Kemahiran mengajar abad ke-21 pelajar praktikum program sarjana muda pendidikan khas dalam Pengajaran dan Pemudahcaraan (PdPc)
<p>Kajian ini bertujuan mengkaji tahap kemahiran asas mengajar abad ke-21 dalam PdPc</p><p>pelajar praktikum sesuai dengan Standard 4 Pembelajaran dan Pemudahcaraan (PdPc)</p><p>dalam Standard Kualiti Pendidikan Malaysia Gelombang...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9709 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini bertujuan mengkaji tahap kemahiran asas mengajar abad ke-21 dalam PdPc</p><p>pelajar praktikum sesuai dengan Standard 4 Pembelajaran dan Pemudahcaraan (PdPc)</p><p>dalam Standard Kualiti Pendidikan Malaysia Gelombang 2 (SKPMg2). Kaedah kajian</p><p>berfokus kepada pengetahuan, penguasaan dan hubungan kedua-duanya melibatkan 50</p><p>orang pelajar Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Khas Semester 1 sesi</p><p>2018/2019 yang pernah menjalani latihan praktikum. Kajian merupakan kajian tinjauan</p><p>dengan menggunakan borang soal selidik secara google form sebagai instrumen kajian.</p><p>Penganalisisan data bagi tujuan kajian ini menggunakan statistik deskriptif dan</p><p>inferensi. Hasil kajian deskriptif menunjukkan bahawa tahap pengetahuan dan</p><p>penguasaan sampel kajian berada pada tahap sederhana. Bagi analisis inferensi pula,</p><p>tahap pengetahuan pelajar sarjana muda pendidikan khas dalam kemahiran asas</p><p>mengajar abad ke-21 mempunyai hubungan yang signifikan dengan penguasaan</p><p>kemahiran mengajar abad ke-21 pelajar sarjana muda pendidikan khas (r = 0.818, p <</p><p>0.01) .Rumusan kajian ini menyumbang kearah pendidikan 4.0 yang dihasratkan dalam</p><p>kualiti guru Malaysia dalam melaksanakan PAK21 yang menjadi agenda Pelan</p><p>Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM).</p> |
---|