Malang si Panda: penerapan kesedaran terhadap pencegahan Covid-19 dalam kalangan kanak-kanak menerusi wayang kanak-kanak

<p>Tanpa kita sedari kanak-kanak turut terlibat secara langsung dan menjadi golongan yang</p><p>berisiko tinggi untuk dijangkiti Covid-19. Oleh itu, kajian ini ingin memfokuskan</p><p>langkah pencegahan Covid- 19 kepada kanak-kana...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nurul Adilah Ikhsan Abdul Khalid
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9312
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:9312
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic PN Literature (General)
spellingShingle PN Literature (General)
Nurul Adilah Ikhsan Abdul Khalid
Malang si Panda: penerapan kesedaran terhadap pencegahan Covid-19 dalam kalangan kanak-kanak menerusi wayang kanak-kanak
description <p>Tanpa kita sedari kanak-kanak turut terlibat secara langsung dan menjadi golongan yang</p><p>berisiko tinggi untuk dijangkiti Covid-19. Oleh itu, kajian ini ingin memfokuskan</p><p>langkah pencegahan Covid- 19 kepada kanak-kanak yang berumur empat hingga enam</p><p>tahun. Pengkajian ini lebih tertumpu untuk mengenalpasti maklumat kesedaran tentang</p><p>Covid-19 yang perlu disampaikan kepada golongan kanak-kanak, menghasilkan skrip</p><p>Wayang Kanak-kanak bertajuk Malang Si Panda berpandukan maklumat kesedaran</p><p>pencegahan Covid-19 dan mempersembahkan Wayang Kanak-kanak yang bertajuk</p><p>Malang Si Panda yang melibatkan karakter haiwan yang membawa mesej mengenai</p><p>pencegahan Covid- 19. Malang Si Panda ditayangkan secara dalam talian menerusi</p><p>Facebook live. Teori imaginasi sosiologi daripada C. Wright Mills turut memberi</p><p>inspirasi dalam memperkukuhkan kajian. Selain itu, kaedah kualitatif digunakan dalam</p><p>kajian seperti sumber bacaan iaitu kajian lepas, akhbar dan jurnal, sumber karya kreatif</p><p>iaitu penghasilan video kreatif menerusi YouTube, program animasi dan kajian</p><p>lapangan iaitu temubual terhadap fokus kumpulan. Kajian ini dapat dicapai dengan</p><p>menerapkan beberapa langkah pencegahan seperti menjaga kebersihan diri dengan</p><p>mengamalkan gaya mencuci tangan yang betul, menjaga penjarakan fizikal, kekal</p><p>berada di dalam rumah memakai pelitup muka. Dengan itu, besar harapannya agar</p><p>kajian ini dapat membantu kanak-kanak dalam memahami aspek kesedaran terhadap</p><p>virus Covid-19.</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Nurul Adilah Ikhsan Abdul Khalid
author_facet Nurul Adilah Ikhsan Abdul Khalid
author_sort Nurul Adilah Ikhsan Abdul Khalid
title Malang si Panda: penerapan kesedaran terhadap pencegahan Covid-19 dalam kalangan kanak-kanak menerusi wayang kanak-kanak
title_short Malang si Panda: penerapan kesedaran terhadap pencegahan Covid-19 dalam kalangan kanak-kanak menerusi wayang kanak-kanak
title_full Malang si Panda: penerapan kesedaran terhadap pencegahan Covid-19 dalam kalangan kanak-kanak menerusi wayang kanak-kanak
title_fullStr Malang si Panda: penerapan kesedaran terhadap pencegahan Covid-19 dalam kalangan kanak-kanak menerusi wayang kanak-kanak
