Penilaian tahap kualiti pengurusan perkhidmatan unit sukan, Universiti Malaysia Sabah

<p>Tujuan utama kajian ini adalah untuk melihat tahap kualiti pengurusan perkhidmatan Unit Sukan,</p><p>Universiti Malaysia Sabah. Kajian ini dijalankan dikalangan mahasiswa pengajian Sains Sukan dan</p><p>atlet - atlet Universiti...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Asyraaf Abdullah
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2007
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9248
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:9248
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic
spellingShingle
Mohd Asyraaf Abdullah
Penilaian tahap kualiti pengurusan perkhidmatan unit sukan, Universiti Malaysia Sabah
description <p>Tujuan utama kajian ini adalah untuk melihat tahap kualiti pengurusan perkhidmatan Unit Sukan,</p><p>Universiti Malaysia Sabah. Kajian ini dijalankan dikalangan mahasiswa pengajian Sains Sukan dan</p><p>atlet - atlet Universiti Malaysia Sabah untuk melihat persepsi mereka terhadap kualiti pengurusan</p><p>perkhidmatan Unit Sukan Universiti Malaysia Sabah. Penyelidikan ini melihat jika terdapat perbezaan</p><p>persepsi terhadap kualiti pengurusan perkhidmatan mengikut jantina, tahun pengajian, umur, etnik</p><p>dan status perkahwinan. Maka daripada kajian ini ingin dikenalpasti sama ada terdapat hubungan yang</p><p>signifikan berdasarkan jantina, tahun pengajian, umur, etnik dan status perkahwinan. Kajian juga</p><p>melihat persepsi mahasiswa terbabit secara menyeluruh berdasarkan soalan yang diberikan untuk</p><p>melihat tahap kualiti pengurusan perkhidmatan Unit Sukan. Seramai 203 mahasiswa dari pengajian</p><p>Program Sains Sukan dan atlet - atlet Universiti Malaysia dari pelbagai latar bidang pengajian</p><p>dipilih menjadi sampel kajian ini. Kaedah yang digunakan untuk kajian ini adalah kaedah</p><p>penyelidikan tinjauan melalui soal selidik.</p><p></p><p>Keputusan kajian menunjukkan bahawa: (1) Terdapat perbezaan yang signifikan persepsi responden</p><p>lelaki dan wanita terhadap kualiti pengurusan perkhidmatan sukan Unit Sukan, Universiti Malaysia</p><p>Sabah. (2) Tidak terdapat perbezaan yang signifikan diantara kumpulan umur yang berbeza terhadap</p><p>kualiti pengurusan perkhidmatan Unit Sukan, Universiti Malaysia Sabah. (3) Tidak terdapat perbezaan</p><p>yang signifikan mengikut tahun pengajian terhadap kualiti pengurusan perkhidmatan Unit Sukan,</p><p>Universiti Malaysia Sabah. (4) Tidak terdapat perbezaan yang signifikan diantara kumpulan etnik</p><p>yang berbeza terhadap kualiti pengurusan perkhidmatan Unit Sukan, Universiti Malaysia Sabah. (5)</p><p>Tidak terdapat perbezaan yang signifikan diantara responden yang masih bujang dan berkahwin. (6)</p><p>Dapatan kajian menunjukkan bahawa 47 % responden bersetuju pengurusan perkhidmatan Unit Sukan,</p><p>Universiti Malaysia Sabah adalah berkualiti , manakala 16.3 % berkecuali dan 35.9 % responden</p><p>menunjukkan tidak bersetuju dengan kualiti pengurusan perkhidmatan Unit Sukan, Universiti Malaysia</p><p>Sabah.</p><p></p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Mohd Asyraaf Abdullah
author_facet Mohd Asyraaf Abdullah
author_sort Mohd Asyraaf Abdullah
title Penilaian tahap kualiti pengurusan perkhidmatan unit sukan, Universiti Malaysia Sabah
title_short Penilaian tahap kualiti pengurusan perkhidmatan unit sukan, Universiti Malaysia Sabah
title_full Penilaian tahap kualiti pengurusan perkhidmatan unit sukan, Universiti Malaysia Sabah
title_fullStr Penilaian tahap kualiti pengurusan perkhidmatan unit sukan, Universiti Malaysia Sabah
title_full_unstemmed Penilaian tahap kualiti pengurusan perkhidmatan unit sukan, Universiti Malaysia Sabah
