Implementasi kursus pra perkahwinan di Kantor Urusan Agama Kecamatan Sumbawa, Indonesia dan Pejabat Pentadbiran Agama Islam Daerah Muallim Malaysia

<p>Kajian ini dilakukan dengan tujuan untuk mengkaji kursus pra perkahwinan dari segi</p><p>undang-undang Islam serta persamaan dan perbezaan kursus pra perkahwinan di Indonesia</p><p>dan Malaysia. Objektif kajian adalah untuk men...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Millah Hanifah
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9785
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini dilakukan dengan tujuan untuk mengkaji kursus pra perkahwinan dari segi</p><p>undang-undang Islam serta persamaan dan perbezaan kursus pra perkahwinan di Indonesia</p><p>dan Malaysia. Objektif kajian adalah untuk mengenal pasti kursus pra perkahwinan</p><p>menurut undang-undang Islam, untuk mengenal pasti pelaksanaan kursus pra perkahwinan</p><p>di Kantor Urusan Agama Kecamatan Sumbawa, Indonesia dan Pejabat Pentadbiran Agama</p><p>Islam Daerah Muallim, Malaysia dan untuk menganalisis persamaan serta perbezaan</p><p>kursus pra perkahwinan di Kantor Urusan Agama Kecamatan Sumbawa, Indonesia dan</p><p>Pejabat Pentadbiran Agama Islam Daerah Muallim, Malaysia. Reka bentuk kajian ini ialah</p><p>kajian lapangan menggunakan pendekatan kualitatif. Data atau maklumat diperoleh melalui</p><p>kaedah analisis dokumen, temu bual dan pemerhatian. Sepuluh soalan disediakan untuk</p><p>mengenal pasti perbezaan dan persamaan, iaitu nama kursus, hukum menghadiri kursus,</p><p>peserta kursus, kurikulum kursus, penceramah, kaedah penyampaian kursus, lokasi kursus,</p><p>tempoh kursus, yuran dan kemudahan kursus. Dapatan kajian telah menunjukkan bahawa</p><p>menurut hukum Islam, kursus pra perkahwinan ini disunatkan kerana mempunyai banyak</p><p>manfaat dan mencegah daripada sebaranf kemudaratan. Terdapat banyak perbezaan dalam</p><p>pelaksanaan kursus pra perkahwinan di Indonesia dan Malaysia seperti nama kursus,</p><p>hukum menghadiri kursus, peserta kursus, yuran kursus dan kemudahan untuk peserta</p><p>kursus. Di samping itu, terdapat beberapa persamaan dalam pelaksanaan kursus, iaitu</p><p>penceramah dan kaedah penyampaian kursus. Oleh itu, dapat disimpulkan bahawa kursus</p><p>pra perkahwinan di Indonesia dan Malaysia mempunyai beberapa persamaan dan banyak</p><p>perbezaan, tetapi yang lebih efektif adalah di Malaysia. Hal ini dikatakan demikian kerana,</p><p>di Malaysia adalah kewajiban untuk mengikutinya sehingga mempunyai persiapan yang</p><p>lebih baik. Implikasi dari dapatan kajian ini dapat dijadikan panduan dan rujukan bagi</p><p>penganjur kursus pra perkahwinan di Indonesia dan Malaysia untuk penambahbaikan</p><p>dalam pelaksanaan kursus.</p>