Pengetahuan dan kemahiran guru dalam menjalankan pembelajaran berasaskan projek (PBP) untuk language Arts dalam Bahasa Inggeris

<p>Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti tahap pengetahuan dan kemahiran guru-guru Bahasa Inggeris sekolah rendah di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dalam menjalankan Pembelajaran Berasaskan Projek (PBP) untuk mengajar language arts.Selain itu, kajian ini juga turut menganalis...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Saraswathi Balakrishnan
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9792
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:9792
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:97922024-01-09 Pengetahuan dan kemahiran guru dalam menjalankan pembelajaran berasaskan projek (PBP) untuk language Arts dalam Bahasa Inggeris 2022 Saraswathi Balakrishnan LB Theory and practice of education <p>Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti tahap pengetahuan dan kemahiran guru-guru Bahasa Inggeris sekolah rendah di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dalam menjalankan Pembelajaran Berasaskan Projek (PBP) untuk mengajar language arts.Selain itu, kajian ini juga turut menganalisis hubungan antara tahap pengetahuan dan kemahiran para guru serta impaknya ke atas guru-guru yang menggunakan PBP untuk menyampaikan language arts dalam bahasa Inggeris. Berpandukan metodologi kuantitatif, objektif kajian ini ditentukan berdasarkan kaedah kajian tinjauan. Satu set instrumen soal selidik yang terdiri 4 bahagian telah digunakan untuk menjawab persoalan kajian ini. Instrumen kajian yang dibina mempunyai struktur yang merangkumi semua persoalan dan objektif kajian. Bahagian A dalam soal selidik merupakan bahagian demografi yang mengandungi 6 soalan utama untuk mengetahui latar belakang responden. Setiap item dalam bahagian B, C dan D mempunyai skala likert 1 hingga 5. Bahagian B mempunyai 10 item dan bertujuan untuk meninjau tahap pengetahuan PBP untuk language arts dalam kalangan guru. Bahagian C pula ialah untuk meninjau tahap kemahiran guru mengenai PBP dan bahagian ini mempunyai lapan item. Kajian ini menggunakan pensampelan rawak di mana semua responden dipilih daripada populasi besar guru-guru di bawah kelolaan Jabatan Pendidikan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (JPWPKL). Seramai 275 responden dipilih untuk mendapatkan data yang diperlukan. Hasil analisis menunujukkan bahawa tahap pengetahuan n=275 (M=3.10, SP= .26) berada pada tahap sederhana. Tahap kemahiran n=275 (M=3.48, SP= .45) juga berada pada tahap sederhana. Tahap pengetahuan dan kemahiran guru adalah pada tahap sederhana. Terdapat satu korelasi positif yang rendah dan signifikan (r = .204, n = 275, p = .001). Hasil analisis korelasi menunjukkan bahawa kemahiran PBP guru akan meningkat sekiranya pengetahuan PBP guru dapat ditingkatkan. Kesimpulannya, hasil kajian mendapati bahawa hubungan antara tahap pengetahuan dan kemahiran penggunaan PBP untuk language arts adalah pada paras sederhana. Sebagai cadangan masa depan, kajian berbentuk korelasi bagi meneroka hubungan antara aspek demografi seperti umur guru dan kemahiran PBP dalam language arts di Malaysia adalah sangat perlu.</p> 2022 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9792 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9792 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Saraswathi Balakrishnan
Pengetahuan dan kemahiran guru dalam menjalankan pembelajaran berasaskan projek (PBP) untuk language Arts dalam Bahasa Inggeris
description <p>Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti tahap pengetahuan dan kemahiran guru-guru Bahasa Inggeris sekolah rendah di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dalam menjalankan Pembelajaran Berasaskan Projek (PBP) untuk mengajar language arts.Selain itu, kajian ini juga turut menganalisis hubungan antara tahap pengetahuan dan kemahiran para guru serta impaknya ke atas guru-guru yang menggunakan PBP untuk menyampaikan language arts dalam bahasa Inggeris. Berpandukan metodologi kuantitatif, objektif kajian ini ditentukan berdasarkan kaedah kajian tinjauan. Satu set instrumen soal selidik yang terdiri 4 bahagian telah digunakan untuk menjawab persoalan kajian ini. Instrumen kajian yang dibina mempunyai struktur yang merangkumi semua persoalan dan objektif kajian. Bahagian A dalam soal selidik merupakan bahagian demografi yang mengandungi 6 soalan utama untuk mengetahui latar belakang responden. Setiap item dalam bahagian B, C dan D mempunyai skala likert 1 hingga 5. Bahagian B mempunyai 10 item dan bertujuan untuk meninjau tahap pengetahuan PBP untuk language arts dalam kalangan guru. Bahagian C pula ialah untuk meninjau tahap kemahiran guru mengenai PBP dan bahagian ini mempunyai lapan item. Kajian ini menggunakan pensampelan rawak di mana semua responden dipilih daripada populasi besar guru-guru di bawah kelolaan Jabatan Pendidikan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (JPWPKL). Seramai 275 responden dipilih untuk mendapatkan data yang diperlukan. Hasil analisis menunujukkan bahawa tahap pengetahuan n=275 (M=3.10, SP= .26) berada pada tahap sederhana. Tahap kemahiran n=275 (M=3.48, SP= .45) juga berada pada tahap sederhana. Tahap pengetahuan dan kemahiran guru adalah pada tahap sederhana. Terdapat satu korelasi positif yang rendah dan signifikan (r = .204, n = 275, p = .001). Hasil analisis korelasi menunjukkan bahawa kemahiran PBP guru akan meningkat sekiranya pengetahuan PBP guru dapat ditingkatkan. Kesimpulannya, hasil kajian mendapati bahawa hubungan antara tahap pengetahuan dan kemahiran penggunaan PBP untuk language arts adalah pada paras sederhana. Sebagai cadangan masa depan, kajian berbentuk korelasi bagi meneroka hubungan antara aspek demografi seperti umur guru dan kemahiran PBP dalam language arts di Malaysia adalah sangat perlu.</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Saraswathi Balakrishnan
author_facet Saraswathi Balakrishnan
author_sort Saraswathi Balakrishnan
title Pengetahuan dan kemahiran guru dalam menjalankan pembelajaran berasaskan projek (PBP) untuk language Arts dalam Bahasa Inggeris
title_short Pengetahuan dan kemahiran guru dalam menjalankan pembelajaran berasaskan projek (PBP) untuk language Arts dalam Bahasa Inggeris
title_full Pengetahuan dan kemahiran guru dalam menjalankan pembelajaran berasaskan projek (PBP) untuk language Arts dalam Bahasa Inggeris
title_fullStr Pengetahuan dan kemahiran guru dalam menjalankan pembelajaran berasaskan projek (PBP) untuk language Arts dalam Bahasa Inggeris
title_full_unstemmed Pengetahuan dan kemahiran guru dalam menjalankan pembelajaran berasaskan projek (PBP) untuk language Arts dalam Bahasa Inggeris
title_sort pengetahuan dan kemahiran guru dalam menjalankan pembelajaran berasaskan projek (pbp) untuk language arts dalam bahasa inggeris
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2022
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9792
_version_ 1794025747933822976