title_full_unstemmed Malang si Panda: penerapan kesedaran terhadap pencegahan Covid-19 dalam kalangan kanak-kanak menerusi wayang kanak-kanak
title_sort malang si panda: penerapan kesedaran terhadap pencegahan covid-19 dalam kalangan kanak-kanak menerusi wayang kanak-kanak
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Muzik dan Seni Persembahan
publishDate 2022
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9312
_version_ 1776104616469987328
spelling oai:ir.upsi.edu.my:93122023-08-11 Malang si Panda: penerapan kesedaran terhadap pencegahan Covid-19 dalam kalangan kanak-kanak menerusi wayang kanak-kanak 2022 Nurul Adilah Ikhsan Abdul Khalid PN Literature (General) <p>Tanpa kita sedari kanak-kanak turut terlibat secara langsung dan menjadi golongan yang</p><p>berisiko tinggi untuk dijangkiti Covid-19. Oleh itu, kajian ini ingin memfokuskan</p><p>langkah pencegahan Covid- 19 kepada kanak-kanak yang berumur empat hingga enam</p><p>tahun. Pengkajian ini lebih tertumpu untuk mengenalpasti maklumat kesedaran tentang</p><p>Covid-19 yang perlu disampaikan kepada golongan kanak-kanak, menghasilkan skrip</p><p>Wayang Kanak-kanak bertajuk Malang Si Panda berpandukan maklumat kesedaran</p><p>pencegahan Covid-19 dan mempersembahkan Wayang Kanak-kanak yang bertajuk</p><p>Malang Si Panda yang melibatkan karakter haiwan yang membawa mesej mengenai</p><p>pencegahan Covid- 19. Malang Si Panda ditayangkan secara dalam talian menerusi</p><p>Facebook live. Teori imaginasi sosiologi daripada C. Wright Mills turut memberi</p><p>inspirasi dalam memperkukuhkan kajian. Selain itu, kaedah kualitatif digunakan dalam</p><p>kajian seperti sumber bacaan iaitu kajian lepas, akhbar dan jurnal, sumber karya kreatif</p><p>iaitu penghasilan video kreatif menerusi YouTube, program animasi dan kajian</p><p>lapangan iaitu temubual terhadap fokus kumpulan. Kajian ini dapat dicapai dengan</p><p>menerapkan beberapa langkah pencegahan seperti menjaga kebersihan diri dengan</p><p>mengamalkan gaya mencuci tangan yang betul, menjaga penjarakan fizikal, kekal</p><p>berada di dalam rumah memakai pelitup muka. Dengan itu, besar harapannya agar</p><p>kajian ini dapat membantu kanak-kanak dalam memahami aspek kesedaran terhadap</p><p>virus Covid-19.</p> 2022 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9312 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9312 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Muzik dan Seni Persembahan <p>Anggito , A., & Setiawan, S. Pd, J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. Sukabumi, Jawa Barat: CV Jejak. Dipetik pada 17 Disember 2020, daripada https://books.google.co.id/books?id=59V8DwAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=id#v=onepage&q&f=false</p><p>Aziz Yahaya. (2006). Menguasai penyelidikan dalam pendidikan: Teori, analisis &interpretasi data. Kuala Lumpur: PTS Professional.</p><p>Bahruddin Bekri. (2011). Pengkaji yang disayang Tuhan. Batu Caves: Pts PublishingHouse.</p><p>C. Wright Mills. (2000). The sociological imagination fortieth anniversary edition.Oxford University Press, New York.