Ciri-ciri kepimpinan dan kesannya dalam Tuhfat Al-Nafis karya Raja Ali Haji berdasarkan Teori Takmilah

<p>Kajian dijalankan untuk mengkaji ciri-ciri kepimpinan dalam Tuhfat al-Nafis karya</p><p>Raja Ali Haji. Objektif kajian ini ialah mengenal pasti ciri-ciri kepimpinan dalam</p><p>Tuhfat al-Nafis karya Raja Ali Haji, menghuraikan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohamad Amirul Hasraf Mohd Yusof
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9595
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:9595
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic PL Languages and literatures of Eastern Asia
Africa
Oceania
spellingShingle PL Languages and literatures of Eastern Asia
Africa
Oceania
Mohamad Amirul Hasraf Mohd Yusof
Ciri-ciri kepimpinan dan kesannya dalam Tuhfat Al-Nafis karya Raja Ali Haji berdasarkan Teori Takmilah
description <p>Kajian dijalankan untuk mengkaji ciri-ciri kepimpinan dalam Tuhfat al-Nafis karya</p><p>Raja Ali Haji. Objektif kajian ini ialah mengenal pasti ciri-ciri kepimpinan dalam</p><p>Tuhfat al-Nafis karya Raja Ali Haji, menghuraikan ciri-ciri kepimpinan dalam Tuhfat</p><p>al- Nafis berdasarkan Teori Takmilah dan menganalisis kesan kepimpinan dalam</p><p>Tuhfat al- Nafis karya Raja Ali Haji. Kajian ini dijalankan secara kualitatif dengan</p><p>menggunakan kajian kepustakaan dan analisis kandungan teks. Analisis naskhah ini</p><p>secara deskriptif berdasarkan Teori Takmilah berpandukan prinsip kedua iaitu Prinsip</p><p>Kerasulan sebagai Insan Kamil. Tuhfat al-Nafis mengandungi peristiwa-peristiwa</p><p>kerajaan Melayu di Semenanjung Melayu, Kepulauan Riau-Lingga, Siak, Kalimantan</p><p>Barat, Sulawesi Selatan dan Betawi. Dapatan kajian menunjukkan terdapat pemimpin</p><p>yang mengamalkan ciri-ciri kepimpinan berakhlak baik seperti adil, kuat beribadah dan</p><p>menghubungkan silaturrahim. Terdapat pemimpin menggunakan ciri-ciri kepimpinan</p><p>seperti siddiq, amanah, tabligh dan fatanah. Dapatan juga menunjukkan kesan amalan</p><p>ciri-ciri kepimpinan di atas menjadikan negeri aman damai, hasil ekonomi makmur,</p><p>mendamaikan pertelingkahan dan mengalahkan musuh. Kesimpulan kajian ini</p><p>menunjukkan ciri-ciri kepimpinan dan kesannya yang menepati Teori Takmilah.</p><p>Implikasi kajian ini diharapkan memberi panduan dalam menganalisis aspek-aspek</p><p>kepimpinan dalam teks sastera sejarah.</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Mohamad Amirul Hasraf Mohd Yusof
author_facet Mohamad Amirul Hasraf Mohd Yusof
author_sort Mohamad Amirul Hasraf Mohd Yusof
title Ciri-ciri kepimpinan dan kesannya dalam Tuhfat Al-Nafis karya Raja Ali Haji berdasarkan Teori Takmilah
title_short Ciri-ciri kepimpinan dan kesannya dalam Tuhfat Al-Nafis karya Raja Ali Haji berdasarkan Teori Takmilah
title_full Ciri-ciri kepimpinan dan kesannya dalam Tuhfat Al-Nafis karya Raja Ali Haji berdasarkan Teori Takmilah
title_fullStr Ciri-ciri kepimpinan dan kesannya dalam Tuhfat Al-Nafis karya Raja Ali Haji berdasarkan Teori Takmilah
title_full_unstemmed Ciri-ciri kepimpinan dan kesannya dalam Tuhfat Al-Nafis karya Raja Ali Haji berdasarkan Teori Takmilah
title_sort ciri-ciri kepimpinan dan kesannya dalam tuhfat al-nafis karya raja ali haji berdasarkan teori takmilah
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Bahasa dan Komunikasi
publishDate 2022
