Nilai kemanusiaan dalam kumpulan cerpen Tamarai Ilaikal

<p>Kajian ini bertujuan untuk menjelaskan nilai kemanusiaan dalam kumpulan cerpen</p><p>Tmarai Ilaika. Kajian ini mempunyai tiga objektif iaitu, mengenal pasti nilai-nilai</p><p>kemanusiaan, menganalisis nilai-nilai kemanusiaan da...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Veno Supaya
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9207
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:9207
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic PL Languages and literatures of Eastern Asia
Africa
Oceania
spellingShingle PL Languages and literatures of Eastern Asia
Africa
Oceania
Veno Supaya
Nilai kemanusiaan dalam kumpulan cerpen Tamarai Ilaikal
description <p>Kajian ini bertujuan untuk menjelaskan nilai kemanusiaan dalam kumpulan cerpen</p><p>Tmarai Ilaika. Kajian ini mempunyai tiga objektif iaitu, mengenal pasti nilai-nilai</p><p>kemanusiaan, menganalisis nilai-nilai kemanusiaan dan menjelaskan unsur-unsur</p><p>pengajaran yang terkandung dalam kumpulan cerpen tersebut. Kajian ini</p><p>mengaplikasi teori Aam yang digagaskan oleh Tiruvalluvar. Pendekatan kualitatif</p><p>berbentuk deskriptif telah digunakan dalam kajian ini. Kaedah kajian yang digunakan</p><p>dalam kajian ini ialah berbentuk kaedah keperpustakaan. Analisis deskriptif</p><p>memberikan gambaran mengenai nilai kemanusiaan dalam kumpulan cerpen Tmarai</p><p>Ilaika mengikut perspektif teori Aam. Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa</p><p>terdapat 19 nilai kemanusiaan mengikut perspektif teori Aam dalam kumpulan</p><p>cerpen Tmarai Ilaika. Kajian ini membuktikan bahawa 19 nilai kemanusiaan</p><p>tersebut dapat membantu dalam menganalisis sebuah kumpulan cerpen. Melalui</p><p>kajian ini penyelidik dapat menyimpulkan bahawa kumpulan cerpen Tmarai Ilaika</p><p>merupakan sebuah karya yang kaya dengan nilai-nilai kemanusiaan. Kesimpulannya,</p><p>kajian ini telah menunjukkan bahawa kumpulan cerpen Tmarai Ilaika karya Paavai</p><p>mampu memberi kesan dalam pembentukan akhlak manusia. Implikasi kajian ini</p><p>adalah membantu pembaca untuk memahami dan mengaplikasikan nilai-nilai</p><p>kemanusiaan dalam kehidupan seharian serta bakal penyelidik dapat menggunakan</p><p>kajian ini sebagai sumber rujukan.</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Veno Supaya
author_facet Veno Supaya
author_sort Veno Supaya
title Nilai kemanusiaan dalam kumpulan cerpen Tamarai Ilaikal
title_short Nilai kemanusiaan dalam kumpulan cerpen Tamarai Ilaikal
title_full Nilai kemanusiaan dalam kumpulan cerpen Tamarai Ilaikal
title_fullStr Nilai kemanusiaan dalam kumpulan cerpen Tamarai Ilaikal
title_full_unstemmed Nilai kemanusiaan dalam kumpulan cerpen Tamarai Ilaikal
title_sort nilai kemanusiaan dalam kumpulan cerpen tamarai ilaikal
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Bahasa dan Komunikasi
publishDate 2021
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9207
_version_ 1776104606146756608
