Pembangunan Modul Bimbingan Kemurungan Tazkiyah An Nafs ke atas remaja

<p>Kajian deskriptif ini bertujuan membangunkan Modul Bimbingan Kemurungan Tazkiyah</p><p>An Nafs ke atas remaja. Metodologi Kajian Reka Bentuk dan Pembangunan yang</p><p>dipelopori oleh Richey dan Klein telah digunakan dengan mel...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Megat Marwan Megat Nizar
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9480
Tags: Add Tag
Description
Summary:<p>Kajian deskriptif ini bertujuan membangunkan Modul Bimbingan Kemurungan Tazkiyah</p><p>An Nafs ke atas remaja. Metodologi Kajian Reka Bentuk dan Pembangunan yang</p><p>dipelopori oleh Richey dan Klein telah digunakan dengan melibatkan tiga fasa kajian. Data</p><p>fasa pertama iaitu analisis keperluan diperolehi dengan menjalankan temu bual separa</p><p>berstruktur bersama empat orang pakar dalam bidang bimbingan dan kaunseling perspektif</p><p>Islam dan pakar kesihatan mental dengan kaedah persampelan bertujuan. Dapatan daripada</p><p>temu bual separa berstruktur dianalisis secara tematik. Data fasa kedua pula iaitu peringkat</p><p>reka bentuk dan membangunkan modul diperolehi melalui teknik Fuzzy Delphi oleh 12</p><p>orang responden pakar bidang bimbingan dan kaunseling, kaunseling perspektif Islam, dan</p><p>kesihatan mental. Analisis data adalah berdasarkan respon pakar terhadap soal selidik yang</p><p>menggunakan tujuh skala likert linguistik Fuzzy. Nilai ambangan d dihitung untuk</p><p>mendapatkan konsensus pakar. Data fasa kedua juga digunakan untuk membangunkan</p><p>modul bimbingan yang lengkap. Data fasa ketiga ialah penilaian kebolehgunaan modul</p><p>menggunakan soal selidik kebolehgunaan modul kepada enam orang pakar pelaksana</p><p>dalam bidang bimbingan dan kaunseling. Dapatan fasa pertama menunjukkan terdapat</p><p>keperluan untuk membangunkan modul bimbingan kemurungan remaja perspektif Islam</p><p>berdasarkan tiga tema iaitu a) Keutamaan pendekatan holistik dalam intervensi kesihatan</p><p>mental, b) Kompetensi pengamal kaunseling, dan c) Panduan melaksanakan intervensi</p><p>spiritual dan keagamaan. Dapatan fasa kedua, reka bentuk modul menunjukkan panel pakar</p><p>mencapai konsensus bersama dengan nilai ambangan d 0.2 melebihi 75% dari segi</p><p>kesesuaian komponen-komponen utama modul tersebut. Dapatan fasa kedua juga</p><p>menghasilkan modul bimbingan yang lengkap. Dapatan fasa ketiga menunjukkan bahawa</p><p>kesemua komponen utama modul dan kebolehgunaan keseluruhan modul adalah berada</p><p>pada tahap sesuai dan boleh digunakan di mana nilai peratusan skor penerimaan adalah</p><p>menepati syarat yang ditetapkan iaitu melebihi 70%. Implikasi kajian menunjukkan</p><p>bahawa pembangunan modul ini berupaya menjadi panduan kepada pengamal kaunseling</p><p>dalam menjalankan proses bimbingan berkaitan isu kemurungan remaja di sekolah-sekolah</p><p>dan institusi pengajian tinggi di Malaysia.</p>