</p><p>Hanggita Indrasari Dewi. (2019). Fantasi kostum sebagai ide penciptaan seni lukis.Indonesia: Institut Seni Indonesia Yogyakarta.</p><p>Henry Guntur Tarigan. (2008). Berbicara Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa.Bandung: Angkasa.</p><p>Horton, W. (2001). Leading E Learning. American Society for Training and Development: United States of America.</p><p>Imam Gunawa. (2014). Metode Penelitian Kualitatif: Teori dan Praktik. Jakarta: Bumi Aksara.</p><p>Marican, S. (2005). Kaedah penyelidikan sains sosial. Petaling Jaya, Selangor: Pearson Education.</p><p>Neuman, W. L. (2014). Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches. England: Pearson Education Limited.</p><p>Peter Brook. (1968). The Empty Space. The Atlantic Monthly : New York.</p><p>Rachmawati, Y., & Kurniati, E. (2010). Strategi pengembangan kreativitas pada anak usia taman kanak-kanak. Jakarta, Indonesia: Kencana Prenada Media Group.</p><p>Schonmann, S. (2006). Theatre as a medium for children and young people: images and observations. Dordrecht, The Netherlands: Springer.</p><p>Steven Connot. (1992). Waiting for Godot and Endgame -Samuel Beckett. St. Martins Press: New York.</p><p>Wayang kulit. (2003). Kuala Lumpur: Kementerian Kebudayaan, kesenian danPelancongan Malaysia.</p><p>Yousof, G. (1994). Dictionary of traditional South-East Asian theatre. Kuala Lumpur: Oxford University Press.</p><p></p><p>Artikel</p><p></p><p>Abdul Walid. (n.d). Cabaran penggiat teater baharu di Malaysia. Dipetik pada 20November 2020, daripada https://www.academia.edu/10252357/cabaran_penggiat_teater_baharu_di_Malaysia</p><p>Ahmad Ibo. (n.d). Sulitnya membuat wayang kulit. Indonesia kaya eksplorasi budayadi zamrud khatulistiwa. Dipetik pada 16 Disember 2020, daripada https://www.indonesiakaya.com/jelajah-indonesia/detail/sulitnya-membuat-wayang-kulit</p><p>Aine Norwan., Noor Shaliza Awang., Rossheila Rozuki., Nur Farihan Dzulkiflee., & Nor Fitriyana Aliazizan. (n.d.). Kelebihan Penggunaan Video Di Dalam Pendidikan. Dipetik pada 29 Disember 2020, daripada https://videodalampendidikan.weebly.com/kelebihan-penggunaan-video-di-dalam-pendidikan.html</p><p>Anugerah Ayu Sendari. (29 September 2020). Sinopsis adalah ringkasan cerita, ketahuiperbezaan dari ulasan. Liputan 6. Dipetik pada 7 Januari 2021, daripada https://m.liputan6.com/hot/read/4369357/sinopsis-adalah-ringkasan-cerita-ketahui-bedanya-dengan-resensi</p><p>Asmahanim Amir. (2020). Masyarakat tidak patuh SOP punca peningkatan kes Covid-19 di Malaysia. Dipetik pada 13 Januari 2020, daripadahttps://www.ukm.my/news/latest_news/masyarakat-tidak-patuh-sop-punca-peningkatan-kes-covid-19-di-malaysia</p><p>Atifah Ruzana Abd Wahab. (8 April 2017). Wayang Kulit Kelantan dan Mak Yong. Dipetik pada 21 Januari 2020, daripada https://www.slideshare.net/eepapoppins/wayang-kulit-kelantan-dan-mak-yong-muzik-tradisional-malaysia</p><p>Aza Jemimaa Ahmad. (16 Mei 2020). Wajarkah kanak-kanak diberitahu tentang wabak Covid-19? Astroawani.com. Dipetik pada 28 Oktober 2020, daripada https://www.astroawani.com/berita-malaysia/covid19-kanakkanak-dan-bayi-juga-golongan-berisiko-243234</p><p>Baharom Mohamad, & Mohamad Johdi Salleh. (23 Mac 2009). Program Seminar Pembangunan Modal Insan 2009.