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9595
_version_ 1783730286556610560
spelling oai:ir.upsi.edu.my:95952023-10-20 Ciri-ciri kepimpinan dan kesannya dalam Tuhfat Al-Nafis karya Raja Ali Haji berdasarkan Teori Takmilah 2022 Mohamad Amirul Hasraf Mohd Yusof PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania <p>Kajian dijalankan untuk mengkaji ciri-ciri kepimpinan dalam Tuhfat al-Nafis karya</p><p>Raja Ali Haji. Objektif kajian ini ialah mengenal pasti ciri-ciri kepimpinan dalam</p><p>Tuhfat al-Nafis karya Raja Ali Haji, menghuraikan ciri-ciri kepimpinan dalam Tuhfat</p><p>al- Nafis berdasarkan Teori Takmilah dan menganalisis kesan kepimpinan dalam</p><p>Tuhfat al- Nafis karya Raja Ali Haji. Kajian ini dijalankan secara kualitatif dengan</p><p>menggunakan kajian kepustakaan dan analisis kandungan teks. Analisis naskhah ini</p><p>secara deskriptif berdasarkan Teori Takmilah berpandukan prinsip kedua iaitu Prinsip</p><p>Kerasulan sebagai Insan Kamil. Tuhfat al-Nafis mengandungi peristiwa-peristiwa</p><p>kerajaan Melayu di Semenanjung Melayu, Kepulauan Riau-Lingga, Siak, Kalimantan</p><p>Barat, Sulawesi Selatan dan Betawi. Dapatan kajian menunjukkan terdapat pemimpin</p><p>yang mengamalkan ciri-ciri kepimpinan berakhlak baik seperti adil, kuat beribadah dan</p><p>menghubungkan silaturrahim. Terdapat pemimpin menggunakan ciri-ciri kepimpinan</p><p>seperti siddiq, amanah, tabligh dan fatanah. Dapatan juga menunjukkan kesan amalan</p><p>ciri-ciri kepimpinan di atas menjadikan negeri aman damai, hasil ekonomi makmur,</p><p>mendamaikan pertelingkahan dan mengalahkan musuh. Kesimpulan kajian ini</p><p>menunjukkan ciri-ciri kepimpinan dan kesannya yang menepati Teori Takmilah.</p><p>Implikasi kajian ini diharapkan memberi panduan dalam menganalisis aspek-aspek</p><p>kepimpinan dalam teks sastera sejarah.</p> 2022 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9595 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9595 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Bahasa dan Komunikasi <p>A. Halim Ali. (2013). Pengantar teori & kritikan sastera: Barat dan Malaysia. Selangor: Univison Press Sdn. Bhd.</p><p>Abdullah Ad-Dumaiji. (2016). Konsep kepemimpinan dalam Islam. Indonesia: Ummul Qura</p><p>Abdul Wahab Zakaria. (1992). Konsep kepimpinan dalam Islam. Selangor: Dewan Pustaka Islam.</p><p>Amat, Asmiaty, Samad & Lokman. (2014). Puisi-puisi Ariffin Arif.: Satu Analisis Takmilah. MANU. 20. 81-108.</p><p>Asep Supriadi. (2014). Memahami Puisi Idul Fitri dengan Teori Takmilah. BASTRA. 2. 35-44.</p><p>Abu Hassan Abdul et. al. (2018). Penerapan Sifat Kamalullah dalam Puisi Sufistik Taman Taqwa. Sains Humanika. 10. 121-128.</p><p>Ainon Mohd. (2011). Kemahiran Interpersonal Untuk Guru. Kuala Lumpur: PTS Profesisional Publishing Sdn. Bhd.</p><p>Amir Rullah Mohd Noor & Salmah Jan Noor Muhammad. (2016). Kemelut Politik Zaman Kesultanan Melayu dalam Tuhfat al-Nafis. Iman. 4 (1). 51-60.</p><p>Azizul Azra Abdul Razak & Mohd Hisyam Abd Rahman. (2018). Falsafah Dakwah Bil Hal: Menurut Perspektif Islam. Jurnal Sultan Alauddin Sulaiman Shah. 1-15.</p><p>Aida A. Hamid & Mohd Zamir Mohd Sharif. (2020). Gaya Kepimpinan Islam: Gaya Kepimpinan Baharu dalam Kalangan Pengetua. IJEAP. 2. 2.