Pembinaan dan pengujian model berstruktur ketaakulan statistik berdasarkan kaedah kuasa dua terkecil separa

<p>Penyelidikan ini bertujuan membina dan menilai model berstruktur ketaakulan statistik</p><p>yang merangkumi pembinaan model pengukuran dan berstruktur konstruk ketaakulan</p><p>statistik, kognitif, dan bukan kognitif berdasarka...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Norsyadzila Mustafa
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9537
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Penyelidikan ini bertujuan membina dan menilai model berstruktur ketaakulan statistik</p><p>yang merangkumi pembinaan model pengukuran dan berstruktur konstruk ketaakulan</p><p>statistik, kognitif, dan bukan kognitif berdasarkan model persamaan berstruktur-kuasa</p><p>dua terkecil separa (MPB-KTS). Pendekatan kuantitatif dengan kaedah tinjauan</p><p>digunakan dalam penyelidikan ini. Seramai 99 responden terlibat dalam penyelidikan</p><p>ini yang dipilih dalam kalangan bakal graduan program ijazah sarjana muda matematik</p><p>dengan pendidikan menggunakan teknik persampelan rawak berkelompok. Instrumen</p><p>penilaian ketaakulan statistik yang diadaptasi digunakan bagi mengumpul data</p><p>ketaakulan statistik responden. Data dianalisis dengan menggunakan perisian SMARTPLS.</p><p>Dapatan penyelidikan menunjukkan model ketaakulan statistik yang dibina dapat</p><p>disuaikan dengan data empirikal berdasarkan kriteria kesahan, kebolehpercayaan</p><p>model pengukuran dan penyuaian padanan model berstruktur. Penyelidikan mendapati</p><p>kesemua konstruk yang dibina mempunyai hubungan yang signifikan antara satu sama</p><p>lain. Selain daripada hubungan antara ketaakulan stastistik dan pencapaian akademik,</p><p>penyelidikan ini berjaya mengesahkan pemboleh ubah penunjuk yang mewakili setiap</p><p>konstruk yang dibina dengan menggunakan analisis MPB-KTS. Kesimpulannya,</p><p>penyelidikan ini berjaya membina model ketaakulan statistik serta menilai</p><p>hubungannya dengan pencapaian akademik dan pemboleh ubah kognitif serta bukan</p><p>kognitif. Implikasinya, model yang dibina dapat digunakan oleh penyelidik dalam</p><p>bidang pendidikan statistik bagi menentukan faktor kognitif dan bukan kognitif yang</p><p>menyumbang terhadap pencapaian akademik.</p>