</p><p>Chin, H. W. (18 November 2012). Topik: Apa itu sosiologi? Dipetik pada 20 November 2020, daripada https://www.slideshare.net/mobile/chinwei1/hbss3203-pengenalan-sosiologi-topik-1</p><p>Crossman, A. (n.d). Definisi imagination sosiologi dan gambaran keseluruhan buku. Dipetik pada 17 November 2020, daripada https://ms.eferrit.com/definisi-imagination-sosiologi-dan-gambaran-keseluruhan-buku/#referrer=https://www.google.com&csi=1</p><p>Dasar kanak-kanak negara. (2008). Kuala Lumpur: Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat.</p><p>Fadz Dila. (14 Disember 2016). Temu bual. Dipetik pada 13 Julai 2021, daripada https://www.slideshare.net/fadzdila1/temu-bual</p><p>Grendi Hendrastomo, Aran Handoko & Poerwanti Hadi Pratiwi. (2013). Pembangunan media komik sosiologi untuk meningkatkan penguasaan pembelajaran sosiologi di SMA. Laporan penyelidikan: Universiti Negeri Yogyakarta.</p><p>Grenfell, J. (2006). Teaching Art & Graphic Design Online. Dipetik pada 10 Oktober 2020, daripada http://www.deakin.edu.au/itl/teachlearn/cases/files/participants/grenfell.htm</p><p>Hamdan Daniel M.Sharib. (24 Julai 2020). Watak Animasi: Kesan dan Pengaruh Terhadap Minda Kanak-kanak. Dipetik pada 26 Oktober 2020, daripada https://awal.my/watak-animasi-kesan-dan-pengaruh-terhadap-minda-kanak-kanak/</p><p>Hamilton, N. & McFarlane, J. (2005). Children learn through play. In Putting Children</p><p>First, the Newsletter of the National Childcare Accreditation Council (NCAC). Dipetik daripada http://ncac.acecqa.gov.au/educator-resources/pcf-articles/children_learn_through_play_june05.pdf</p><p>Kemdikbud. (26 Mac 2020). Kemendikbud bekerja sama dengan operator telekomunikasi sukseskan pembelajaran di rumah. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan: Jakarta. Dipetik pada 15 Oktober 2020, daripada https://www.kemdikbud.go.id/main /blog/2020/03/kemendikbud-bekerja-sama-dengan-operator-telekomunikasi-sukseskan-pembelajaran-di-rumah</p><p>Majlis Keselamatan Negara. (30 September 2020). Sains Disebalik Kuarantin 14 Hari. Dipetik pada 17 Oktober 2020, daripada https://www.mkn.gov.my/web/ms/2020/09/30/sains-disebalik-kuarantin-14-hari</p><p>Mohd Zaki Awang Mat. (n.d). Aspek kajian sastera untuk teks komsas (kecuali prosa klasik). Dipetik pada 29 Disember 2020, daripada http://bmspm.net/aspeksastera.htm</p><p>Morris, R. (1967). Effective advent of Minimalism. Dipetik pada 17 Oktober 2020, daripada http://www.csus.edu/indiv/o/obriene/art112/Lectures/Minimalism.ppt</p><p>Muhammad Abdul Latiff Abu Bakar. (3 Mei 2020). Episod hitam COVID-19 dan Koronavirus: Antara fakta dan mitos. Dipetik pada 7 Oktober 2020, daripada https://www.astroawani.com/berita-malaysia/episod-hitam-covid19-dan-koronavirus-antara-fakta-dan-mitos-241232</p><p>Naratif Malaysia. (29 September 2020). Memahami masyarakat menerusi imaginasi sosiologi: Wawancara