Penilaian tahap kualiti pengurusan perkhidmatan unit sukan, Universiti Malaysia Sabah

<p>Tujuan utama kajian ini adalah untuk melihat tahap kualiti pengurusan perkhidmatan Unit Sukan,</p><p>Universiti Malaysia Sabah. Kajian ini dijalankan dikalangan mahasiswa pengajian Sains Sukan dan</p><p>atlet - atlet Universiti...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Asyraaf Abdullah
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2007
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9248
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Tujuan utama kajian ini adalah untuk melihat tahap kualiti pengurusan perkhidmatan Unit Sukan,</p><p>Universiti Malaysia Sabah. Kajian ini dijalankan dikalangan mahasiswa pengajian Sains Sukan dan</p><p>atlet - atlet Universiti Malaysia Sabah untuk melihat persepsi mereka terhadap kualiti pengurusan</p><p>perkhidmatan Unit Sukan Universiti Malaysia Sabah. Penyelidikan ini melihat jika terdapat perbezaan</p><p>persepsi terhadap kualiti pengurusan perkhidmatan mengikut jantina, tahun pengajian, umur, etnik</p><p>dan status perkahwinan. Maka daripada kajian ini ingin dikenalpasti sama ada terdapat hubungan yang</p><p>signifikan berdasarkan jantina, tahun pengajian, umur, etnik dan status perkahwinan. Kajian juga</p><p>melihat persepsi mahasiswa terbabit secara menyeluruh berdasarkan soalan yang diberikan untuk</p><p>melihat tahap kualiti pengurusan perkhidmatan Unit Sukan. Seramai 203 mahasiswa dari pengajian</p><p>Program Sains Sukan dan atlet - atlet Universiti Malaysia dari pelbagai latar bidang pengajian</p><p>dipilih menjadi sampel kajian ini. Kaedah yang digunakan untuk kajian ini adalah kaedah</p><p>penyelidikan tinjauan melalui soal selidik.</p><p></p><p>Keputusan kajian menunjukkan bahawa: (1) Terdapat perbezaan yang signifikan persepsi responden</p><p>lelaki dan wanita terhadap kualiti pengurusan perkhidmatan sukan Unit Sukan, Universiti Malaysia</p><p>Sabah. (2) Tidak terdapat perbezaan yang signifikan diantara kumpulan umur yang berbeza terhadap</p><p>kualiti pengurusan perkhidmatan Unit Sukan, Universiti Malaysia Sabah. (3) Tidak terdapat perbezaan</p><p>yang signifikan mengikut tahun pengajian terhadap kualiti pengurusan perkhidmatan Unit Sukan,</p><p>Universiti Malaysia Sabah. (4) Tidak terdapat perbezaan yang signifikan diantara kumpulan etnik</p><p>yang berbeza terhadap kualiti pengurusan perkhidmatan Unit Sukan, Universiti Malaysia Sabah. (5)</p><p>Tidak terdapat perbezaan yang signifikan diantara responden yang masih bujang dan berkahwin. (6)</p><p>Dapatan kajian menunjukkan bahawa 47 % responden bersetuju pengurusan perkhidmatan Unit Sukan,</p><p>Universiti Malaysia Sabah adalah berkualiti , manakala 16.3 % berkecuali dan 35.9 % responden</p><p>menunjukkan tidak bersetuju dengan kualiti pengurusan perkhidmatan Unit Sukan, Universiti Malaysia</p><p>Sabah.</p><p></p>