</p><p>Bung Muzaffar. (2016). Analisis Takmilah dalam Kumpulan Puisi Retak di Jalanan. Diperoleh pada 25 Februari 2021 daripada www.academia.edu/5296910/PENGENALAN</p><p>Che Ruzzi Wani Che Yu. (2001). Teori Takmilah: Analisis Novel Mereka yang Tertewas. Latihan Ilmiah Ijazah Sarjana Sastera. Kuala Lumpur: Akademi Pengajian Melayu. Universiti Malaya.</p><p>Ding Choo Ming. (2003). Kajian manuskrip Melayu: masalah, kritikan dan cadangan. Kuala Lumpur: Utusan Publications.</p><p>Deasy Arisanty. (2019). Kebaharuan artikel ilmiah di Universiti Terbuka. Banjarmasin: Universiti Lambung Mangkurat.</p><p>Faridah Mohamad Saad. (2001). Aplikasi Takmilah dalam Puisi Al-Amin. Tesis Ijazah Sarjana Sastera. Universiti Putra Malaysia.</p><p>Hendrik MJ. Maeir. (2001). Raja Ali Haji dan Hang Tuah: Arloji dan Mufassar. Sari. Vol.19. 159-178.</p><p>Hary Sulistyo. (2018). Representasi Konflik Politik 1965: Hegemoni dan Dominasi Negara dalam Cerpen Susuk Kekebalan jarya Han Gagas. Jurnal Ilmu Sastera. Vol VI. No.1.</p><p>Hassan Al-Banna Mohamed. (2018). Islam dan pembentukan kepimpinan. International Jurnal of Defence Management. Vol.1. 11-29.</p><p>Harfin Zuhdi. (2014). Konsep Kepimpinan dalam Islam. Jurnal Pemikiran Islam. 19 (1). 1-23.</p><p>Harakah. (2018). Rasulullah tidak pernah mungkir janji. Diperoleh pada 24 Julai 2022. Daripada https://harakahdaily.net/index.php/2018/12/17/rasulullah-saw-tidak-pernah-mungkir-janji/</p><p>Ismail Hussin. (1974). Bibliografi sastera Melayu tradisi. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.</p><p>Idris Zakaria. (1995). Perbezaan Negara Baik dan Tidak Baik Menurut Al- Farabi. Islamiyyat. 16. 33-47.</p><p>Jelani Harun. (2013). Sebuah Versi Baru Hikayat Misa Melayu berdasarkan MS Or. 832 di Cambridge University Library. International Journal of Malay World of Civilisation. 1 (1). 3-17.</p><p>Kamariah Kamaruddin. (2006). Novel-novel Berunsur Islam: Analisis berdasarkan Teori Takmilah. Tesis Doktor Falsafah. Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya. Kuala Lumpur.</p><p>Kasmaizun Enuni Mohd Sarji & Kamariah Kamarudin. (2017). Nilai Islam dalam Teks Misa Melayu. Rumpun Jurnal. 5. 101-124.</p><p>Khazri Osman et. al. (2015). Nilai Sosial dalam Puisi Imam ShafiI Rahimahullah SatuPendekatan Dakwah Kepada Saudara Baru. Journal of Human Capital Department. 8 (2). 61-73.</p><p>Kamarul Azmi Jasmi. (2012). Kesahan dan Kebolehpercayaan dalam Kajian Kualitatif. Kursus Penyelidikan Kualitatif Siri 1, 2012. Institut Pendidikan Guru Malaysia Kampus Temenggung Ibrahim. Johor.</p><p>Lussier, R.N. & Achua, C.F. (2007). Effective leadership. Australia: Thomson South-Western</p><p>Maryam Syafiqha. (2017). Nilai Kepimpinan dalam Pembesar Empayar Melayu Melaka Kajian berasaskan Teks Sulalatus Salatin. Rumpun Jurnal Persuratan Melayu. 5 (1). 171-192.</p><p>Mardiana Nordin. (2014). Raja Ali Haji dan Tuhfat al-Nafis. Persatuan Sejarah Malaysia</p><p>Male, T. (2006). Being an Effective Head Teacher. London: Paul Chapman Publishing.</p><p>Muhammad Nadzri & Ghazali Mayudin. (2008). Hegemoni dan Kontra Hegemoni: Memahami Perubahan Pilihan Raya Umum ke-12. Jebat 35. 33-48</p><p>Mohammad Mujaheed Hassan. (2018). Ciri-ciri, Faktor & Cabaran Kepimpinan Pelajar Wanita di Universiti Putra Malaysia. Kertas Kerja Seminar Tun Fatimah Women Lead. Putrajaya.