bersama Shamsul Amri Baharuddin. Dipetik pada 8 November 2020, daripada https://naratifmalaysia.com/2020/09/29/memahami-masyarakat-menerusi-imaginasi-sosiologi-wawancara-bersama-shamsul-amri-baharuddin/</p><p>Pembaharuan lebih besar dalam sistem pendidikan negara: Tun M. (18 April 2019). Sinar Harian. Dipetik pada 11 Disember 2020, daripada https://www.sinarharian.com.my/article/24224/berita/nasional/pembaharuan-lebih-besar-dalam-sistem-pendidikan-negara-Tun-M</p><p>Perutusan Khas YAB Perdana Menteri Mengenai COVID-19 - 16 Mac 2020. (16 Mac 2020). Dipetik pada 2 September 2020, daripada https://www.pmo.gov.my/ms/2020/03/perutusan-khas-yab-perdana-menteri-mengenai-covid-19-16-mac-2020 2/</p><p>Program Pensiswazah Guru Sekolah Rendah. (2009). Perkembangan kognitif kanak-kanak. Modul kursus dalam cuti. Dipetik pada 28 Oktober 2020, daripada https://www.slideshare.net/mobile/ShanShanHon/pra3105</p><p>Ramieza Wahid. (16 Disember 2019). Teater Mariposa ambil konsep didik dan hibur anak kecil. Malaysiakini. Dipetik pada19 Oktober 2020, daripada https://www.malaysiakini.com/hiburan/503878</p><p>Roselina Johari Khir. (13 Oktober 2013). Persembahan boneka hiburan atau pendidikan roselina. Dipetik pada 22 Oktober 2020, daripada https://www.slideshare.net/ohdmoh/persembahan-boneka-hiburan-atau-pendidikan-roselina</p><p>Salmah. (4 November 2013). Definisi plot. Dipetik pada 10 Januari 2021, daripada https://www.scribd.com/doc/181421724/definisi-plot</p><p>Siti Hajar Sahit. (6 Februari 2020). Laman Utama. Dipetik pada 6 April 2020, https://hsgbuloh.moh.gov.my/ms/semua-berita-aktiviti/1102-soalan-lazim-penyakit-novel-coronavirus-2019-ncov.html</p><p>Suruhanjaya Komunikasi Multimedia Malaysia. (16 Oktober 2017). Kajian Pengguna Internet: Malaysian Communications And Multimedia Commission (MCMC). Dipetik pada 29 Oktober 2020, daripada https://www.mcmc.gov.my/ms/resources/statistics/internet-users-survey</p><p>Suruhanjaya Komunikasi Multimedia Malaysia. (11 Januari 2019). Kajian Pengguna Internet: Malaysian Communications And Multimedia Commission (MCMC). Dipetik pada 28 Oktober 2020, daripada https://www.mcmc.gov.my/ms/resources/statistics/internet-users-survey</p><p>Tao Zhang, Qunfu Wu, Zhigang Zhang. (2020). Probable pangolin origin of SARS-COV-2 associated with covid-19 outbreak. Report current biology. Dipetik pada 25 April 2020, daripada https://www.cell.com/current-biology/pdfextended/s0960-9822(20)30360-2</p><p>Ting, H., & M. (28 September 2015). Assignment Teater Kanak-kanak. Dipetik pada 10 Oktober 2020, daripada https://www.scribd.com/doc/282977370/assignment-teater-kanak-kanak</p><p>Wei, C. H. (18 November 2012). HBSS3203 Pengenalan Sosiologi Topik 1. Dipetik pada 1 November 2020, daripada https://www.slideshare.net/ChinWei1/hbss3203-pengenalan-sosiologi-topik-1</p><p></p><p>Jurnal</p><p></p><p>Abdul Rasid Jamian, & Hasmah Ismail. (2013). Pelaksanaan pembelajaran menyeronokkan dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 3(2), 49-63.