Pembinaan dan penilaian modul pembelajaran dan pemudahcaraan Thirukkural berdasarkan teknologi Augmented Reality di Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil

<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti masalah pembelajaran Thirukkural dan</p><p>menganalisis keperluan guru dan murid dalam penyediaan modul pembelajaran</p><p>Thirukkural, membentuk dan membangunkan modul pembelajaran Thi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Riinah Periasamy
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9328
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti masalah pembelajaran Thirukkural dan</p><p>menganalisis keperluan guru dan murid dalam penyediaan modul pembelajaran</p><p>Thirukkural, membentuk dan membangunkan modul pembelajaran Thirukkural</p><p>berdasarkan teknologi Augmented Reality serta menilai kebolehlaksanaan modul</p><p>tersebut dalam kalangan murid Tahun Lima di SJK(T). Kajian ini dilaksanakan dengan</p><p>menggunakan model ADDIE yang merangkumi tiga fasa, iaitu fasa analisis keperluan,</p><p>fasa reka bentuk modul dan fasa penilaian. Reka bentuk kajian ini ialah kaedah</p><p>campuran, iaitu kaedah kualitatif dan kaedah kuantitatif. Kajian ini dijalankan dalam</p><p>kalangan 10 orang guru bahasa Tamil dan 60 orang murid Tahun Lima di SJK(T). Data</p><p>temu bual dianalisis secara kualitatif, manakala data soal selidik serta ujian pra dan</p><p>pasca dianalisis secara kuantitatif dengan menggunakan IBM SPSS Statistics 26.</p><p>Dapatan analisis keperluan menunjukkan bahawa semua guru dan murid menegaskan</p><p>bahawa modul pembelajaran Thirukkural diperlukan dalam meningkatkan tahap</p><p>pemahaman dalam pembelajaran Thirukkural. Modul pembelajaran Thirukkural yang</p><p>melibatkan 30 kuplet dibangunkan dengan menggunakan teknologi Augmented Reality</p><p>dan kaedah Fuzzy Delphi. Kebolehlaksanaan modul ini dinilai dengan menggunakan</p><p>ujian pra dan ujian pasca bagi kumpulan kawalan dan rawatan. Nilai skor min antara</p><p>ujian pra dengan ujian pasca bagi kumpulan kawalan menunjukkan peningkatan</p><p>signifikan sebanyak 11.27 skor min, manakala kumpulan kawalan mencatatkan</p><p>peningkatan lebih rendah, iaitu nilai skor min 0.57 sahaja. Kesimpulannya, modul</p><p>pembelajaran Thirukkural berdasarkan Augmented Reality adalah berkesan dalam</p><p>meningkatkan pencapaian murid dalam pembelajaran Thirukkural kalangan murid di</p><p>SJKT. Implikasinya, modul pembelajaran Thirukkural berdasarkan Augmented Reality</p><p>boleh menjadi bahan bantu mengajar tambahan yang berkesan kepada guru dan murid</p><p>dalam pembelajaran dan pemudahcaraan Thirukkural.</p>