Pembangunan dan persepsi murid terhadap MY CHEMISALT dalam kalangan murid kimia tingkatan empat

<p>Kajian ini bertujuan membangunkan permainan MY CHEMISALT bagi tajuk</p><p>penyediaan garam dan mengenal pasti persepsi murid terhadap permainan ini. Kajian</p><p>ini menggunakan reka bentuk penyelidikan pembangunan berasaskan m...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Marlina Mat Napes
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9513
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan membangunkan permainan MY CHEMISALT bagi tajuk</p><p>penyediaan garam dan mengenal pasti persepsi murid terhadap permainan ini. Kajian</p><p>ini menggunakan reka bentuk penyelidikan pembangunan berasaskan model reka</p><p>bentuk instruksional ADDIE. Teknik persampelan rawak kelompok dua peringkat</p><p>digunakan untuk memilih 225 orang murid tingkatan empat yang mengambil kimia dari</p><p>enam buah sekolah dalam daerah Gombak, Selangor sebagai sampel kajian. Persepsi</p><p>murid terhadap kebolehgunaan dan pengalaman bermain diukur dengan menggunakan</p><p>instrumen soal selidik dengan skala Likert lima mata yang diadaptasi daripada soal</p><p>selidik Model for the Evaluation of Educational Games (MEEGA+). Instrumen ini</p><p>mengandungi dua faktor kualiti iaitu kebolehgunaan dan pengalaman bermain. Data</p><p>kajian dianalisis menggunakan statistik deskriptif iaitu dengan menghitung Indeks</p><p>Kesahan Kandungan (CVI), nilai min serta sisihan piawai. MY CHEMISALT</p><p>mempunyai nilai kesahan kandungan yang tinggi dengan nilai CVI=1.00. Data persepsi</p><p>murid terhadap dua faktor kualiti MY CHEMISALT menunjukkan min skor yang tinggi</p><p>(min > 4.0) bagi kebolehgunaan (min=4.43, SP=0.43) dan pengalaman bermain</p><p>(min=4.87, SP=0.49). Kesimpulannya, MY CHEMISALT yang dibina dalam kajian ini</p><p>mempunyai indeks kesahan yang tinggi serta mendapat persepsi positif dari murid</p><p>berdasarkan dua faktor kualiti. Implikasinya, guru boleh menggunakan MY</p><p>CHEMISALT bagi mengukuhkan persediaan murid menjalankan eksperimen</p><p>penyediaan garam. Ciri-ciri menarik MY CHEMISALT dapat meningkatkan minat dan</p><p>motivasi murid terhadap tajuk tersebut.</p>