</p><p>Alzyood, M., Jackson, D., Aveyard, H., & Brooke, J. (2020). COVID-19 reinforces the importance of handwashing. Journal of Clinical Nursing, 29(15-16), 2760-2761. Doi:10.1111/jocn.15313</p><p>Amika Wardana. (2014). Sosiologi untuk masyarakat Indonesia. Jurnal Kertas kerja Seminar Kebangsaan.</p><p>Ang, K. H. (2016). Pengenalan rangkakerja metodologi dalam kajian penyelidikan: Satu kajian literature. Social Sciences and Humanities, 1(2). https://doi.org/10.47405/mjssh.v1i2.8</p><p>Anida Sarudin (2020). Ulasan buku: Engkaulah adiwiraku: Bagaimana kanak-kanak boleh melawan Covid-19. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-kanak Kebangsaan, 9(1), 48-57. Dipetik pada 3 Oktober 2020, daripada https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/JPAK/article/view/3602</p><p>Ari Mustia. (2020). Efektivitas penggunaan media wayang kulit untuk meningkatkan kemampuan mendongeng kreatif siswa di SDN 1 Kutasari, Baturraden. Dipetik pada 16 Oktober 2020, daripada https://unimuda.ejournal.id/jurnalbahasaindonesia/article/view/379</p><p>Conlon, T. (1997). The Internet is Not a Panacea. Scotish educational. 29(1), 30-38.</p><p>Dhiyan Krishna Wardhani, MI Retno Susilorini, Lintang Jata Angghita & Amrizarois Ismail. (2020). Edukasi pencegahan penularan Covid-19 pada anak usia dini melalui media pembelajaran audio visual. Jurnal Abdidas, 1(3), 131-136.</p><p>Eluyefa, D. (2019). Childrens Theatre: A Brief Pedagogical Approach. 4(1), from https://www.researchgate.net/publication/330855424</p><p>Fieka Nurul Arifa. (2020). Tantangan pelaksanaan kebijakan belajar dari rumah dalam masa darurat Covid-19. Bidang Kesejahteraan Sosial Info Singkat, 12(7). Dipetik pada 9 Oktober 2020, daripada https://berkas.dpr.go.id/puslit/files/info_singkat/info%20singkat-xll-7-l-p3dl-april-2020-1953.pdf</p><p>Fox, J. (1998). Distance Education: is it good enough? Journal of Opinion. 3(4). Dipetik pada 22 Oktober 2020, daripada http://www.theuniversityconcourse.com/article/1785.html</p><p>Gopnik, A., & Wellman, H. M. (2012). Reconstructing constructivism: Causal models, Bayesian learning mechanisms, and the theory theory. Psychological Bulletin, 138, 10851108. doi:10.1037/a0028044</p><p>Halizah Omar, Mohamed Amin Embi & Melor Md Yunus. (2012). ESL learners interaction in an online discussion via Facebook. Journal Asian Social Science, 8(11), 67-74.</p><p>Hutomo Atman Maulana & Muhammad Hamidi. (2020). Persepsi Mahasiswa terhadap Pembelajaran Daring pada Mata Kuliah Praktik di Pendidikan Vokasi. Equlibrium. Jurnal Pendidikan, 8(2), 224-231. Dipetik pada 12 Oktober 2020, daripada https://journal.unismuh.ac.id/index.php/equilibrum/article/view/3443</p><p>Poerwanti Hadi Pratiwi & Nur Hidayah. (2016). Pengembangan perangkat pembelajaran sosiologi dengan pendekatan imajinasi sosiologi. Jurnal pendidikan: Penyelidikan inovasi pembelajaran.