Keberkesanan modul amali sains sukan (MASS) terhadap pelajar sains sukan tingkatan enam

<p>Kajian ini dijalankan untuk menilai keberkesanan Modul Amali Sains Sukan (MASS)</p><p>bagi pelajar Tingkatan Enam. Kaedah pra eksperimen kajian kes sekali melibatkan</p><p>seramai 196 orang pelajar Sains Sukan yang terdiri dari...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Abdul Hadi Salleh
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9702
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini dijalankan untuk menilai keberkesanan Modul Amali Sains Sukan (MASS)</p><p>bagi pelajar Tingkatan Enam. Kaedah pra eksperimen kajian kes sekali melibatkan</p><p>seramai 196 orang pelajar Sains Sukan yang terdiri daripada 100 lelaki dan 96</p><p>perempuan. Pemilihan sampel secara intact sampling melibatkan lima buah sekolah</p><p>di Negeri Kedah. Kesahan kandungan bagi modul MASS diperoleh daripada enam</p><p>orang pakar dengan nilai r = 0.94 manakala nilai kebolehpercayaan ialah r = 0.92.</p><p>Analisis menunjukkan tahap pencapaian keseluruhan MASS ialah lelaki 91.8% dan</p><p>perempuan 91.6%. Ujian-t sampel tidak bersandar digunakan bagi membandingkan</p><p>skor min tahap pencapaian pelajar kumpulan kerja kursus dan MASS antara pelajar</p><p>lelaki dan perempuan. Bagi kajian ini, perbezaan peratus pencapaian kumpulan kerja</p><p>kursus menunjukkan nilai t (100) = -.367, p =.715 (p>0.05) dan perbezaan peratus</p><p>pencapaian bagi kumpulan MASS t-(194) = -7.06 p = 0.000 p(<0.05). Dapatan ini</p><p>menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan secara statistik antara peratus</p><p>berdasarkan kepada laporan panel pakar, persetujuan guru dan pencapaian pelajar</p><p>pencapaian kumpulan kerja kursus dan kumpulan MASS. Analisis tahap refleksi guru</p><p>terhadap penggunaan Modul Amali Sains Sukan Tingkatan Enam Sains Sukan</p><p>Tingkatan Enam (MASS) menunjukkan penerimaan 100%. Selain itu, analisis</p><p>melalui perkaedahan triangulasi (methodological triangulation) digunakan untuk</p><p>menilai kekuatan MASS menunjukkan nilai 95.2%. Kesimpulannya, modul yang</p><p>dibangunkan ini adalah mesra pengguna, memudahkan tugas guru, meliputi sistem</p><p>pentaksiran yang lebih adil merangkumi semua topik dalam sukatan mata pelajaran</p><p>sains sukan Tingkatan Enam. Implikasi daripada kajian ini ialah betapa pentingnya</p><p>penguasaan teori dan amali dalam bidang sains sukan perlu diberi penekanan dan</p><p>dikuasai oleh pelajar sebagai persediaan untuk melanjutkan pengajian ke peringkat</p><p>yang lebih tinggi. Penyelidik mencadangkan agar kajian berkaitan penggunaan modul</p><p>MASS ini dilaksanakan di seluruh negara kerana dapat memberi impak kepada proses</p><p>pengajaran dan pembelajaran dalam bidang Sains Sukan.</p>