Analisis komunikasi murid tahun 5 bagi kefahaman Matematik

<p>Komunikasi yang berkesan berupaya mewujudkan kefahaman dalam kalangan muridmurid</p><p>terhadap sesuatu isi pelajaran atau sesuatu konsep matematik. Kajian ini</p><p>bertujuan mengkaji kesan komunikasi terhadap perkembangan kef...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Noor Aida Affida Abdul Rahman
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9678
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Komunikasi yang berkesan berupaya mewujudkan kefahaman dalam kalangan muridmurid</p><p>terhadap sesuatu isi pelajaran atau sesuatu konsep matematik. Kajian ini</p><p>bertujuan mengkaji kesan komunikasi terhadap perkembangan kefahaman matematik</p><p>dalam kalangan murid. Kajian ini memberi penekanan kepada analisis jenis komunikasi</p><p>yang digunakan dalam menyelesaikan masalah matematik dan analisis komunikasi</p><p>yang memberi kesan kepada perkembangan kefahaman matematik murid. Analisis ini</p><p>dijalankan secara kualitatif. Proses pengajaran dan pembelajaran dimulakan oleh guru</p><p>agar murid mengetahui objektif pembelajaran. Murid kemudian diberikan lembaran</p><p>kerja dan diminta menjawab secara berkumpulan bagi menyelesaikan masalah yang</p><p>diberi. Murid diminta untuk berkomunikasi dan berhujah bagi mendapatkan jalan</p><p>penyelesaian. Ahli kumpulan dipilih dalam kalangan murid yang mempunyai tahap</p><p>kefahaman yang berbeza agar komunikasi yang berlaku dalam kalangan ahli kumpulan</p><p>berupaya memberi pemahaman kepada semua ahli. Nota lapangan dicatatkan bagi</p><p>melengkapkan dapatan kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa komunikasi yang</p><p>diaplikasi oleh murid dalam menyelesaikan masalah matematik adalah komunikasi</p><p>pengucapan reaktif dan proaktif tahap objek. Komunikasi yang berlaku memberi kesan</p><p>kepada perkembangan kefahaman matematik murid. Kesimpulan daripada kajian</p><p>menunjukkan bahawa komunikasi berupaya memberi kesan kepada perkembangan</p><p>kefahaman matematik dalam kalangan murid. Implikasinya, penerapan penggunaan</p><p>komunikasi di dalam bilik darjah dapat meningkatkan keberkesanan pengajaran dan</p><p>pembelajaran matematik.</p>