</p><p>Rahman Haji Bujang. (2007). Fungsi Komunikasi Dan Estetika Dalam Persembahan Teater Tradisional Wayang Kulit. Jurnal Pengajian Melayu, 18. Dipetik pada 30 Disember 2020. from http://www.myjurnal.my/filebank/published_article/24017/Article_8.PDF</p><p>Ronfard, S., Bartz, D., Cheng, L., Chen, X., & Harris, P. L. (2017). Children"s developing ideas about knowledge and its acquisition. Advances in Child Development and Behavior. Doi:10.1016/bs.acdb.2017.10.005</p><p>Syahrul Fitri Musa, & Mohd Effindi Samsuddin. (2018). The Minimalism Aspect Of Scenography In Malay Alternative Theatre In Stor Teater Dbp. Humanus, 17(1), 53. https://10.24036/humanus.v17i1.8751.</p><p>Yang, P., Liu, P., Li, D., & Zhao, D. (2020). Corona Virus Disease 2019, a growing threat to children? Journal of Infection, 80(6), 671693. Doi:10.1016/j.jinf.2020.02.024</p><p>Yayan Suryana. (2018). Memikirkan kembali perspektif sosiologis: Upaya peningkatan mutu kualitas. Jurnal Sosiologi Reflektif. 13(1), 119-131.</p><p>Zainal Fauzi, Ainun Heiriyah & Jamaluddin Matarif. (2020). Upaya pelayanan guru bimbingan dan konseling selama pandemi Covid-19 pada siswa di SMP Negeri 23 Banjarmasin. Jurnal Mahasiswa BK An-Nur :Berbeda, Bermakna, Mulia. Dipetik pada 15 Oktober 2020, daripada http://eprints.uniska bjm.ac.id/1791/1/pdf%20artikel%20skripsi%20jamaluddin%20matarif.pdf</p><p></p><p>Tesis</p><p></p><p>Andika Aziz Hussin. (2019). Kepentingan Pengajian Drama dan teater di Institusi Pengajian Tinggi. (Tesis Sarjana yang tidak diterbitkan). Universiti Malaysia Kelantan. Dipetik pada 10 Oktober 2020, daripada https://www.researchgate.net/publication/330619662_kepentingan_pengajian_drama_dan_teater_di_institusi_pengajian_tinggi</p><p>Azahar Harun, Haslinda Abd Razak, Ariff Ali, & Faezal Muniran. (2011). Potensi media online sebagai medium pengajaran & pembelajaran bagi program Diploma Seni Lukis dan Seni Reka di FSSR UiTM, Melaka. (Tesis Sarjana Universiti Teknologi MARA, 2011). Melaka: Universiti Teknologi MARA. Dipetik pada 10 Oktober 2020, daripada https://www.researchgate.net/publication/301293456_Potensi_media_online_sebagai_medium_pengajaran_pembelajaran_bagi_program_Diploma_Seni_Lukis_dan_Seni_Rika_di_FSSR_UiTM_Melaka</p><p>Lajinoh, L. (2017). Konsep minimalis dalam rekaan set pentas pementasan Teater Tiang Cengal Dinding Sayung (Tesis Sarjana yang tidak diterbitkan). Universiti Malaysia Sarawak.</p><p></p><p>Video, Audio & YouTube</p><p></p><p>Cak Ikin. (23 Januari 2017). Dongeng Mas Dafa. Raja dan Ayam Wayang Kulit. Kartun Lucu Culoboyo [Video]. YouTube. Dipetik pada 15 Oktober 2020, daripada https://www.youtube.com/watch?v=qkgoTFhUc5M</p><p>Les Copaque Production. (23 Oktober 2018). Upin & Ipin Musim 11- Hapuskan virus [Video]. YouTube. Dipetik pada 9 September 2020, daripada https://youtu.be/y4ksnucdqxu</p><p>Majalah Bobo. (9 April 2020). Coronavirus - Apa itu virus corona dan kenapa kita harus berada di rumah? [Video]. YouTube. Dipetik pada 5 Ogos 2020, daripada https://www.youtube.com/watch?v=FPFQQ2injI0&t=5s</p><p>Monsta. (22 Oktober 2020). CAPP bersama Tan Sri Dr Noor Hisham dan Boboiboy [Video]. YouTube. Dipetik pada 25 Oktober 2020, daripada https://youtu.be.y8fvbxzqox0</p><p>Peacefulness. (5 Disember 2013). Peter Brook speaks abou Minimalism in the theatre. [Video]. YouTube. Dipetik pada 2 Januari 2021, daripada https://youtu.be/av6kxw0sf3a</p><p>Raymond