</p><p>Muhd Farhan. (2020). Irsyad Fatwa siri ke-364: Tabiat Free Rider dalam Tugasan Berkumpulan. Diperoleh pada 25 Februari 2021 daripada https://muftiwp.gov.my/en/artikel/irsyad-fatwa/irsyad-fatwa-umum- cat/3971-irsyad-al-fatwa-siri-ke-364-tabiat-free-rider-dalam-tugasan- berkumpulan</p><p>Norazimah Zakaria. (2016). Kanon Melayu. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p>Nor Sofia Nabila et. al. (2018). Al-Quwwah: The Core of Leadership In Islam. International Jurnal of Engineering & Technology. 7. 399-402</p><p>Nor Anisah Abu Hanipah & Razaleigh Muhamat@Kawangit. (2017). Teori Kepimpinan dari Perspektif Islam dan Barat dalam Terma Kepimpinan Transformasi. Al-Hikmah. 9(2). 141-153.</p><p>Nor Ashikin Md. Nor & Salmah Jan Noor Muhammad. (2017). Bustan al Salatin Panduan kepada Pemerintahan Islam yang Adil oleh Golongan Pembantu Raja. MANU.26. 1-27</p><p>Nurul Hilwany Che Saffine. (2015) Pemikiran Islam dalam Ayn karya Kemala.Jurnal Melayu. 14(2). 240-259.</p><p>Norain Ismail. (2012). Peperangan dalam historiografi Johor: kajian terhadap Tuhfat al-Nafis. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.</p><p>Nurshahira Ibrahim, Fariza Md. Sham & Azman Ismail. (2016). Gaya Kepimpinan Islam Satu Proses Transformasi dalam Organisasi. Jurnal Reflektis. 12 (12). 43- 55.</p><p>Nik Roskiman Nik Abdul Samad. (2020). Makna amanah kepimpinan. Berita Harian. Diperoleh pada 24 Julai 2022 daripada https://www.ikim.gov.my/ /makna- amanah-kepimpinan/</p><p>Pupu Saeful Rahmat. (2009). Penelitian Kualitatif. EQULIBRIUM. 5. 1-8.</p><p>Rosnani Ripin. (2017). Takmilah Seteguh Fikrah Saleha, karya Aminah Mokhtar. Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra.</p><p>Shafie Abu Bakar. Puisi Kemanusiaan dan Kerohanian. Dewan Sastera, Februari. 1996:44.</p><p>Sanusi Azmi. (2020). 40 Hadis Tentang Politik dan Kepimpinan. Universiti Sains Islam Malaysia.</p><p>Suhardi Shuib. (2003). Takmilah sebagai Teori Penyempurnaan: Tumpuan Novel Dairi Bonda karya Rohani Din. Kertas Projek Ijazah Sarjana Sastera. Kuala Lumpur: Akademi Pengajian Melayu. Universiti Malaya.</p><p>Simon, Roger. 2004. Gagasan-gagasan politik Gramsci. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.</p><p>Shaharir Mohd Zain. (2013). Perkembangan Teori Kepimpinan Islam-Melayu di Pascabima sejak kedatangan Islam hingga Kini. International Journal of The Malay World. 1(1): 19-38.</p><p>Siti Faridah Leong Abdullah. (2017). Sulalatus Salatin Sebagai Medium Mendidik Nilai Murni. Rumpun. 5(1). 213-232.</p><p>Syarifah Salha Syed Ahmad et. al. (2019). Aplikasi Teori Takmilah dalam Faraid Al Fawaid Al-Fikra Fi Al-Imam Al-Mahdi: Satu Analisis Kepimpinan Islam. Journal of Islamic, Social, Economics and Development. 4(17). 20-30.</p><p>Shaikh Mohd Saifudden Sheikh Mohd Salleh. (2004). Nabi Muhammad Diplomat Paling Unggul. Diperoleh pada 24 Julai 2022 daripada https://www.ikim.gov.my/index.php/2004/04/01/nabi-muhammad-diplomat-paling-unggul/</p><p>Tuti Munfaridah. (2012). Kepimpinan dalam Islam. Wahana Akademika. 14. 1- 33.</p><p>Virginia Matheson. (1998). Tuhfat al-Nafis karangan Raja Ali Haji. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p>Zalila Sharif. (1993). Kesusasteraan Melayu Tradisional. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p>Zubir Idris. (2011). Etnosentrisme Melayu dalam Sulalatus Salatin. Jurnal Melayu. 7. 107-120.</p><p>Zulkifli al-Bakri. (2013). Melazimi sifat benar. Diperoleh pada 24 Julai 2022. Daripada https://mt961013.livejournal.com/441232.html</p><p></p><p></p>