Pembangunan modul FZ-STEM dalam topik Daya dan Gerakan serta keberkesanannya terhadap kemahiran abad ke-21 dan KBAT
<p>Kajian ini bertujuan untuk membangunkan Modul FZ-STEM dalam topik Daya dan</p><p>Gerakan serta mengkaji keberkesanannya terhadap kemahiran abad ke-21 (KA-21)</p><p>dan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT). Modul FZ-STEM ialah...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9527 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini bertujuan untuk membangunkan Modul FZ-STEM dalam topik Daya dan</p><p>Gerakan serta mengkaji keberkesanannya terhadap kemahiran abad ke-21 (KA-21)</p><p>dan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT). Modul FZ-STEM ialah modul</p><p>pembelajaran berasaskan projek yang diintegrasikan dengan konsep Sains, Teknologi,</p><p>Kejuruteraan, dan Matematik (STEM). Kajian ini menggunakan Pendekatan Reka</p><p>bentuk dan Pembangunan (DDR) bagi membangunkan modul serta kaedah kuasi</p><p>eksperimen bagi menilai keberkesanan modul. Modul FZ-STEM yang dibangunkan</p><p>memperoleh kesahan kandungan yang baik dengan nilai min pekali kesahan</p><p>kandungan sebanyak 0.95 dan kebolehpercayaan yang sangat baik dengan nilai alfa</p><p>Cronbach sebanyak 0.857. Kajian keberkesanan modul FZ-STEM terhadap KA-21</p><p>dan KBAT dijalankan di sebuah sekolah menengah di Daerah Kerian, Perak. Kajian</p><p>dijalankan selama 8 minggu melibatkan responden seramai 60 orang murid yang</p><p>dipilih secara pensampelan rawak kelompok dan dibahagikan kepada dua kumpulan,</p><p>iaitu 30 orang dalam kumpulan rawatan dan 30 orang lagi dalam kumpulan kawalan.</p><p>Kumpulan rawatan mengikuti pengajaran dan pembelajaran (PdP) dengan</p><p>menggunakan Modul FZ-STEM manakala kumpulan kawalan mengikuti PdP secara</p><p>konvensional. Praujian dan pascaujian KA-21 serta KBAT diberikan kepada keduadua</p><p>kumpulan tersebut. Dari segi dapatan ujian-t sampel berpasangan, didapati</p><p>kumpulan rawatan menunjukkan perbezaan yang ketara antara skor min praujian</p><p>dengan pascaujian KBAT dengan nilai (t(29)=-20.270, p=0.000). Malahan, dapatan</p><p>pascaujian KBAT bagi kumpulan rawatan menunjukkan peningkatan yang lebih baik</p><p>berbanding dengan kumpulan kawalan (t(45.377)=9.378, p=0.000). Kesimpulannya,</p><p>penggunaan Modul FZ-STEM memberikan kesan yang ketara terhadap pencapaian</p><p>KBAT dalam kalangan murid. Kajian ini memberikan implikasi bahawa, pendekatan</p><p>Pembelajaran Berasaskan Projek STEM yang digunakan dalam Modul FZ-STEM</p><p>boleh digunakan sebagai salah satu strategi PdP oleh guru bagi menggalakkan</p><p>pembelajaran berpusatkan murid serta pembelajaran yang lebih aktif, sekaligus</p><p>mempertingkat pencapaian murid dalam mata pelajaran Fizik dengan cara yang lebih</p><p>mantap.</p> |
---|