Elling. (13 Julai 2019). Avenue Q - Full Show. Theatre of the Republic [Video]. YouTube. Dipetik pada 5 Oktober 2020, daripada https://www.youtube.com/watch?v=UM4OidQH9-Y</p><p>Sriwisnu Dance Gamelan Wayang. (16 Febuari 2019). Candapinggala 4- Wayang binatang kancil Ki Eddy Pursubaryanto-Mousedeer animal puppet show (HD) [Video]. YouTube. Dipetik pada 7 Oktober 2020, daripada https://www.youtube.com/watch?v=Wy2_mkNroo0</p><p>Tv 9 Malaysia Official. (27 Mac 2020). Covid-19: stay at home #Londonlockdown.Borak Kopitiam.</p><p></p><p>Surat Khabar</p><p></p><p>Bernama. (27 Disember 2020). COVID-19: Mangkin perubahan corak pembelajaran baharu dalam talian. Dipetik pada 29 Disember 2020, daripada https://www.bernama.com/bm/news.php?id=1916199</p><p>Hampir 480,000 kanak-kanak di AS dijangkiti Covid-19. (2 September 2020). Sinar Harian. Dipetik pada 25 Oktober 2020, daripada https://www.sinarharian.com.my/article/99306/KHAS/Covid-19/Hampir-480000-kanak-kanak-di-AS-dijangkiti-Covid-19</p><p>Koronavirus: Kanak-kanak berdepan risiko lebih besar jika dijangkiti. (5 Febuari 2020). Sinar Harian. Dipetik pada 22 Oktober 2020, daripada https://www.sinarharian.com.my/article/68784/KHAS/Covid-19/Koronavirus-Kanak-kanak-berdepan-risiko-lebih-besar-jika-dijangkiti</p><p>Mohd Anwar Patho Rohman. (13 Mei 2020). Covid-19: Jangan bawa golongan berisiko ke tempat awam. Berita Harian. Dipetik pada 6 Jun 2020, daripada https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2020/05/688218/covid-19-jangan-bawa-golongan-berisiko-ke-tempat-awam</p><p>Nor Farhani Che Ad. (2020). Semakin ramai tak patuh SOP. My Metro. Dipetik pada 20, Januari 2021, daripada https://www.hmetro.com.my./mutakhir/2020/07/602732/semakin-ramai-tak-patuh-sop</p><p>Nurulashikin Romli. (23 Mac 2020). Enam langkah mudah perangi COVID-19. Berita Harian Online. Dipetik pada 10 Oktober 2020, daripada https://www.bharian.com.my/rencana/komentar/2020/03/668184/enam-langkah-mudah-perangi-covid-19</p><p>Nuru Huda Husain. (16 Mei 2020). 317 kanak-kanak bawah 12 tahun dijangkiti Covid-1. Sinar Harian. Dipetik pada 25 Oktober 2020, daripada https://www.sinarharian.com.my/article/83808/KHAS/Covid-19/317-kanak-kanak-bawah-12-tahun-dijangkiti-Covid-19</p><p>Shanika Abdullatib. (9 September 2020). Memberontak enggan ke sekolah, anak mungkin alami tekanan. Utusan Borneo. Dipetik pada 19 Oktober 2020, daripada https://utusanborneo.com.my/2020/09/09/memberontak-enggan-ke-sekolah-anak-mungkin-alami tekanan</p><p>Syah Rul Aswari Abdullah. (19 Disember 2020). Cabaran yakinkan golongan antivaksin. My Metro. Dipetik pada 20 Januari 2021, daripada https://www.hmetro.com.my/node/654679/amp</p><p>Zaain Zin. (20 Mac 2019). Makyong sedang dinilai mufti, ulama. Utusan Malaysia. Dipetik pada 11 Oktober 2020, daripada www.utusan.com.my/berita/wilayah/kelantan</p><p></p><p>Kamus</p><p></p><p>Kamus Dewan Edisi Keempat. (2010). Dewan Bahasa dan Pustaka: Kuala Lumpur.</p><p></p><p></p><p></p><p></p><p></p><p></p><p></p><p></p><p></p><p></p><p></p><p></p><p></p><p></p><p></p><p></p><p></p><p></p><p></p>