malaya, Kuala Lumpur.</p><p>Jesuthas. (2010). Cerpen karya M. Shanmugasiva: satu kajian tema dan struktur. (Tesis sarjana sastera yang tidak diterbitkan). Universiti Malaya, Kuala Lumpur.</p><p>Kartheges Ponniah. (2015). Pemikiran Kritis dalam teks Tirukkural dan amalannya dalam masyarakat Tamil Malaysia. (Tesis falsafah kedoktoran, Universiti Malaya, Kuala Lumpur). Diambil dari https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3127</p><p>Kerlinger, F. N. (1986). Foundations of Behavioural Research. Forth Worth, United States: Holt, Rinehart and Winston International Edition.</p><p>Krippendorff, K. (2004). Content Analysis: An Introduction to Its Methodology (2nd ed.). Thousand Oaks, CA, Ventura: Sage Publications.</p><p>Krishanan Maniam. (1993). Cerpen Tamil dan Melayu 1957-1970: Satu perbandingan tema dan struktur. Kuala Lumpur, Malaysia: Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p>Mahajani, Usha. (1973). The role of Indian minorities in Burma and Malaya. West Port Connecticut, Fairfield: Green Word Press.</p><p>Mana Sikana. (2013). Koleksi teori sastera: Klasik, tradisional, moden, pascamoden dan tempatan. Bandar Baru Bangi, Malaysia: Pustaka Karya.</p><p>Maraimalaiyadigal. (1985). Tirukkural araycci. Chennai, India: Saiva Siddhantha Works Publishing.</p><p>Moha Asri Abdullah. (1999). Small and Medium Enterprises in Malaysia: Policy Issues and Challenges. England, United Kingdom: Routledge.</p><p>Mohamad Abdullah. (2016, Disember 19). Kekukuhan jiwa kemanusiaan Malaysia. Utusan Malaysia, m.s. 13.</p><p>Mohan Kumar, C. (2014). Amalan nilai-nilai murni yang unggul dalam karya Tirukkural. (Tesis falsafah kedoktoran yang tidak diterbitkan). Universiti Malaya, Kuala Lumpur.</p><p>Mohd Faizal Said. (2007). Model Modal Insan Dalam Novel-novel Remaja Pilihan. (Tesis sarjana sastera yang tidak diterbitkan). Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi. </p><p>Mukerjee, Radhakamal. (1965). The social structure of values. New Delhi, India: S.Chand & Co.</p><p>Murasu Nedumaran. (1997). Malaysia Tamil Kavithaik Kalanjiam (1887-1987). An Anthology Of Malaysian Tamil Poetry. Klang, Malaysia: Arulmathiyam Publications.</p><p>Nor Azizah Ahmad. (2008). Nilai Moral dan Unsur-unsur Pengajaran Dalam Novel Saga Tiga. (Tesis sarjana sastera yang tidak diterbitkan). Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.</p><p>Norita Ariffin. (2006). Nilai Budi Masyarakat Melayu Dalam Pantun. (Tesis sarjana sastera yang tidak diterbitkan). Universiti Putra Malaysia, Serdang.</p><p>Nyia, S.K. (2004). Nilai-nilai kemanusiaan dalam sajak-sajak J.M.Aziz dan T.Alias Taib. (Tesis sarjana sastera yang tidak diterbitkan). Universiti Putra Malaysia, Serdang.</p><p>Omar Mamat. (1994). Nilai-nilai kemanusiaan Dalam Novel Remaja. (Tesis sarjana sastera yang tidak diterbitkan). Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.</p><p>Othman Lebar. (2009). Penyelidikan Kualitatif. Pengenalan kepada Teori dan Metode. Tanjung Malim, Malaysia: Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p>Othman Puteh. (1983). Cerpen Melayu selepas perang dunia kedua. Kuala Lumpur, Malaysia: Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p>Othman Puteh. (1997). Teks cerminan nilai budaya bangsa. Kuala Lumpur, Malaysia: Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p>Paavai. (2006). Thaamarai Ilaigal. Chennai, India: Moovendar Achagam.