Pembangunan dan penilaian Modul Bacaan Awal Menggunakan Kaedah Fonik Bahasa Melayu di Prasekolah Aliran Cina

<p>Kajian ini bertujuan untuk membangunkan dan menilai Modul Bacaan Awal</p><p>Menggunakan Kaedah Fonik Bahasa Melayu di Prasekolah Aliran Cina. Modul</p><p>merangkumi kemahiran menyebut dan membunyikan huruf, membaca perkataan,&a...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Thang, Yin Fong
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9538
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk membangunkan dan menilai Modul Bacaan Awal</p><p>Menggunakan Kaedah Fonik Bahasa Melayu di Prasekolah Aliran Cina. Modul</p><p>merangkumi kemahiran menyebut dan membunyikan huruf, membaca perkataan,</p><p>frasa dan ayat yang mengandungi perkataan suku kata terbuka dan tertutup.</p><p>Pembangunan dan penilaian modul dalam kajian berlandaskan lima fasa Model</p><p>ADDIE dinilai oleh tujuh orang pakar dengan soal selidik Likert empat mata. Fasa</p><p>Analisis Keperluan merangkumi matlamat pengajaran, murid dan perkembangan</p><p>pembelajaran. Fasa Reka Bentuk menentukan teori pengajaran dan pembelajaran</p><p>kemahiran membaca Bahasa Melayu dengan kaedah yang mudah difahami mengikut</p><p>perkembangan pembelajaran murid. Fasa Pembangunan berkemahiran membaca</p><p>Bahasa Melayu yang khusus, objektif jelas, aktiviti yang bersesuaian dan pentaksiran</p><p>tahap penguasaan yang boleh dicapai. Fasa Pelaksanaan terdiri daripada kesesuaian</p><p>modul, kesesuaian aktiviti dan kesesuaian peruntukan masa. Fasa Penilaian untuk</p><p>mendapatkan kesahan dan kebolehpercayaan kandungan bagi kesesuaian terhadap</p><p>prasekolah, kesesuaian terhadap murid prasekolah dan kesesuaian terhadap</p><p>perkembangan pembelajaran murid prasekolah. Kajian ini turut mengenal pasti</p><p>pencapaian keseluruhan kemahiran membaca Bahasa Melayu bagi murid prasekolah</p><p>aliran Cina dengan reka bentuk kuasi-eksperimen. Kumpulan rawatan dan kumpulan</p><p>kawalan masing-masing terdiri daripada 50 orang murid prasekolah aliran Cina di</p><p>bawah jagaan Kementerian Pelajaran Malaysia(KPM). Kumpulan rawatan</p><p>menggunakan kaedah fonik manakala kumpulan kawalan menggunakan kaedah abjad</p><p>dan kaedah gabungan bunyi kata. Analisis data kuantitatif dengan statistik deskriptif.</p><p>Kemahiran membaca Bahasa Melayu dalam kalangan murid prasekolah aliran Cina</p><p>didapati telah meningkat sebanyak 81% pada Ujian Pasca berbanding dengan hanya</p><p>17% dalam data Ujian Pra. Kesimpulannya, modul berjaya dibangunkan dan dinilai.</p><p>Modul berbentuk bahan cetakan dan perisian komputer selaku Microsoft PowerPoint</p><p>dan Anyflip. Kajian ini menjelaskan bahawa kaedah fonik lebih berkesan untuk</p><p>meningkatkan tahap penguasaan kemahiran membaca Bahasa Melayu bagi murid</p><p>prasekolah aliran Cina.</p>