Keberkesanan penggunaan lagu terhadap penguasaan bacaan awal Bahasa Inggeris kanak-kanak prasekolah

<p>Kajian ini bertujuan untuk menguji keberkesanan penggunaan lagu terhadap penguasaan</p><p>bacaan awal Bahasa Inggeris kanak-kanak prasekolah. Bacaan awal dalam kajian ini</p><p>merangkumi sebutan huruf vokal a, e, i, o, dan u,...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Manisah Che Nawi
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9691
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk menguji keberkesanan penggunaan lagu terhadap penguasaan</p><p>bacaan awal Bahasa Inggeris kanak-kanak prasekolah. Bacaan awal dalam kajian ini</p><p>merangkumi sebutan huruf vokal a, e, i, o, dan u, sebutan huruf konsonan c, z, l, f, t, n, j,</p><p>p, m dan b. serta beberapa perkataan Bahasa Inggeris seperti Sunday, Monday, Tuesday,</p><p>Wednesday, Thursday, watch, play, draw, go to dan read. Seramai 40 orang kanak-kanak</p><p>prasekolah berumur lima tahun dari sebuah prasekolah di daerah Kulim Kedah terlibat</p><p>dalam kajian ini. Reka bentuk kajian eksperimental dilakukan ke atas kumpulan kawalan</p><p>dan kumpulan rawatan. Data kajian diperolehi melalui ujian membaca. Data dianalisis</p><p>menggunakan ujian- t berpasangan bagi mendapatkan min skor terhadap subjek dari</p><p>kedua-dua kumpulan ini. Dapatan kajian bagi ujian pra antara kumpulan rawatan dan</p><p>kumpulan kawalan tidak menunjukkan signifikan (2.5). Hasil dapatan ujian pasca</p><p>menunjukkan skor keseluruhan yang diperolehi oleh kumpulan rawatan bagi huruf dan</p><p>perkataan yang diuji adalah sebanyak 26.4 manakala skor keseluruhan bagi kumpulan</p><p>kawalan pula adalah 20.5. Kesimpulannya, terdapat perbezaan yang signifikan bagi</p><p>markah ujian pra dan ujian pasca bagi kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan (5.9).</p><p>Hal ini menunjukkan bahawa penggunaan lagu telah membantu kanak-kanak prasekolah</p><p>terhadap penguasaan bacaan awal Bahasa Inggeris mereka dengan lebih baik</p><p>berbanding kaedah konvensional. Implikasi ke atas kajian ini menunjukkan bahawa lagu</p><p>sangat sesuai dan boleh diperluas dalam membantu kanak-kanak menguasai kemahiran</p><p>bacaan awal Bahasa Inggeris dengan lebih baik.</p>