</p><p>Pope, G. U. (1981). Tirukkural. Chennai, India: Saiva Siddhantha Works Publishing.</p><p>Premavathi. (2004). Stereotaip Watak Wanita Dalam Cerpen Bahasa Tamil. (Tesis sarjana sastera yang tidak diterbitkan). Universiti Malaya, Kuala Lumpur.</p><p>Ramamurthi, M. (2010). Sumbangan Akhbar Mingguan Sangamani Terhadap Perkembangan Kesusasteraan Tamil Malaysia (1952-1980). (Tesis sarjana sastera yang tidak diterbitkan). Universiti Malaya, Kuala Lumpur.</p><p>Ravindran Maraya. (2012). Penggambaran citra wanita dalam cerpen Tamil Malaysia 1970-2010: Satu kajian berasaskan teori Arketaipal. (Tesis sarjana sastera yang tidak diterbitkan). Universiti Malaya, Kuala Lumpur.</p><p>Roshani binti Abdullah. (2007). Kajian Unsur-unsur Pembentukan Sahsiah Dalam Novel Kanak-kanak. (Tesis falsafah kedoktoran yang tidak diterbitkan). Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.</p><p>Roslan Abdul Wahid. (2007). Analisis Kepengarangan J.M Aziz Dan Nilai-Nilai Kemanusiaan Dalam Sajak-Sajak J.M Aziz Berdasarkan Pendekatan Sistem Pemikiran Bersepadu 4l. (Tesis sarjana sastera yang tidak diterbitkan). Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim.</p><p>Saravanan, V. (2010). Citra identiti budaya masyarakat India: satu pembicaraan cerpen Melayu karya cerpenis India. (Tesis falsafah kedoktoran yang tidak diterbitkan). Universiti Malaya, Kuala Lumpur.</p><p>Segaran Muthapan. (2011). Kajian tema karya V.Munian. (Tesis sarjana sastera yang tidak diterbitkan). Universiti Malaya, Kuala Lumpur.</p><p>Singaravelu Sachithanantham. (2013). Thirukku.a.. Kuala Lumpur, Malaysia: Uma Publications.</p><p>Siraj Mohd Zaini. (2018, Ogos 29). Terap nilai kemanusiaan dalam pengajaran Maszlee. Berita Harian. Diambil dari https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2018/08/467250/terap-nilai-kemanusiaan-dalam-pengajaran-maszlee</p><p>Siti Aisah Murad. (2009). Citra wanita dalam sastera Melayu, 1930-1990. Kuala Lumpur, Malaysia: Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p>Soerjono Soekonto. (1982). Sosiologi hokum dalam masyarakat. Jakarta, Indonesia: Rajawali.</p><p>Soomasundaranar, P. (1993). Tirukkural karuvulam. Madurai, India: Rani Peddakai.</p><p>Subramaniam, N. (1978). Koleksi persidangan seminar cerpen Tamil Malaysia: Penggambaran masyarakat Malaysia dalam cerpen-cerpen Tamil Malaysia. Kuala Lumpur, Malaysia: Universiti Malaya.</p><p>Sufean Hussin. (1995). Pengajaran nilai dalam kurikulum. Shah Alam, Malaysia: Penerbitan Fajar Bakti Sdn. Bhd.</p><p>Umadevi Brabaharan. (2011). Isu-isu semasa dalam cerpen Tamil Malaysia dari tahun 1990-2006. (Tesis sarjana sastera yang tidak diterbitkan). Universiti Malaya, Kuala Lumpur.</p><p>Visvanathan, Ki. Aa. Pe. (1990). Valluvarum Kuralum. Chennai, India: Pari Nilayam.</p><p>Wan Mohd. Zahid Mohd. Nordin. (1993). Ke Arah Perlaksanaan Nilai-nilai Murni Dalam KBSM: Falsafah Pendidikan Negara. (Tesis sarjana sastera yang tidak diterbitkan). Universiti Malaya, Kuala Lumpur.</p><p>Yusuf al-Qardhaw. (1997). Towards A Sound Awakening: Renovation Religion and Promoting Life. Rabat, Morocco: The Islamic Educational, Scientific, and Cultural Organization.</p><p>Zulfikli Zakaria. (2008). Pembangunan Modal Insan Melalui Kumpulan Cerpen Karya Norhisham Mustafa: Suatu Analisis Watak dan Perwatakan. (Tesis ijazah Sarjana Muda Sastera yang tidak diterbitkan). Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.</p><p></p><p></p> |