Kesan penggunaan Modul Rimba terhadap pencapaian sikap dan minat murid Orang Asli dalam mempelajari peribahasa Bahasa Melayu

<p>Kajian ini bertujuan mengenal pasti keberkesanan Modul Rimba terhadap pencapaian</p><p>murid Orang Asli terutama dalam topik peribahasa. Objektif kajian adalah mengenal</p><p>pasti perbezaan pencapaian min yang signifikan antar...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Saliza Sahli
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9577
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan mengenal pasti keberkesanan Modul Rimba terhadap pencapaian</p><p>murid Orang Asli terutama dalam topik peribahasa. Objektif kajian adalah mengenal</p><p>pasti perbezaan pencapaian min yang signifikan antara kumpulan kawalan dan</p><p>kumpulan rawatan berdasarkan penguasaan peribahasa dalam Modul Rimba, mengenal</p><p>pasti perbezaan pencapaian murid Orang Asli dalam penguasaan peribahasa</p><p>berdasarkan latar belakang murid Orang Asli dan menganalisis hubungan antara sikap,</p><p>minat dan pencapaian dalam penguasaan peribahasa murid Orang Asli terhadap</p><p>pembelajaran topik peribahasa. Seramai 111 orang murid Orang Asli tahun tiga telah</p><p>dipilih daripada enam buah sekolah sebagai sampel di daerah Kuala Langat, Selangor</p><p>melalui kaedah intact group. Jumlah sampel daripada enam buah sekolah dibahagikan</p><p>kepada dua kumpulan iaitu tiga sekolah sebagai kumpulan kawalan dan tiga sekolah</p><p>lagi sebagai kumpulan rawatan. Data dianalisis dengan secara deskriptif dan inferensi.</p><p>Reka bentuk yang digunakan dalam kajian ialah kuantitatif dengan menggunakan</p><p>kaedah kuasi-ekperimental, tinjauan dan korelasi berlandaskan Teori Kognitif serta</p><p>Pendekatan Didik Hibur. Hasil dapatan yang diperolehi menunjukkan peningkatan min</p><p>kumpulan rawatan daripada 26.69 kepada 58.05 selepas menggunakan Modul Rimba.</p><p>Seterusnya, latar belakang murid Orang Asli bukanlah faktor utama yang menyebabkan</p><p>peningkatan markah dalam pascaujian. Namun begitu, sikap dan minat mempunyai</p><p>hubungan yang positif serta pada tahap yang kuat, dengan Pekali Pearson r (n=111, p</p><p>= 0.000) = 0.874. Penggunaan Modul Rimba dalam pembelajaran topik peribahasa telah</p><p>meningkatkan pencapaian mereka dalam pascaujian. Kajian ini diharapkan dapat</p><p>membantu dalam penghasilan modul pengajaran dan pembelajaran yang lebih baik</p><p>untuk murid Orang Asli di Malaysia.</p>