Keberkesanan latihan teknikal dan taktikal bagi meningkatkan pengetahuan dan prestasi aksi taktikal pemain hoki

<p>Kajian ini bertujuan untuk melihat keberkesanan latihan teknikal dan taktikal bagi</p><p>meningkatkan pengetahuan dan prestasi aksi taktikal pemain hoki dari sekolah berstatus</p><p>Sukan Prestasi Tinggi Sekolah (SPTS). Reka be...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Muhammad Nadzim Hamzah
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9787
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk melihat keberkesanan latihan teknikal dan taktikal bagi</p><p>meningkatkan pengetahuan dan prestasi aksi taktikal pemain hoki dari sekolah berstatus</p><p>Sukan Prestasi Tinggi Sekolah (SPTS). Reka bentuk kajian yang dijalankan adalah</p><p>berbentuk kuasi eksperimen. Seramai 54 orang subjek yang terlibat untuk menjalankan</p><p>kajian ini yang terdiri daripada tiga buah sekolah. Pemain yang terlibat dalam kajian ini</p><p>adalah berumur 13-16 tahun. Setiap sekolah terdiri daripada 18 orang pemain. Instrumen</p><p>yang digunakan adalah soal selidik TACSIS (Tactical Skills Inventory for Sports), prestasi</p><p>aksi taktikal hoki (PATH) untuk melihat prestasi aksi taktikal. Video kamera (Sony, HDRCX240)</p><p>digunakan untuk merekod permainan kecil yang ditetapkan iaitu 3 lawan 3 untuk</p><p>perbandingan prestasi aksi taktikal, dan program intervensi latihan dijalankan selama</p><p>lapan minggu. Data dianalisis menggunakan ujian ANOVA DUA HALA. Hasil kajian</p><p>perbezaan min ujian pra dengan ujian pasca mengikut kumpulan untuk pengetahuan</p><p>taktikal (TACSIS) dan prestasi aksi taktikal hoki (PATH) menunjukkan terdapat</p><p>perbezaan yang signifikan untuk Kumpulan Latihan Teknikal dan Taktikal (Rawatan 1),</p><p>Kumpulan Latihan Taktikal (Rawatan 2) dan Kumpulan Kawalan. Manakala perbezaan</p><p>pengetahuan taktikal selepas program intervensi latihan antara kumpulan untuk Skala A,</p><p>B dan C menunjukkan Kumpulan Rawatan 1, Kumpulan Rawatan 2 terdapat perbezaan</p><p>yang signifikan dengan Kumpulan Kawalan. Skala D pula hanya Kumpulan Rawatan 2</p><p>mempunyai perbezaan yang signifikan dengan Kumpulan Kawalan. Perbandingan PATH</p><p>1 (situasi menyerang) selepas program intervensi latihan antara kumpulan menunjukkan</p><p>Kumpulan Rawatan 1 mempunyai perbezaan yang signifikan dengan Kumpulan Rawatan</p><p>2 (0.444, p<0.05) dan Kumpulan Kawalan (1.056, p<0.05). Manakala Kumpulan Rawatan</p><p>2 mempunyai perbezaan yang signifikan dengan Kumpulan Kawalan (0.611, p<0.05).</p><p>PATH 2 pula menunjukkan Kumpulan Latihan Rawatan 1 (0.537, p<0.05) dan Kumpulan</p><p>Rawatan 2 (0.704, p<0.05) mempunyai perbezaan signifikan dengan Kumpulan Kawalan.</p><p>Hasil daripada kajian, program intervensi latihan Kumpulan Rawatan 2 lebih sesuai untuk</p><p>pengetahuan taktikal manakala program intervensi latihan Kumpulan 1 lebih sesuai untuk</p><p>pretasi aksi taktikal. Cadangan untuk kajian akan datang agar prestasi aksi taktikal dapat</p><p>dijalankan dalam situasi permainan lebih ramai iaitu 5 lawan 5 dan menggunakan lebih</p><p>banyak kamera agar dapat dilihat dari pelbagai sudut.</p>