spelling oai:ir.upsi.edu.my:92072023-07-14 Nilai kemanusiaan dalam kumpulan cerpen Tamarai Ilaikal 2021 Veno Supaya PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania <p>Kajian ini bertujuan untuk menjelaskan nilai kemanusiaan dalam kumpulan cerpen</p><p>Tmarai Ilaika. Kajian ini mempunyai tiga objektif iaitu, mengenal pasti nilai-nilai</p><p>kemanusiaan, menganalisis nilai-nilai kemanusiaan dan menjelaskan unsur-unsur</p><p>pengajaran yang terkandung dalam kumpulan cerpen tersebut. Kajian ini</p><p>mengaplikasi teori Aam yang digagaskan oleh Tiruvalluvar. Pendekatan kualitatif</p><p>berbentuk deskriptif telah digunakan dalam kajian ini. Kaedah kajian yang digunakan</p><p>dalam kajian ini ialah berbentuk kaedah keperpustakaan. Analisis deskriptif</p><p>memberikan gambaran mengenai nilai kemanusiaan dalam kumpulan cerpen Tmarai</p><p>Ilaika mengikut perspektif teori Aam. Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa</p><p>terdapat 19 nilai kemanusiaan mengikut perspektif teori Aam dalam kumpulan</p><p>cerpen Tmarai Ilaika. Kajian ini membuktikan bahawa 19 nilai kemanusiaan</p><p>tersebut dapat membantu dalam menganalisis sebuah kumpulan cerpen. Melalui</p><p>kajian ini penyelidik dapat menyimpulkan bahawa kumpulan cerpen Tmarai Ilaika</p><p>merupakan sebuah karya yang kaya dengan nilai-nilai kemanusiaan. Kesimpulannya,</p><p>kajian ini telah menunjukkan bahawa kumpulan cerpen Tmarai Ilaika karya Paavai</p><p>mampu memberi kesan dalam pembentukan akhlak manusia. Implikasi kajian ini</p><p>adalah membantu pembaca untuk memahami dan mengaplikasikan nilai-nilai</p><p>kemanusiaan dalam kehidupan seharian serta bakal penyelidik dapat menggunakan</p><p>kajian ini sebagai sumber rujukan.</p> 2021 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9207 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9207 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Bahasa dan Komunikasi <p>Akilan. (2002). Kathai Kalai. Chennai, India: Dhagam Publication.</p><p>Ali Ahmad. (1978). Asas menganalisa cereka. Kuala Lumpur, Malaysia: Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p>Aminudin Mansor. (2015, Jun 3). Pupuk nilai kemanusiaan yang semakin hilang. Utusan Malaysia, m.s. 3.</p><p>Ani Omar. (2006). Nilai-nilai luhur terdapat dalam Kumpulan Puisi Jasa Ibu (J1) oleh Zainal Abdul Kadir. (Tesis falsafah kedoktoran yang tidak diterbitkan). Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.</p><p>Anushea Veni. (2015). Peranan Watak Utama dalam cerpen R.Karthigesu. (Tesis sarjana sastera yang tidak diterbitkan). Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim.</p><p>Awang Had Salleh. (2001, Disember 21). Sastera dan Budaya. Berita Harian, m.s. 5.</p><p>Baakiyaletchumi. (2012). Balamuruganin sirukathaikal vali Malaysia tamilargalin valkai. (Tesis sarjana sastera yang tidak diterbitkan). Universiti Tamil Tanjaavoor, Tanjaavoor.</p><p>Creswell, J.W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). New York, United States: Sage Publications, Inc.</p><p>Dewan Bahasa & Pustaka. (2010). Kamus Dewan (Edisi keempat). Kuala Lumpur, Malaysia: Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p>Dias, S. (2003). Tirukkural (Vol 1&2). Coimbatore, India: Ramanandha Adigalar Foundation.</p><p>Fazurawati Che Lah. (2018, Januari 15). Remaja disaran ceburi aktiviti kemanusiaan. Utusan Malaysia, m.s. 13.</p><p>Hashim Awang. (1981). Cerita seorang seniman. Kuala Lumpur, Malaysia: Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p>Hussin. (1995). Pendidikan dan masyarakat: antara dasar, reformasi dan wawasan. Selangor, Malaysia: Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p>Ilangkumaran Sivanadhan. (2009). Kedudukan wanita dalam karya-karya kreatif M.A. Ilanchelvan: Dari perspektif feminism. (Tesis sarjana sastera yang tidak diterbitkan). Universiti Malaya, Kuala Lumpur.