Ekspresi kendiri dalam lukisan kanak-kanak autisme di sebuah sekolah kebangsaan integrasi (IR)

Kajian ini dijalankan adalah untuk mengkaji dan mengenalpasti ekspresi diri dalam lukisan kanak-kanak autisme dalam kelas seni visual. Seramai empat orang daripada 55 orang kanak-kanak berkeperluan khas yang mendaftarkan diri di Kelas Pendidikan Khas, Sekolah Kebangsaan Sri Langat telah dipilih seba...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ismail Muhamad
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2016
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=936
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:936
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:9362020-02-27 Ekspresi kendiri dalam lukisan kanak-kanak autisme di sebuah sekolah kebangsaan integrasi (IR) 2016 Ismail Muhamad NC Drawing Design Illustration Kajian ini dijalankan adalah untuk mengkaji dan mengenalpasti ekspresi diri dalam lukisan kanak-kanak autisme dalam kelas seni visual. Seramai empat orang daripada 55 orang kanak-kanak berkeperluan khas yang mendaftarkan diri di Kelas Pendidikan Khas, Sekolah Kebangsaan Sri Langat telah dipilih sebagai partisipan. Kaedah kajian yang digunakan ialah kaedah kualitatif dengan reka bentuk kajian kes. Data dikumpulkan secara temu bual dan pemerhatian. Menerusi temu bual dengan responden serta analisis lukisan kanak-kanak autisme (lukisan partisipan), didapati kanak-kanak ini banyak menggunakan imaginasi, bersedia untuk mencuba sesuatu yang berlainan dan berani memaparkan ekspresi diri dan berfikiran terbuka. Kanak-kanak autisme ini juga cenderung melukis berdasarkan minat, pengalaman, pemerhatian yang teliti dan perkara-perkara yang menyentuh hati mereka. Kesimpulannya, kajian ekspresi diri dalam lukisan menunjukkan bahawa kanak-kanak autisme boleh mengekspresi dirinya melalui lukisan dan bakat kanak-kanak autisme ini boleh diketengahkan dengan meningkatkan pemerhatian secara terperinci dan sokongan padu dari guru-guru, ibu bapa dan masyarakat sekeliling. 2016 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=936 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=936 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic NC Drawing Design Illustration
spellingShingle NC Drawing Design Illustration
Ismail Muhamad
Ekspresi kendiri dalam lukisan kanak-kanak autisme di sebuah sekolah kebangsaan integrasi (IR)
description Kajian ini dijalankan adalah untuk mengkaji dan mengenalpasti ekspresi diri dalam lukisan kanak-kanak autisme dalam kelas seni visual. Seramai empat orang daripada 55 orang kanak-kanak berkeperluan khas yang mendaftarkan diri di Kelas Pendidikan Khas, Sekolah Kebangsaan Sri Langat telah dipilih sebagai partisipan. Kaedah kajian yang digunakan ialah kaedah kualitatif dengan reka bentuk kajian kes. Data dikumpulkan secara temu bual dan pemerhatian. Menerusi temu bual dengan responden serta analisis lukisan kanak-kanak autisme (lukisan partisipan), didapati kanak-kanak ini banyak menggunakan imaginasi, bersedia untuk mencuba sesuatu yang berlainan dan berani memaparkan ekspresi diri dan berfikiran terbuka. Kanak-kanak autisme ini juga cenderung melukis berdasarkan minat, pengalaman, pemerhatian yang teliti dan perkara-perkara yang menyentuh hati mereka. Kesimpulannya, kajian ekspresi diri dalam lukisan menunjukkan bahawa kanak-kanak autisme boleh mengekspresi dirinya melalui lukisan dan bakat kanak-kanak autisme ini boleh diketengahkan dengan meningkatkan pemerhatian secara terperinci dan sokongan padu dari guru-guru, ibu bapa dan masyarakat sekeliling.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Ismail Muhamad
author_facet Ismail Muhamad
author_sort Ismail Muhamad
title Ekspresi kendiri dalam lukisan kanak-kanak autisme di sebuah sekolah kebangsaan integrasi (IR)
title_short Ekspresi kendiri dalam lukisan kanak-kanak autisme di sebuah sekolah kebangsaan integrasi (IR)
title_full Ekspresi kendiri dalam lukisan kanak-kanak autisme di sebuah sekolah kebangsaan integrasi (IR)
title_fullStr Ekspresi kendiri dalam lukisan kanak-kanak autisme di sebuah sekolah kebangsaan integrasi (IR)
title_full_unstemmed Ekspresi kendiri dalam lukisan kanak-kanak autisme di sebuah sekolah kebangsaan integrasi (IR)
title_sort ekspresi kendiri dalam lukisan kanak-kanak autisme di sebuah sekolah kebangsaan integrasi (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif
publishDate 2016
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=936
_version_ 1747832929990475776