title_sort penilaian tahap kualiti pengurusan perkhidmatan unit sukan, universiti malaysia sabah
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains Sukan dan Kejurulatihan
publishDate 2007
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9248
_version_ 1776104607458525184
spelling oai:ir.upsi.edu.my:92482023-07-21 Penilaian tahap kualiti pengurusan perkhidmatan unit sukan, Universiti Malaysia Sabah 2007 Mohd Asyraaf Abdullah <p>Tujuan utama kajian ini adalah untuk melihat tahap kualiti pengurusan perkhidmatan Unit Sukan,</p><p>Universiti Malaysia Sabah. Kajian ini dijalankan dikalangan mahasiswa pengajian Sains Sukan dan</p><p>atlet - atlet Universiti Malaysia Sabah untuk melihat persepsi mereka terhadap kualiti pengurusan</p><p>perkhidmatan Unit Sukan Universiti Malaysia Sabah. Penyelidikan ini melihat jika terdapat perbezaan</p><p>persepsi terhadap kualiti pengurusan perkhidmatan mengikut jantina, tahun pengajian, umur, etnik</p><p>dan status perkahwinan. Maka daripada kajian ini ingin dikenalpasti sama ada terdapat hubungan yang</p><p>signifikan berdasarkan jantina, tahun pengajian, umur, etnik dan status perkahwinan. Kajian juga</p><p>melihat persepsi mahasiswa terbabit secara menyeluruh berdasarkan soalan yang diberikan untuk</p><p>melihat tahap kualiti pengurusan perkhidmatan Unit Sukan. Seramai 203 mahasiswa dari pengajian</p><p>Program Sains Sukan dan atlet - atlet Universiti Malaysia dari pelbagai latar bidang pengajian</p><p>dipilih menjadi sampel kajian ini. Kaedah yang digunakan untuk kajian ini adalah kaedah</p><p>penyelidikan tinjauan melalui soal selidik.</p><p></p><p>Keputusan kajian menunjukkan bahawa: (1) Terdapat perbezaan yang signifikan persepsi responden</p><p>lelaki dan wanita terhadap kualiti pengurusan perkhidmatan sukan Unit Sukan, Universiti Malaysia</p><p>Sabah. (2) Tidak terdapat perbezaan yang signifikan diantara kumpulan umur yang berbeza terhadap</p><p>kualiti pengurusan perkhidmatan Unit Sukan, Universiti Malaysia Sabah. (3) Tidak terdapat perbezaan</p><p>yang signifikan mengikut tahun pengajian terhadap kualiti pengurusan perkhidmatan Unit Sukan,</p><p>Universiti Malaysia Sabah. (4) Tidak terdapat perbezaan yang signifikan diantara kumpulan etnik</p><p>yang berbeza terhadap kualiti pengurusan perkhidmatan Unit Sukan, Universiti Malaysia Sabah. (5)</p><p>Tidak terdapat perbezaan yang signifikan diantara responden yang masih bujang dan berkahwin. (6)</p><p>Dapatan kajian menunjukkan bahawa 47 % responden bersetuju pengurusan perkhidmatan Unit Sukan,</p><p>Universiti Malaysia Sabah adalah berkualiti , manakala 16.3 % berkecuali dan 35.9 % responden</p><p>menunjukkan tidak bersetuju dengan kualiti pengurusan perkhidmatan Unit Sukan, Universiti Malaysia</p><p>Sabah.</p><p></p> 2007 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9248 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9248 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains Sukan dan Kejurulatihan <p>Ab. Aziz Yusof (2005). Penilaian Prestasi : Kepentingan Dan Permasalahan. Utusan</p><p>Publications & Distributors Sdn. Bhd., Kuala Lumpur.</p><p></p><p>Ahmad Hashim (2004). Pengukuran Kecergasan Motor. Quantum Books, Tanjung Malim.</p><p></p><p>Alderman. (1975). Psychological Behaviour In Sport, W. B. Saunder Company, West Washington Square,Philadelphia.</p><p></p><p>Aziz Deraman. (1984). The Development of Culture, Communication and Education In Malaysia. Ministry</p><p>of Culture,Youth and Sports,Malaysia. Kuala Lumpur.</p><p></p><p>Bovee, Courtland L. and Arens, W.F. Penterjemah Khidmat Terjemah Nusantara (1994). Periklanan</p><p>Sezaman. Dewan Bahasa dan Pustaka. Kuala Lumpur.