</p><p>Jesuthas. (2010). Cerpen karya M. Shanmugasiva: satu kajian tema dan struktur. (Tesis sarjana sastera yang tidak diterbitkan). Universiti Malaya, Kuala Lumpur.</p><p>Kartheges Ponniah. (2015). Pemikiran Kritis dalam teks Tirukkural dan amalannya dalam masyarakat Tamil Malaysia. (Tesis falsafah kedoktoran, Universiti Malaya, Kuala Lumpur). Diambil dari https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3127</p><p>Kerlinger, F. N. (1986). Foundations of Behavioural Research. Forth Worth, United States: Holt, Rinehart and Winston International Edition.</p><p>Krippendorff, K. (2004). Content Analysis: An Introduction to Its Methodology (2nd ed.). Thousand Oaks, CA, Ventura: Sage Publications.</p><p>Krishanan Maniam. (1993). Cerpen Tamil dan Melayu 1957-1970: Satu perbandingan tema dan struktur. Kuala Lumpur, Malaysia: Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p>Mahajani, Usha. (1973). The role of Indian minorities in Burma and Malaya. West Port Connecticut, Fairfield: Green Word Press.</p><p>Mana Sikana. (2013). Koleksi teori sastera: Klasik, tradisional, moden, pascamoden dan tempatan. Bandar Baru Bangi, Malaysia: Pustaka Karya.</p><p>Maraimalaiyadigal. (1985). Tirukkural araycci. Chennai, India: Saiva Siddhantha Works Publishing.</p><p>Moha Asri Abdullah. (1999). Small and Medium Enterprises in Malaysia: Policy Issues and Challenges. England, United Kingdom: Routledge.</p><p>Mohamad Abdullah. (2016, Disember 19). Kekukuhan jiwa kemanusiaan Malaysia. Utusan Malaysia, m.s. 13.</p><p>Mohan Kumar, C. (2014). Amalan nilai-nilai murni yang unggul dalam karya Tirukkural. (Tesis falsafah kedoktoran yang tidak diterbitkan). Universiti Malaya, Kuala Lumpur.</p><p>Mohd Faizal Said. (2007). Model Modal Insan Dalam Novel-novel Remaja Pilihan. (Tesis sarjana sastera yang tidak diterbitkan). Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi. </p><p>Mukerjee, Radhakamal. (1965). The social structure of values. New Delhi, India: S.Chand & Co.</p><p>Murasu Nedumaran. (1997). Malaysia Tamil Kavithaik Kalanjiam (1887-1987). An Anthology Of Malaysian Tamil Poetry. Klang, Malaysia: Arulmathiyam Publications.</p><p>Nor Azizah Ahmad. (2008). Nilai Moral dan Unsur-unsur Pengajaran Dalam Novel Saga Tiga. (Tesis sarjana sastera yang tidak diterbitkan). Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.</p><p>Norita Ariffin. (2006). Nilai Budi Masyarakat Melayu Dalam Pantun. (Tesis sarjana sastera yang tidak diterbitkan). Universiti Putra Malaysia, Serdang.</p><p>Nyia, S.K. (2004). Nilai-nilai kemanusiaan dalam sajak-sajak J.M.Aziz dan T.Alias Taib. (Tesis sarjana sastera yang tidak diterbitkan). Universiti Putra Malaysia, Serdang.</p><p>Omar Mamat. (1994). Nilai-nilai kemanusiaan Dalam Novel Remaja. (Tesis sarjana sastera yang tidak diterbitkan). Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.</p><p>Othman Lebar. (2009). Penyelidikan Kualitatif. Pengenalan kepada Teori dan Metode. Tanjung Malim, Malaysia: Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p>Othman Puteh. (1983). Cerpen Melayu selepas perang dunia kedua. Kuala Lumpur, Malaysia: Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p>Othman Puteh. (1997). Teks cerminan nilai budaya bangsa. Kuala Lumpur, Malaysia: Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p>Paavai. (2006). Thaamarai Ilaigal. Chennai, India: Moovendar Achagam.