Kesan penggunaan aplikasi Kahoot sebagai alat penilaian formatif dalam pembelajaran Bahasa Melayu

<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kesan penggunaan Kahoot! sebagai alat penilaian</p><p>formatif terhadap penglibatan, motivasi dan pencapaian pelajar. Pendekatan kuantitatif</p><p>dengan reka bentuk kuasi eksperimen tel...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ruhana Jakian@Jamludin
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9257
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kesan penggunaan Kahoot! sebagai alat penilaian</p><p>formatif terhadap penglibatan, motivasi dan pencapaian pelajar. Pendekatan kuantitatif</p><p>dengan reka bentuk kuasi eksperimen telah digunakan dalam kajian ini. Pemilihan 60</p><p>responden tingkatan satu di sebuah sekolah di daerah Keringau, Sabah yang mengambil</p><p>mata pelajaran Bahasa Melayu adalah menggunakan teknik kumpulan kawalan setara ujian</p><p>pra/ujian pasca (non-equivalent control group pretest/posttest).Dua jenis instrumen kajian</p><p>yang digunakan iaitu borang soal selidik dan ujian pra dan pasca. Data dianalisis</p><p>menggunakan statistik inferensi yang melibatkan ujian-t bebas untuk melihat perbezaan</p><p>pencapaian pelajar mengikut kaedah pelaksanaan kuiz yang dijalankan. Manakala analisis</p><p>deskriptif berdasarkan taburan frekuensi iaitu menunjukkan peratus dan kekerapan untuk</p><p>menjelaskan tahap penglibatan dan motivasi pelajar. Ujian terhadap skor ujian pasca</p><p>menunjukkan wujud perbezaan yang signifikan antara kumpulan eksperimen (M=5.20,</p><p>SP=1.75) dan kumpulan kawalan (M=3.53, SP= 1.07); t(58)=-4.41, p<.001(p<.05). Hasil</p><p>dapatan menunjukkan penglibatan (M=3.53, SP=0.53) dan motivasi (M=3.48, SP=0.65)</p><p>pelajar kumpulan rawatan juga berada pada tahap tinggi apabila menggunakan Kahoot!</p><p>sebagai alat penilaian formatif. Kesimpulannya, penggunaan Kahoot! sebagai alat</p><p>penilaian telah meningkatkan motivasi, penglibatan dan memberi kesan kepada pencapaian</p><p>pelajar dalam bilik darjah. Implikasi daripada kajian ini, penggunaan aplikasi Kahoot!</p><p>sebagai alat bantu pengajaran dan pembelajaran dapat meningkatkan pencapaian, motivasi</p><p>dan penglibatan bagi mata pelajaran yang berbentuk bahasa.</p>