</p><p></p><p>Carmen,James M. ( 1990),Consumer Perceptions of Service Quality : An Assessment Of The Serqual</p><p>Dimention. Journal Of Retailing. Vol. 60 (Spring) 33 - 54.</p><p></p><p>Chua Yan Piaw (2006),Kaedah Penyelidikan. Mc Graw Hill, Malaysia.</p><p></p><p>Cole, Cheyl L. (1995) "American Jordan: play, consensus and punishment, " Sociology of Sport. New York.</p><p></p><p>Cronbach, L. J. (1951). Coefficient Alpha And The Internal Structure Of Tests.</p><p>Psychometrika. 16,297 - 334.</p><p></p><p>Department of Statistic, Malaysia. (2000). Education And Social Characteristics of The Population.</p><p>Kuala Lwnpur. Percetakan Nasional Berhad.</p><p></p><p>Griffin, M. L and On'neal, G. S. (1992). Critical Characterics of Fabrire Quality.</p><p>Home Ewnaries Research Journal, 21, 173-191.</p><p></p><p>Haytt Ronald. ( 1974). The Intramural Story, Journal of Health, Physical Education and Recreation,</p><p>March, 1974.</p><p></p><p>Juhary Haji Ali & Ishak Ismail (2004). Prinsip Dan Amalan Pengurusan. Dewan Bahasa Dan Pustaka,Kuala Lumpur.</p><p></p><p>Khoo Kay Kim. ( 1990). Sejarah Pembangunan Sukan Di Malaysia. Penulisan ilmiah</p><p>yang tidak diterbitkan. Univcrsiti Malaya,Kuala Lumpur.</p><p></p><p>Kelly, Scott W & Turley, L. W (1999). Consumer Perception of Service Quality Attributes At Sporting</p><p>Events. Journal of business Research, 54, 161 - 166.</p><p></p><p>L. Marlene Mawson. 1993. Total Quality Management: Perspectives For Sports Managers. Journal Of</p><p>Sport Management, Volume 7, Number 5. Human Kinetics Publisher.</p><p></p><p>Laudon, D. L and Bitta, A. J (1993). Consumer Behaviour Concepts And Application. 4 edition. New York.</p><p></p><p>Likert, R. (1961). New Pattern ofManagement, McGraw Hill Book Co. New York.</p><p>Ministry of Education, Malaysia (1984). Laporan Jawatankuasa Kabinet : Mengkaji Perlaksanaan Dasar Pelajaran Kebangsaan 1979. Kuala Lumpur: Ministry of Education.</p><p></p><p>Ministry of Youth And Sport (1998). National Sports Policy, Malaysia. Kuala Lumpur: Ministry of Youth And Sport, Malaysia.</p><p></p><p>Mohd Ashari Idris (2004). Orientasi Kualiti: Prinsip Dan Amalan Strategik. Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.</p><p></p><p>Mohd. Hamdan Adnan (1997). Periklanan. Dewan Bahasa Dan Pustaka. Kuala Lumpur.</p><p></p><p>Mohd. Salleh Aman (2004). Sukan Dalam Masyarakat Malaysia. Universiti Malaya,Kuala Lumpur.</p><p></p><p>Mohd Salleh Aman (2005). Asas Pengurusan Sukan. Universiti Malaya, Kuala Lumpur.</p><p></p><p>Mohd. Salleh Aman (2002). The Meaning And Cultural Significance of Leisure, Recreation And Sport</p><p>In Malaysia. Unpublished Paper. World Leisure Congress, Kuala Lumpur 2002.</p><p></p><p>National Sport Council of Malaysia (1983). Annual Report.</p><p></p><p>Norm Chouinard. 1993. Some insight on Meaningful lnterships In Sport Management: A Cooperative</p><p>Educations approach. Journal Of Sport Management, Volume 7, number 3. Human Kinetics Publisher.</p><p></p><p>Omardin Ashaari (1998). Pengurusan Sukan. Utusan Publications & Distributors Sdn.Bhd., Kuala Lumpur.</p><p></p><p>Parasuraman, A. Zeithaml, Valarie and Berry, Leonard L. (1985). A Conceptual Model of Service</p><p>Quality And Its Implication : For Further Research. Journal of Marketing, vol. 49, 41 - 50.</p><p></p><p>Schitffan, L. G. and Kanuk L. L (1997). Consumer Behaviour. t edition. Saddler River. N. J.</p><p></p><p>Teas, R. Kenneth (1993). Expectation Performance Evaluation And Consumer Perception of Quality,</p><p>journal of Marketing, Vol. 57 (October), 18-34.</p><p></p><p>Wan Azmi Ramli ( 1994). Pengurusan Masa Kini. Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd., Kuala Lumpur.</p><p></p>