</p><p>Pope, G. U. (1981). Tirukkural. Chennai, India: Saiva Siddhantha Works Publishing.</p><p>Premavathi. (2004). Stereotaip Watak Wanita Dalam Cerpen Bahasa Tamil. (Tesis sarjana sastera yang tidak diterbitkan). Universiti Malaya, Kuala Lumpur.</p><p>Ramamurthi, M. (2010). Sumbangan Akhbar Mingguan Sangamani Terhadap Perkembangan Kesusasteraan Tamil Malaysia (1952-1980). (Tesis sarjana sastera yang tidak diterbitkan). Universiti Malaya, Kuala Lumpur.</p><p>Ravindran Maraya. (2012). Penggambaran citra wanita dalam cerpen Tamil Malaysia 1970-2010: Satu kajian berasaskan teori Arketaipal. (Tesis sarjana sastera yang tidak diterbitkan). Universiti Malaya, Kuala Lumpur.</p><p>Roshani binti Abdullah. (2007). Kajian Unsur-unsur Pembentukan Sahsiah Dalam Novel Kanak-kanak. (Tesis falsafah kedoktoran yang tidak diterbitkan). Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.</p><p>Roslan Abdul Wahid. (2007). Analisis Kepengarangan J.M Aziz Dan Nilai-Nilai Kemanusiaan Dalam Sajak-Sajak J.M Aziz Berdasarkan Pendekatan Sistem Pemikiran Bersepadu 4l. (Tesis sarjana sastera yang tidak diterbitkan). Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim.</p><p>Saravanan, V. (2010). Citra identiti budaya masyarakat India: satu pembicaraan cerpen Melayu karya cerpenis India. (Tesis falsafah kedoktoran yang tidak diterbitkan). Universiti Malaya, Kuala Lumpur.</p><p>Segaran Muthapan. (2011). Kajian tema karya V.Munian. (Tesis sarjana sastera yang tidak diterbitkan). Universiti Malaya, Kuala Lumpur.</p><p>Singaravelu Sachithanantham. (2013). Thirukku.a.. Kuala Lumpur, Malaysia: Uma Publications.</p><p>Siraj Mohd Zaini. (2018, Ogos 29). Terap nilai kemanusiaan dalam pengajaran Maszlee. Berita Harian. Diambil dari https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2018/08/467250/terap-nilai-kemanusiaan-dalam-pengajaran-maszlee</p><p>Siti Aisah Murad. (2009). Citra wanita dalam sastera Melayu, 1930-1990. Kuala Lumpur, Malaysia: Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p>Soerjono Soekonto. (1982). Sosiologi hokum dalam masyarakat. Jakarta, Indonesia: Rajawali.</p><p>Soomasundaranar, P. (1993). Tirukkural karuvulam. Madurai, India: Rani Peddakai.</p><p>Subramaniam, N. (1978). Koleksi persidangan seminar cerpen Tamil Malaysia: Penggambaran masyarakat Malaysia dalam cerpen-cerpen Tamil Malaysia. Kuala Lumpur, Malaysia: Universiti Malaya.</p><p>Sufean Hussin. (1995). Pengajaran nilai dalam kurikulum. Shah Alam, Malaysia: Penerbitan Fajar Bakti Sdn. Bhd.</p><p>Umadevi Brabaharan. (2011). Isu-isu semasa dalam cerpen Tamil Malaysia dari tahun 1990-2006. (Tesis sarjana sastera yang tidak diterbitkan). Universiti Malaya, Kuala Lumpur.</p><p>Visvanathan, Ki. Aa. Pe. (1990). Valluvarum Kuralum. Chennai, India: Pari Nilayam.</p><p>Wan Mohd. Zahid Mohd. Nordin. (1993). Ke Arah Perlaksanaan Nilai-nilai Murni Dalam KBSM: Falsafah Pendidikan Negara. (Tesis sarjana sastera yang tidak diterbitkan). Universiti Malaya, Kuala Lumpur.</p><p>Yusuf al-Qardhaw. (1997). Towards A Sound Awakening: Renovation Religion and Promoting Life. Rabat, Morocco: The Islamic Educational, Scientific, and Cultural Organization.</p><p>Zulfikli Zakaria. (2008). Pembangunan Modal Insan Melalui Kumpulan Cerpen Karya Norhisham Mustafa: Suatu Analisis Watak dan Perwatakan. (Tesis ijazah Sarjana Muda Sastera yang tidak diterbitkan). Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.</p><p></p><p></p>