Amalan pengajaran guru Bahasa Arab menerapkan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi di sekolah menengah

<p>Amalan penerapan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam pengajaran guru</p><p>bahasa Arab merupakan amalan yang perlu diterapkan secara eksplisit iaitu secara</p><p>langsung. Walaupun KBAT telah lama dicanangkan dalam duni...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Najlaa Shazana Mohamad
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9541
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Amalan penerapan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam pengajaran guru</p><p>bahasa Arab merupakan amalan yang perlu diterapkan secara eksplisit iaitu secara</p><p>langsung. Walaupun KBAT telah lama dicanangkan dalam dunia pendidikan di</p><p>Malaysia, namun tahap pengetahuan dan aplikasi KBAT dalam kalangan guru bahasa</p><p>Arab masih di peringkat sederhana. Tidak dinafikan terdapat segelintir guru-guru</p><p>bahasa Arab yang menerapkan KBAT dalam pengajaran mereka, namun penerapan ini</p><p>adalah secara tidak langsung. Arus transformasi dalam dunia pendidikan mendorong</p><p>guru-guru bahasa Arab mengubah cara pengajaran tradisional yang lebih kepada</p><p>pemusatan guru kepada pengajaran yang berpusatkan kepada murid melalui penerapan</p><p>KBAT ini. Justeru, kajian ini dijalankan bertujuan untuk meneroka amalan pengajaran</p><p>menerapkan KBAT terhadap empat orang guru bahasa Arab di peringkat sekolah</p><p>menengah di negeri Johor. Tiga persoalan kajian yang ditumpukan ialah i) Apakah</p><p>amalan pengajaran guru bahasa Arab bagi menerapkan elemen Kemahiran Berfikir</p><p>Aras Tinggi? ii) Mengapakah guru menerapkan amalan pengajaran tersebut dalam</p><p>menerapkan elemen KBAT semasa pengajaran bahasa Arab? iii) Bagaimanakah</p><p>strategi pengajaran guru bahasa Arab yang berkesan menerapkan elemen Kemahiran</p><p>Berfikir Aras Tinggi semasa pengajaran bahasa Arab di dalam kelas? Reka bentuk</p><p>kajian ialah kajian kualitatif berbentuk kajian kes (satu kajian pelbagai tempat). Peserta</p><p>kajian pula adalah guru-guru cemerlang bahasa Arab negeri Johor yang dipilih melalui</p><p>kaedah persampelan bertujuan. Data kajian dikumpulkan melalui pemerhatian tidak</p><p>turut serta, temubual separa berstruktur serta analisis dokumen. Kaedah tematik</p><p>digunakan untuk menganalisis data-data kajian yang telah dikumpulkan. Dapatan</p><p>kajian menunjukkan bahawa peserta-peserta kajian telah menggunakan tiga amalan</p><p>pengajaran yang utama iaitu amalan main peranan, amalan pengajaran yang berasaskan</p><p>pembelajaran koperatif dan amalan pengajaran yang berasaskan pembelajaran</p><p>kolaboratif untuk menerapkan KBAT melalui tiga fasa pengajaran yang utama iaitu</p><p>fasa permulaan, fasa perkembangan dan fasa penutup.</p>